Gå til innhold

Låse renten på studielån - spørsmål om betingelser

Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i utdanning, og det har nylig kommet opp en mulighet til å låse studielån renten nå mens den er på det laveste den har vært lenge.

Jeg lurer litt på betingelsene rundt å låse renten. statens lånekasse webside sier dette:

"Du kan ikke søke om fast rente mens du mottar lån og stipend fra Lånekassen. Dette gjelder både fulltids- og deltidsutdanning."

Min posisjon grunnet forsinket studium er at jeg har fått utbetalt hele lånet, men jeg har fremdeles flere studiepoeng fremover som vil telle mot å omgjøre deler av lånet til stipend pga. jeg var borteboende i perioden.

Jeg vil tro - basert på quoten over at jeg da ikke kan låse renten min, ihvertfall ikke uten å låse meg ute fra å kunne motta videre omgjøringer av lånet til stipend? Det er ihvertfall slik jeg tolker det.

Jeg skulle selvfølgleig bare snakket med lånekassen og avklart dette fort og greit - men det har vist seg å være så og si umulig å kontakte dem de siste dagene. Telefonsystemet deres har tydeligvis brutt helt sammen under påtrykk og de har ikke en gang et køsystem. Ringer du dem får du bare beskjed om å ringe igjen senere - og slik at har det vært i dagesvis.

Jeg håper noen kan bekrefte eller avkrefte (eller ihvertfall gi råd) om jeg tolker situasjonen riktig så jeg vet om jeg skal legge inn søknaden i løpet av kvelden på nett eller ikke.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et rentebærende lån nå? Da vil jeg tro du kan låse renten.

Betaler du ikke renter nå? Da tror jeg ikke du kan låse renten.

Dersom du betaler renter nå, men skal fortsette å studere senere og benytte anledningen til å stoppe rentene vil dette bryte fastrenteavtalen din slik jeg har skjønt. Hva som skjer da vet jeg ikke, men var en tråd om det på forumet her tidligere idag.

Ser ellers ingen informasjon som sier at det skal være begrensninger ang det å få omgjort lån til stipend ved å få godkjent eksamener på senere tidspunkt.

Ser også at de har utsatt bindingsfristen til 14 oktober grunnet nedetid og stor pågang.

Lenke til kommentar

Har du et rentebærende lån nå? Da vil jeg tro du kan låse renten.

Betaler du ikke renter nå? Da tror jeg ikke du kan låse renten.

Dersom du betaler renter nå, men skal fortsette å studere senere og benytte anledningen til å stoppe rentene vil dette bryte fastrenteavtalen din slik jeg har skjønt. Hva som skjer da vet jeg ikke, men var en tråd om det på forumet her tidligere idag.

Ser ellers ingen informasjon som sier at det skal være begrensninger ang det å få omgjort lån til stipend ved å få godkjent eksamener på senere tidspunkt.

Ser også at de har utsatt bindingsfristen til 14 oktober grunnet nedetid og stor pågang.

Ja, jeg så det også nettop nå. Da prøver jeg å kontakte dem de neste dagene og få et direkte svar. Det ville jo forenklet det meste.

Jeg takker dog for godt svar likevel.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...