Gå til innhold

Hvem tror du at Jesus Er/ var ?

Hvem tror du at Jesus Er/ var ?  

143 stemmer

1. 1. Hvem tror du Jesus er/var?

• Guds sønn
      20
    • En profet
      11
    • Verdens frelser
      9
    • En tulling
      38
    • En mirakelmann
      7
    • Jeg tror ikke at han levde
      36
    • Annet(komenter)
      22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IHS er et forumtroll, det er til ingen nytte å svare ham (utover underholdningsverdi, noen av poengene han har kommet med har definitivt vært... interessante..), og det er ingen ære i å fôre troll.

La ham ture på, han evner ikke å ta til seg noe uansett, og det virker ikke som han tenker klart nok til å innse sine egne vrangforestillinger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å vite hvordan du, IHS, i praksis hjelper 2 milliarder mennesker? Sist jeg sjekket var det ikke fullt så mange registrerte brukere på diskusjon.no.

Misjonerer du på andre arenaer?

Jesus Kristus og de kristne redder verden sammen, insolvent

På hvilken måte?

Jesus Kristus dør på korset for verden, alle de kristne følger Jesus Kristus i døden for verden.

Paulus til de kristne > Er vi døde med Kristus, tror vi at vi også skal leve med ham.

Paulus til de kristne > Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»?

Er vi døde med Kristus? Ingen som leser dette er døde, så da kan man i alle fall ikke kunne ta det bokstavelig. Hvordan tolker man så dette billedlig? På hvilken måte er dere kristne "døde med en guden deres"? Hvordan kan man være "død med noe som helst"? Og hvorfor skal dere av den grunnen leve med ham? Hva er liksom forbindelsen? For meg er dette rene nonesense... Det blir heller ikke forklart nærmere... Hele bibelen er fylt av gåter og kodespråk som du og andre kristne tror dere skjønner, men vi får aldri noen god og tilfredsstillende forklaring, gjør vi?

Så vi har altså gjenoppstått? Vi levde på den tidne Jesus levde, og døde med ham, og har blitt født inn i dette livet? ...

Paulus til de kristne > I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.

Du har helt rett i at dette ikke er lett å følge, тυявσ nєℓℓσ Disse brevene som er samlet i bibelen, kommer bare med noen korte bemerkniger fra en stor bakenforliggende realitet, de første kristne var en del av, som bare så vidt gjenngis i bibelen. Disse som i dag tror/sier at alt står i bibelen, tar feil. Bibelen gir bare et lite innblikk i saken.

Ja, de kristne dør og oppstår sammen med Jesus Kristus. Og ja, alt dette er en mental forestilling, de kristne tar del i. Alikevel er det også slik at de kristne, har en felles kropp med Jesus Kristus, gjennom det spesielle måltidet, Jesus Kristus arangerte like før Han døde. Så alle de kristne er kroppslig med Ham på korset og dør for verdens synder.

Et par innblikk i dette (tungt stoff)

Paulus til de kristne > Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans. Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham

Paulus til de kristne > Jeg er korsfestet med Kristus

Det er først når du tar del i dette kollektive måltidet og blir en del av denne kollektive kroppen, som ikke begrenser seg til Jesus Kristus på korset. At du virkelig forstår hva det er Jesus Kristus, Paulus og alle de andre snakker om.

Dette måltidet er vel nattverden, som øverland sier"en vemmelig kannibalsk magi"....

Endrer ingen ting

Lenke til kommentar

Hold dere for gode til person angrep er dere snille.... :)

Sett personen du blir frustrert av på ignorer og la være å avkreve svar. Skjønner at folk blir frustrerte over argumentene og påstandene som aldri hverken besvares eller besvares med nye påstander fra enkelte, men det fordrer ikke person angrep!!!!!

Så slutt med person angrepene, det eneste DU tjener på det er utestengelse fra forumet...

Så hold fokus, stay frosty... he he

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å vite hvordan du, IHS, i praksis hjelper 2 milliarder mennesker? Sist jeg sjekket var det ikke fullt så mange registrerte brukere på diskusjon.no.

Misjonerer du på andre arenaer?

Jesus Kristus og de kristne redder verden sammen, insolvent

På hvilken måte?

Jesus Kristus dør på korset for verden, alle de kristne følger Jesus Kristus i døden for verden.

Paulus til de kristne > Er vi døde med Kristus, tror vi at vi også skal leve med ham.

Paulus til de kristne > Når dere med Kristus døde bort fra grunnkreftene i verden, hvordan kan dere da leve som i verden og rette dere etter slike bud som «ta ikke», «smak ikke», «rør ikke»?

Er vi døde med Kristus? Ingen som leser dette er døde, så da kan man i alle fall ikke kunne ta det bokstavelig. Hvordan tolker man så dette billedlig? På hvilken måte er dere kristne "døde med en guden deres"? Hvordan kan man være "død med noe som helst"? Og hvorfor skal dere av den grunnen leve med ham? Hva er liksom forbindelsen? For meg er dette rene nonesense... Det blir heller ikke forklart nærmere... Hele bibelen er fylt av gåter og kodespråk som du og andre kristne tror dere skjønner, men vi får aldri noen god og tilfredsstillende forklaring, gjør vi?

Så vi har altså gjenoppstått? Vi levde på den tidne Jesus levde, og døde med ham, og har blitt født inn i dette livet? ...

Paulus til de kristne > I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.

Du har helt rett i at dette ikke er lett å følge, тυявσ nєℓℓσ Disse brevene som er samlet i bibelen, kommer bare med noen korte bemerkniger fra en stor bakenforliggende realitet, de første kristne var en del av, som bare så vidt gjenngis i bibelen.

Det vet jeg... Det ble skrevet hundrevis av skrifter om Jesus, og de fleste ble bare brent, gjemt, og fortrengt... Jeg tror at desom vi hadde hatt tilgang til alle de gnostiske evangelier og skrifter som eksisterte på den tiden, så ville vi i dag kunnet vært helt opplyst angående "hva dette egentlig er" ... Men uansett så gir disse skriftene vi ser oss en pekepinn på hvor vi skal leite, og vi skal lete i filosofien. Vi må lete i platons idéverden, vi må lete i stoisk filosofi, i gresk mytologi, og så videre for å forstå sammenhengen og hvorfor det i bibelen er blitt skrevet! Jeg har studert religion på hjemmebasis, på nettet, i snart 10 år, og det er dette jeg har kommet frem til: At man nettopp burde sammenlikne alt som står i bibelen, med datidens filosofi og lesestoff generelt (mytologi, legender og så videre) for å forstå opphavet... Når det er gjort, så har man kommet veldig langt!

Da vet vi hvor alle disse ideene kommer fra, hva de går ut på, sånn egentlig, og vi avmystifiserer hele kristendommen og stiller den til skue, som akkurat hva den er...

Disse som i dag tror/sier at alt står i bibelen, tar feil. Bibelen gir bare et lite innblikk i saken.

Jepp.. Bibelen er bare et sett av gåter, liknelser, og kodet språk, der nesten hver og en setning har en motsetning... Den er umulig å forholde seg til, om man vet "for mye" om den.

Ja, de kristne dør og oppstår sammen med Jesus Kristus. Og ja, alt dette er en mental forestilling, de kristne tar del i.

Jeg har også en mental forestilling om at jeg kommer til å bli født etter livet, og kommer til å leve flere liv hvor jeg død og blir født gang på gang... Denne mentale forestillingen kan selvsagt være helt totalt feil. Jeg har ingen forestilling om at alt "blir svart" eller "at jeg opphører helt å eksistere" ... Selv om dette er også er vanlig blant de som deler mitt livssyn...

Mentale forestillinger er hva som føles, eller virker sant for den enkelte, men det trenger ikke være sant for andre som har en annen mental forestilling. Jeg har en mental forestilling om at Gud er en idé, som kan forklares vitenskapelig som et psykologisk og sosialt fenomen, som har et helt naturlig opphav, og som er et resultat av den menneskelige utviklingen (evolusjon)...

Alikevel er det også slik at de kristne, har en felles kropp med Jesus Kristus, gjennom det spesielle måltidet,

Eller for å si det på en annen måte: Måltidet (Det siste måltidet som blir beskrevet i bibelen) illustrerer at De kristne kan identifiseres med Kristus, eller ER Jesus Kristus...

Men jeg ser i denne diskusjonen at andre kristne stusser veldig på dette, og det er fordi de ikke er kjent med den underliggende filosofien bak... Det er heller ikke rart at bibelens forfattere skriver at dere tar del i denne Kristi kropp, eller at de skriver om dette spesielle såkalte "kannibalske måltidet", som da er ment rent billedlig... Det er en grunn til det... For det står også at: "Dere er guder(...)" Det står ordrett i både jødenes torah, og i det kristne nytestamentet at "Dere er guder", og blir i salmenes bok uttalt av Gud selv ( i gudenes forsamling) og i NT så sier Jesus det... Derfor anser jeg ikke Jesus Kristus for å ha vært en historisk person, men mer en person som noen filosofer i oldtiden lagde som et bilde på "Det åndelige mennesket", eller "Det perfekte mennesket" (som er beskrevet i noen gnostiske evangelier" , som dere kristne skal strebe etter å bli lik... Meningen er at dere skal strebe etter å bli allgode, være kjærlige, vise nåde, være tilgivende, og så videre...

Samtidig så er det bare mennesket som egentlig i bunn og grunn dømmer, og som tilgir, og så videre... Man skulle jo tro at evangeliene ble skrevet slik at de troende skulle bli mer opplyst, for de gir ganske gode forklaringer på avgudene, og "kristenfolket" (de fleste av de som kaller seg "kristene") generelt har laget seg bilde av gud i "kunst og/eller i tanke", noe bibelen sier at de ikke skal gjøre, og dermed blir egentlig alle som lager seg et bilde av Gud enten det er i tanke eller som avbildning egentlig bare er avgudsdyrkere alle sammen i henhold til skriftene...

Jeg mener; Strengt tatt, dersom avguder er menneskelige forestillingsbilder i kunst og tanke, og er stumme, døve, blinde hjelpesløse osv... (Det hjelper ikke om dere forestiller dere at avguden kan se og høre etc.)

Jesus Kristus arangerte like før Han døde. Så alle de kristne er kroppslig med Ham på korset og dør for verdens synder.

Enhver dør for sine egne synder(...) Eller som det står i GT: "Enhver skal dø for sin synd"... Uansett: Det blir bare tomt snakk. Fordi om dere, eller deres Gud døde på korset for syndenes skyld, så hjelper ikke, og har ikke dette hjulpet verden... I verden i dag, begås det likevel lovbrudd, som drap, ran, voldtekt, overgrep mot barn, og så videre... En Kristen person som er blitt tatt i å missbruke barn, kan ikke si at: "Jeg tror på Jesus, og er feilfri, eller er uten synd" ... Og hva hjelper det voldtektsoffere at Gud kom ned til midtøsten en gang for to tusen år siden "å døde for syndenes skyld" ??? Hva slags verdi har dette? INGEN VERDENS TING!!! Det er bare en trosdogme som skal tros på sånn rent uten videre... Det er ingen forklaring på noe som helst..

Hvordan er det mulig, eller i det hele tatt tenkelig at "dere har vokst sammen med en Gud i en død" ? Hvordan kan man vokse sammen med noen i en død? Hva i alle dager betyr dette? Hvordan skal man forholde seg til dette? Her har jeg aldri hørt noen forklaring... Kristne, tar slike ting som selve forklaringen, men hvordan i huleste kan dere det?

Her står det ikke at dere "skal dø, og at dere skal gjenoppstå slik Jesus gjorde" men det står at: "dere har vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans(...)... Hvordan kan man vokse sammen i en død?

Hvordan kan Paulus si dette? Er ikke korsfestelsen noe alle kristne, og folk stort sett ellers, er enige om at var en historisk begivenhet? Er det bare billedlig?

Korsfestet meg her og korsfestet meg der... På hvilken måte er DU korsfestet?

Det er først når du tar del i dette kollektive måltidet og blir en del av denne kollektive kroppen, som ikke begrenser seg til Jesus Kristus på korset. At du virkelig forstår hva det er Jesus Kristus, Paulus og alle de andre snakker om.

Jeg vet hva det vil si.. Det vil si at man selv er Herre og Gud over sitt eget liv, og at man tar seg selv mye mer høytidelig...

Kanskje man før følte seg som en synder, eller en taper, eller en slave som var bundet til en høyere autoritets teite forbud og påbud, men at man nå slipper det fordi man er blitt sin egen Herre? :)

En annen innfallsvinkel

NT > Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner

De kristne gir sitt liv for hverandre, på samme måte som Jesus Kristus gav sitt liv til dem (på korset)

"Gir sitt liv for hverandre"... Billedlig talt... Vi ateister gir også vårt liv for hverandre, billedlig talt... Vi gir vårt liv like mye til hverandre som det dere gir deres liv til andre kristne... Det er mange ateister og annerledestenkende mennesker som har gitt sitt liv for vår frihet og så videre... Du har leger som har gitt sitt liv for legevitenskapen.. Slike ting er virkelig verd noe... De som kaster bort sitt liv og død på å skape verdensomspennende religioner syntes jeg ikke egentlig så alt for mye om... Ikke i forhold til de som gir sitt liv for at vi skal få kunnskaper om hvordan vi skal kunne helbrede alvorlige sykdommer i form av pest og likende...

Lenke til kommentar

Hvis du har noen andre meninger enn de som er i avstemningen, komenter.

Min oppfatning om Jesus passer ikke med noen av alternativene, men «mirakelmann» er vel det nærmeste jeg kommer. Jeg tror Jesus var en svært dyktig illusjonist, og av nesten samme kaliber som Harry Houdini og David Copperfield. Etter det store glansnummeret, oppstandelsen, som kan sammenlignes med å gå rett gennom Den kinesiske muren, valgte han å avslutte illusjonistkarrieren, og heller sysselsette seg med andre ting.

Lenke til kommentar

Min oppfatning om Jesus passer ikke med noen av alternativene, men «mirakelmann» er vel det nærmeste jeg kommer. Jeg tror Jesus var en svært dyktig illusjonist, og av nesten samme kaliber som Harry Houdini og David Copperfield. Etter det store glansnummeret, oppstandelsen, som kan sammenlignes med å gå rett gennom Den kinesiske muren, valgte han å avslutte illusjonistkarrieren, og heller sysselsette seg med andre ting.

:D

Lenke til kommentar

Hvis du har noen andre meninger enn de som er i avstemningen, komenter.

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Alikevel er det også slik at de kristne, har en felles kropp med Jesus Kristus, gjennom det spesielle måltidet,

Eller for å si det på en annen måte: Måltidet (Det siste måltidet som blir beskrevet i bibelen) illustrerer at De kristne kan identifiseres med Kristus, eller ER Jesus Kristus...

Men jeg ser i denne diskusjonen at andre kristne stusser veldig på dette, og det er fordi de ikke er kjent med den underliggende filosofien bak... Det er heller ikke rart at bibelens forfattere skriver at dere tar del i denne Kristi kropp, eller at de skriver om dette spesielle såkalte "kannibalske måltidet", som da er ment rent billedlig... Det er en grunn til det... For det står også at: "Dere er guder(...)" Det står ordrett i både jødenes torah, og i det kristne nytestamentet at "Dere er guder", og blir i salmenes bok uttalt av Gud selv ( i gudenes forsamling) og i NT så sier Jesus det... Derfor anser jeg ikke Jesus Kristus for å ha vært en historisk person, men mer en person som noen filosofer i oldtiden lagde som et bilde på "Det åndelige mennesket", eller "Det perfekte mennesket" (som er beskrevet i noen gnostiske evangelier" , som dere kristne skal strebe etter å bli lik... Meningen er at dere skal strebe etter å bli allgode, være kjærlige, vise nåde, være tilgivende, og så videre...

Hvis ikke Jesus Kristus er en del av deg og du ikke er en del av Jesus Kristus (noe som skjer i dette måltidet) er du ikke kristen.

Meningen er ikke at de kristne skal strebe etter å bli...osv. De kristne blir straks alt det Jesus Kristus er, i det momentet de blir ét med Ham (som er ét med Gud)

Alt dette med Jesus Kristus er for stort, til at noen filosofer skal ha laget det, тυявσ nєℓℓσ

Det er nok virkelig slik, at Jesus Kristus selv har kommet med et opplegg som overgår alle tenkelige religiøse forestillinger i verdenshistorien. Og at Han derfor kommer seirende ut av dette historisk.

Du vil ikke bøye deg for Ham, men Han er faktisk den største. Han ble det, da Han lot seg bli fornedret og gjort til et null på korset.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det er nok virkelig slik, at Jesus Kristus selv har kommet med et opplegg som overgår alle tenkelige religiøse forestillinger i verdenshistorien. Og at Han derfor kommer seirende ut av dette historisk.

Nei i virkeligheten er det ikke slik.

post-118993-0-68873400-1322600208_thumb.jpg

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan Paulus si dette? Er ikke korsfestelsen noe alle kristne, og folk stort sett ellers, er enige om at var en historisk begivenhet? Er det bare billedlig?

Korsfestet meg her og korsfestet meg der... På hvilken måte er DU korsfestet?

Enkelt, dette kan Paulus si fordi han har felles kropp med Jesus Kristus.

Paulus til de kristne > Dere er Kristi kropp

Lenke til kommentar

Hvis ikke Jesus Kristus er en del av deg og du ikke er en del av Jesus Kristus (noe som skjer i dette måltidet) er du ikke kristen.

Neivel. Jeg ser heller ikke noe poeng i det...

Jeg ser større fordeler ved å ta del i "den ateistiske klubben"...

Er jo tross alt derfra dagens kristne har det lille av det de kaller fornuft. =) Når kristne sier noe som man kan se på som fornuftig, er det som regel det som ikke har noe med "troen på gud" å gjøre... Blind tro er av natur ikke fornuftig...

Du har ingen fordeler av å være kristen sett fra mitt ståsted.

Meningen er ikke at de kristne skal strebe etter å bli...osv. De kristne blir straks alt det Jesus Kristus er, i det momentet de blir ét med Ham (som er ét med Gud)

Saken er uansett at dette er noe dere innbiller dere, og lager dere opp forestillinger rundt, og at dersom man ikke gjør dette, så har det ingen ting å si... Man klarer seg fint uten... Jeg også hadde potensialet til å gå inn i en tros-boble tidligere i livet.

Du tror du er Jesus Kristus. Du tror at du skapte verdenen. Du tror du var død, og at du stod opp igjen.. Du tror at du er mer rettferdig, og du tror du får en belønning etter livet som det vi andre ikke får... Osv... Alt det du tror, kunne du fint ha vært foruten...

Alt dette med Jesus Kristus er for stort, til at noen filosofer skal ha laget det, тυявσ nєℓℓσ

Jeg ser du sier det... Jeg ser ikke problemet med at filosofer er opphavsmenn til dette... Når du ser likhetene mellom filosofenes filosofi, og bibelen, så er dette i seg selv grunn nok til å tro at filosofier skapte Jesus-myten.

Det er nok virkelig slik, at Jesus Kristus selv har kommet med et opplegg som overgår alle tenkelige religiøse forestillinger i verdenshistorien.

Hva så? :)

Religion er ikke noe mennesker er tjent med i det store og det hele... Religion er tanke-gift som forgifter hele sinnet. :)

Og at Han derfor kommer seirende ut av dette historisk.

På hvilken måte?

Her velger jeg å stole på Griffar ;)

Du vil ikke bøye deg for Ham, men Han er faktisk den største.

Bøye meg for dere kristne? Dere er de største? Du den største?

Det er flere ikke-kristne enn kristne... :)

Han ble det, da Han lot seg bli fornedret og gjort til et null på korset.

Akkurat like fornedret som det jødene ble av å høre på alt jødehatet han hadde på lager... ;)

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok virkelig slik, at Jesus Kristus selv har kommet med et opplegg som overgår alle tenkelige religiøse forestillinger i verdenshistorien.

Religion er ikke noe mennesker er tjent med i det store og det hele... Religion er tanke-gift som forgifter hele sinnet. :)

Nei, dette helbreder det syke sinnet, тυявσ nєℓℓσ

Hva var et mennesket verdt før Jesus Kristus ? Han løftet mennesket opp til himmelen, takket være Ham har menneskelivet blitt en drøm, på vei oppover til himmelen, hvor Han selv er.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

En annen innfallsvinkel

NT > Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn den som gir sitt liv for sine venner

De kristne gir sitt liv for hverandre, på samme måte som Jesus Kristus gav sitt liv til dem (på korset)

"Gir sitt liv for hverandre"... Billedlig talt... Vi ateister gir også vårt liv for hverandre, billedlig talt... Vi gir vårt liv like mye til hverandre som det dere gir deres liv til andre kristne... Det er mange ateister og annerledestenkende mennesker som har gitt sitt liv for vår frihet og så videre... Du har leger som har gitt sitt liv for legevitenskapen.. Slike ting er virkelig verd noe... De som kaster bort sitt liv og død på å skape verdensomspennende religioner syntes jeg ikke egentlig så alt for mye om... Ikke i forhold til de som gir sitt liv for at vi skal få kunnskaper om hvordan vi skal kunne helbrede alvorlige sykdommer i form av pest og likende...

Nei, de kristne legger sine lidelser i samme pott med Jesu Kristi lidelser, for verdens frelse.

Lenke til kommentar

Nei, dette helbreder det syke sinnet, тυявσ nєℓℓσ

Nei. Dette helbreder ikke et et sykt sinn. Jeg er ikke syk på sinnet, og trenger det uansett ikke...

Hva var et mennesket verdt før Jesus Kristus ?

Like mye som etter Kristus.

Han løftet mennesket opp til himmelen, takket være Ham har menneskelivet blitt en drøm, på vei oppover til himmelen, hvor Han selv er.

Jaja... Jeg har aldri bevitnet det, så jeg kan ikke formidle dette som en sannhet i alle fall..

En annen innfallsvinkel

Nei, de kristne legger sine lidelser i samme pott med Jesu Kristi lidelser, for verdens frelse.

Og hva er det godt for ? Slik jeg ser det: Ikke noe som helst.

Lenke til kommentar

En annen innfallsvinkel

Noe må ta seg av verdens skyld. Så verden ikke tar livet av seg selv.

Lenke til kommentar

En annen innfallsvinkel

Noe må ta seg av verdens skyld. Så verden ikke tar livet av seg selv.

Det er bare hva du tror.. Faktum er at ingen mennesker eller guder trenger å ta på seg noe som helst av verdens synd.. En hver må stå til ansvar for sine egne gjerninger, enten du er greker, nordmann, fri eller ufri, sønn eller datter, svigermor eller svigerfar, ALLE må stå til ansvar for det de gjør....

PS: Verden kan ikke ta livet av seg selv... Verden er ikke et tenkende individ heller.

Lenke til kommentar

En høyt spirituelt utviklet sjel som delte sin visdom med menneskene og jorden.

Etter min mening er bibelen blitt tuklet og omskrevet for mye til at det lenger kan bli tatt seriøst.

Så du synes Jesus var vis basert på det du har lest i en bok som ikke kan tas seriøst?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...