Gå til innhold

Hvem tror du at Jesus Er/ var ?


Hvem tror du at Jesus Er/ var ?  

143 stemmer

  1. 1. Hvem tror du Jesus er/var?

    • Guds sønn
      20
    • En profet
      11
    • Verdens frelser
      9
    • En tulling
      38
    • En mirakelmann
      7
    • Jeg tror ikke at han levde
      36
    • Annet(komenter)
      22


Anbefalte innlegg

Hvis det var mulig å bevise gud ville alle ha vært kristne nå.

Hvis det var mulig å motbevise gud ville ingen ha vært kristne nå.

 

Det er umulig å bevise gud.

Det er umulig å motbevise gud.

 

Sett inn troll, tekanne, rød drage i garasjen eller whatever comes in to your mind isteden for gud og endre "kristen" til trolltroer, tekanne tilbeder, dragedreper eller whatever og du vil oppnå NØYAKTIG det samme som med påstandene dine her...

 

ER ikke riktig sikker på hvorfor du misser å se det faktumet, men det kan være at du rett og slett ikke er ærlig nok til å klare å gi all verdens alternativer en like stor del av de tingene du tillegger den gud du tror på....

 

Samme hvordan du snur, vrir og vrenger dette har du kun påstander å falle tilbake på, for finnes det troll selv om vi ikke kan bevise dem eller motbevise dem? Ikke sannsynlig, nei, men vi kan ikke se HELT bort fra at troll finnes. Ei heller røde drager i garasjen... Dette ser du såklart på, som de aller fleste andre mennesker, som bare tull og tøys å tro på, men det er akkurat derfor det er så merkelig at du ikke evner å se det samme med den gud du tror på, for den gud har heller ikke annet enn påstander og fri fantasi å komme med, akkurat som troll og enhjørninger og røde drager i garasjer...

 

Ikke noe av dette er det mulig å bevise eller motbevise, men det er derfor enda mindre grunn til å tro på noe av det FØR vi kan bevise, eller motbevise, det. Men her svikter ærligheten til religiøse, som tror at siden DE har "sett" jesus/gud/jomfru maria eller whatever figur de tror de har sett/hørt/luktet/følt så er de "synene" mer verdt enn synene til de som påstår har sett allaah, budha, røde drager, troll, hekser, varulver, enhjørninger eller tanta til den gamle vinterfrakken min UTEN at de kan føre noe mer, eller mindre, troverdige bevis på det... De er bare uærlige nok til å gi seg selv førsteretten til mer troverdighet i sine egne uærlige øyne...

 

 

Med hensyn til skapelsen av universet, OM det er skapt, så er dine gjettninger like gode som en muslims gjettninger, eller noen av de andre religionene som har en gud som skaper av alt. Men igjen så faller du igjennom på ærlighet, for du skjønner virkelig ikke at din gud ikke har mer eller mindre troverdighet enn alle andre du, gjør du vel? Og det er her det fordummende med religion kommer inn, for en muslim er akkurat like uærlig som deg på dette området, for også muslimer tror at allaah er den guden med størst kuk og derfor må være skaperen av alt, en hindu tror at deres gud har den største kuken også videre og siden vi aldri kommer til å få noen mulighet til å måle kukene til disse gudene kommer det alltid til å være mennesker som deg som tror at elskovs sigaren til den guden du tror på må være den største....

 

For oss andre som har evolvert et skritt videre og forstått at alle religioner baserer seg på påstander og lite annet er det hele enklere, for vi tilgodeser alle religioner med den samme usikkerheten, for siden ingen av dem kan bevises eller motbevises er det jo et spørsmål som må stå åpent, for helt sikre kan vi aldri være. Så de aller fleste ateister ER åpne for at gud(er) kan finnes, for selv om sannsynligheten er liten (vi har faktisk ikke funnet en eneste ting som peker på at en gud må stå noe av det lille vi har funnet ut til nå...) så KAN det jo dukke opp noe i fremtiden....

 

Det jeg holder for svært usannsynlig er at det vil være noen av dagens guder som står bak. Den abrahamske gud (Som deles av jøder/kristne/muslimer) er i sin egen bok/bøker fremstilt så klønete og dum at det nesten ikke er mulig at en så stupid gud kan stå bak en sånn skapelse, for et minstemål av intelligens må man kunne forlange av en entitet som står bak det ufattelige komplekse universet, det kan vi vel være enige om?

 

Men siden hverken beviser eller motbeviser for noen gud, eller troll, eller enhjørninger, eller tekanner eller (putt inn det som passer her) er å fremskaffe er det eneste riktige standpunktet å si at vi ikke vet hva som startet det hele, OM det startet... For vi vet virkelig ikke, det er den eneste sannheten her....

 

Så du må gjerne peke på en gud som starter av det hele, men siden du ikke har annet enn påstander om den guden, godt hjulpet av en ganske livlig fantasi, er det heller ingen vits i å feste noen lit til dine påstander om det. Du er bare ikke ærlig nok til å innse dette enda, kanskje du heller aldri blir så ærlig. Men hverken jeg eller de aller fleste andre ateister sier at vi vet dette heller, men støtter oss til teorien om big bang, da den teorien så langt har visst seg å stemme ganske bra.

 

Det samme kan sies om evolusjon, det er den teorien som stemmer best med hva vi faktisk observerer rundt oss. Og ingen TROR på evolusjon, slik religiøse ser ut til å tro, man AKSEPTERER evolusjon basert på bevisene for den eller lar være å akseptere den, fortrinnsvis fordi du syntes bevisene er for dårlige (Noe religiøse TROR de gjør, men egentlig aner de ikke en dritt om evolusjon de fleste av dem, de tror bare at data som folk for to tusen år siden hadde er bedre enn moderne forskning men har samtidig ingen tro på at en regnestav er bedre enn en datamaskin...... Selv om begge deler går ut på det samme....)

 

Fravær av bevis beviser kun fraværet og ikke noe annet...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+1 til alle dine innlegg, RWS! :cool:

Hadde bare de som har bruk for å lese dem, gjort det, og forstått dem så:)

Ja ikke sant... Og der ligger vel problemet til en del mennesker... De TROR de besitter fasitenTM og det er derfor ingen vits i å lese hva andre måtte mene.... Eller andre synspunkter i det hele tatt, hva er vitsen når man tror en har alle svarene?

Lenke til kommentar

BirgerCaC, denne troen har gått i arv i tusener av år, og det eneste bevis man har for at kristendommen eksisterer er hva som er skrevet ned. En gang langs linja må noen ha tuklet med den. Kom tilbake med andre bevis en bibelen, som milliarder av mennesker har at tilgang til i tusenvis av år, så vil jeg bli overbevist. Grunnen jeg tror på disse vitenskapelige teoriene, er at de har grunnlag i det vi vet nå, de sier sine egne erfaringer rett til meg. De er ikke innom noen tredjepart, som eventuelt kan endre historien.

 

Det er andre bevis for det. Det er flere folk som har dødd i denne moderne tid og våknet igjen på grunn av livredding eller annet. Kristne mennesker som har opplevd dette er vitne til at det finnes en gud. De sier at de har sett en vit skikkelse som hevdet at han var jordens skaper og dette skjedde mens personen var død. Ikke kristne mennesker har opplevd at de går inn i en slags tunell hvor de opplever at en vit skikkelse ramser opp ale syndene han\hun har gjort i livet. Etter dette så har personen dalt mot ett ubeskrivelig mørt og urolig sted (helvete). Dette er ett bevis nok det i denne morderne tiden.

 

Det var ingen tid før universet oppsto. Tiden startet med Big Bang.

 

Ennhver får tro det han vil. Men å trekke inn logikk for å forklare religion, det er for drøyt. Da har man ikke forstått hva logikk går ut på.

 

Det er latterlig. Universet har ikke oppstått fra ingenting. Magi finnes ikke :roll:

 

javel, ser den. men da er jo de eneste bevisene hva hjernen (bevisstheten?) hannes opplevde. kanskje disse som har opplevd å gå til himmelen/helvete for og så å komme til live igjen bare har drømt en drøm? jeg føler det er litt tynt å tro at det finnes en gud ved at folk som har opplevd dette stadiet mellom liv og død forteller det, man har jo ingen kontroll over hjernen/tankene dine når du er i dette stadiet, har du vel? så jeg tror at de bare opplever en eller annen form for drøm, de er ikke helt døde og ikke helt levende. dermed tror jeg hjernen ikke skjønner helt hva som foregår, og de får disse bildene i hodet.

 

Med tanke på han som skrev at det ikke fantes tid før universet oppstod så skjønner jeg ikke helt hva han mener med det og jeg er uenig med han.

 

Du svarte at universet ikke kunne ha oppstått fra ingenting. da lurer jeg bare på hvem lagde universet og hvem lagde han/hun som lagde universet? Gud? Jesus?

Lenke til kommentar

Med tanke på han som skrev at det ikke fantes tid før universet oppstod så skjønner jeg ikke helt hva han mener med det og jeg er uenig med han.

 

Du svarte at universet ikke kunne ha oppstått fra ingenting. da lurer jeg bare på hvem lagde universet og hvem lagde han/hun som lagde universet? Gud? Jesus?

 

Tid er en dimensjon, en vital del av "SpaceTime" teorien. Gud er utenfor våre dimensjoner, dermed er ikke Gud bundet av tid, og trenger dermed ikke å ha en start eller en slutt på sin eksistens.

En tanke som streifet meg nå.

Lenke til kommentar

Med tanke på han som skrev at det ikke fantes tid før universet oppstod så skjønner jeg ikke helt hva han mener med det og jeg er uenig med han.

 

Du svarte at universet ikke kunne ha oppstått fra ingenting. da lurer jeg bare på hvem lagde universet og hvem lagde han/hun som lagde universet? Gud? Jesus?

 

Tid er en dimensjon, en vital del av "SpaceTime" teorien. Gud er utenfor våre dimensjoner, dermed er ikke Gud bundet av tid, og trenger dermed ikke å ha en start eller en slutt på sin eksistens.

En tanke som streifet meg nå.

 

nei nå stikker jeg og legger meg.... :new_woot:

Endret av Epile
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BirgerCaC, denne troen har gått i arv i tusener av år, og det eneste bevis man har for at kristendommen eksisterer er hva som er skrevet ned. En gang langs linja må noen ha tuklet med den. Kom tilbake med andre bevis en bibelen, som milliarder av mennesker har at tilgang til i tusenvis av år, så vil jeg bli overbevist. Grunnen jeg tror på disse vitenskapelige teoriene, er at de har grunnlag i det vi vet nå, de sier sine egne erfaringer rett til meg. De er ikke innom noen tredjepart, som eventuelt kan endre historien.

 

Det er andre bevis for det. Det er flere folk som har dødd i denne moderne tid og våknet igjen på grunn av livredding eller annet. Kristne mennesker som har opplevd dette er vitne til at det finnes en gud. De sier at de har sett en vit skikkelse som hevdet at han var jordens skaper og dette skjedde mens personen var død. Ikke kristne mennesker har opplevd at de går inn i en slags tunell hvor de opplever at en vit skikkelse ramser opp ale syndene han\hun har gjort i livet. Etter dette så har personen dalt mot ett ubeskrivelig mørt og urolig sted (helvete). Dette er ett bevis nok det i denne morderne tiden.

 

Det var ingen tid før universet oppsto. Tiden startet med Big Bang.

 

Ennhver får tro det han vil. Men å trekke inn logikk for å forklare religion, det er for drøyt. Da har man ikke forstått hva logikk går ut på.

 

Det er latterlig. Universet har ikke oppstått fra ingenting. Magi finnes ikke :roll:

 

javel, ser den. men da er jo de eneste bevisene hva hjernen (bevisstheten?) hannes opplevde. kanskje disse som har opplevd å gå til himmelen/helvete for og så å komme til live igjen bare har drømt en drøm? jeg føler det er litt tynt å tro at det finnes en gud ved at folk som har opplevd dette stadiet mellom liv og død forteller det, man har jo ingen kontroll over hjernen/tankene dine når du er i dette stadiet, har du vel? så jeg tror at de bare opplever en eller annen form for drøm, de er ikke helt døde og ikke helt levende. dermed tror jeg hjernen ikke skjønner helt hva som foregår, og de får disse bildene i hodet.

 

Med tanke på han som skrev at det ikke fantes tid før universet oppstod så skjønner jeg ikke helt hva han mener med det og jeg er uenig med han.

 

Du svarte at universet ikke kunne ha oppstått fra ingenting. da lurer jeg bare på hvem lagde universet og hvem lagde han/hun som lagde universet? Gud? Jesus?

 

Det er ingen drøm når blinde som har opplavd det samme ser i den såkaldte drømen. Når en blind drømmer så er det bare lukter, følser og div smaker som er innvolvert i drømmen ikke syn. Det er ingen drøm. Blinde har sett i den såkaldte drømmen (på vei til himmelen. Jeg gjenntar det er ingen drøm.

Lenke til kommentar

BirgerCaC, denne troen har gått i arv i tusener av år, og det eneste bevis man har for at kristendommen eksisterer er hva som er skrevet ned. En gang langs linja må noen ha tuklet med den. Kom tilbake med andre bevis en bibelen, som milliarder av mennesker har at tilgang til i tusenvis av år, så vil jeg bli overbevist. Grunnen jeg tror på disse vitenskapelige teoriene, er at de har grunnlag i det vi vet nå, de sier sine egne erfaringer rett til meg. De er ikke innom noen tredjepart, som eventuelt kan endre historien.

 

Det er andre bevis for det. Det er flere folk som har dødd i denne moderne tid og våknet igjen på grunn av livredding eller annet. Kristne mennesker som har opplevd dette er vitne til at det finnes en gud. De sier at de har sett en vit skikkelse som hevdet at han var jordens skaper og dette skjedde mens personen var død. Ikke kristne mennesker har opplevd at de går inn i en slags tunell hvor de opplever at en vit skikkelse ramser opp ale syndene han\hun har gjort i livet. Etter dette så har personen dalt mot ett ubeskrivelig mørt og urolig sted (helvete). Dette er ett bevis nok det i denne morderne tiden.

 

Det var ingen tid før universet oppsto. Tiden startet med Big Bang.

 

Ennhver får tro det han vil. Men å trekke inn logikk for å forklare religion, det er for drøyt. Da har man ikke forstått hva logikk går ut på.

 

Det er latterlig. Universet har ikke oppstått fra ingenting. Magi finnes ikke :roll:

 

javel, ser den. men da er jo de eneste bevisene hva hjernen (bevisstheten?) hannes opplevde. kanskje disse som har opplevd å gå til himmelen/helvete for og så å komme til live igjen bare har drømt en drøm? jeg føler det er litt tynt å tro at det finnes en gud ved at folk som har opplevd dette stadiet mellom liv og død forteller det, man har jo ingen kontroll over hjernen/tankene dine når du er i dette stadiet, har du vel? så jeg tror at de bare opplever en eller annen form for drøm, de er ikke helt døde og ikke helt levende. dermed tror jeg hjernen ikke skjønner helt hva som foregår, og de får disse bildene i hodet.

 

Med tanke på han som skrev at det ikke fantes tid før universet oppstod så skjønner jeg ikke helt hva han mener med det og jeg er uenig med han.

 

Du svarte at universet ikke kunne ha oppstått fra ingenting. da lurer jeg bare på hvem lagde universet og hvem lagde han/hun som lagde universet? Gud? Jesus?

 

Det er ingen drøm når blinde som har opplavd det samme ser i den såkaldte drømen. Når en blind drømmer så er det bare lukter, følser og div smaker som er innvolvert i drømmen ikke syn. Det er ingen drøm. Blinde har sett i den såkaldte drømmen (på vei til himmelen. Jeg gjenntar det er ingen drøm.

 

hmm, interessant. hvis det ikke var en eller annen form for drøm, og hvis vi går ut ifra at personen har vært blind siden fødselen og nå kan se i denne "drømmen" så er vel den eneste forklaringen at det faktisk finnes et liv etter døden. jeg vil da uansett si at jeg ikke mente en drøm som vi drømmer når vi sover, men da en "drøm" som kommer fra at hjernen våres vipper mellom liv og død. Dette med at blinde folk klarer og se i dette stadiet ("drømmen") gjør alt mye mer komplisert :(

 

kan du, eller noen andre som leser dette, linke til en side hvor en som har opplevd dette forteller sin historie? dette tror jeg ikke før jeg ser det!

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at Jesus har levd uten at jeg er kristen.

Min teori er at en mann lik snåsamannen gikk rundt og hjalp folk. Noen syntes dette var veldig spennende og skrev en bok om han, denne boken ble litt kjedelig. Derfor ble alt overdrevet litt for og gjøre det mer spennende.

 

en fjær blir ti høns.

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke en link men jeg så det på Schrødingers katt på nrk 1.

 

Hvis du søker på nett tv så finner du det sikkert men jeg skal prøve å finne link.

 

Episodene du refererer til er det verste katta har sendt på nrk siden de startet, og påstandene dine om anekdotalt bevis for Gud gjennom nær døden opplevelser er enda mer på villspor. Igjen presenterer du snodige løgner i det som virker for meg å være et desperat forsøk på å overbevise deg selv om dine egne illusjoner.

 

Nær døden opplevelser er det som inntreffer når hjernen din går inn i shut down modus, hverken mer eller mindre, og kan forklares i detalj innen fagfelt som psykologi og i stor grad nevrologi; fenomenet er nært knyttet til anoxia og endorfinutløsning, men det finnes flere andre kilder som også er veldokumentert.

 

Birger, er det virkelig så vanskelig å undersøke 5 minutt hva pokker det er du prater om før du trykker 'Svar nå' og ender med å fremstå som en uærlig idiot? Du er over 40 år mann, grow up..

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at Jesus har levd uten at jeg er kristen.

Min teori er at en mann lik snåsamannen gikk rundt og hjalp folk. Noen syntes dette var veldig spennende og skrev en bok om han, denne boken ble litt kjedelig. Derfor ble alt overdrevet litt for og gjøre det mer spennende.

 

en fjær blir ti høns.

Vel, at Jesus Kristus skulle bli til flere hundre millioner kristne, var meningen, fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Vel, at Jesus Kristus skulle bli til flere hundre millioner kristne, var meningen, fra begynnelsen av.

Så det var meningen at Romerriket samt dets militære styrker skulle bli til? Og det var også meningen at Theodosius I "den store" skulle gjøre kristendom til statsreligionen, og innførte dødsstraff for all såkalt "hedensk" religiøs praksis?

 

Ironisk at den store spredningssuksessen av budskapet til den pasifistiske Jesus kan krediteres handlingene til brutale og undertrykkende menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vel, at Jesus Kristus skulle bli til flere hundre millioner kristne, var meningen, fra begynnelsen av.

Så det var meningen at Romerriket samt dets militære styrker skulle bli til? Og det var også meningen at Theodosius I "den store" skulle gjøre kristendom til statsreligionen, og innførte dødsstraff for all såkalt "hedensk" religiøs praksis?

 

Ironisk at den store spredningssuksessen av budskapet til den pasifistiske Jesus kan krediteres handlingene til brutale og undertrykkende menn.

Bare en helt forvrid oppfatning du har,O3K

 

Jesus Kristus ble til det Han i dag er, fordi Han målrettet gikk inn ford det selv. Det hele ender også som Han selv sa, med en seier for Han og de kristne. Da Han gav sitt liv for verden, seiret Han over verden. Det samme gjorde alle de som fulgte i Ham i det, de kristne.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke en link men jeg så det på Schrødingers katt på nrk 1.

 

Hvis du søker på nett tv så finner du det sikkert men jeg skal prøve å finne link.

 

Episodene du refererer til er det verste katta har sendt på nrk siden de startet, og påstandene dine om anekdotalt bevis for Gud gjennom nær døden opplevelser er enda mer på villspor. Igjen presenterer du snodige løgner i det som virker for meg å være et desperat forsøk på å overbevise deg selv om dine egne illusjoner.

 

Nær døden opplevelser er det som inntreffer når hjernen din går inn i shut down modus, hverken mer eller mindre, og kan forklares i detalj innen fagfelt som psykologi og i stor grad nevrologi; fenomenet er nært knyttet til anoxia og endorfinutløsning, men det finnes flere andre kilder som også er veldokumentert.

 

Birger, er det virkelig så vanskelig å undersøke 5 minutt hva pokker det er du prater om før du trykker 'Svar nå' og ender med å fremstå som en uærlig idiot? Du er over 40 år mann, grow up..

 

Jeg er perfeksjonist så jeg må bare si at jeg er 31 og ikke 40.

Jeg kjenner selv en dame som har opplevd det samme. Og etter at hun våknet igjen så var hun helt normal. Hvis hjernen stopper og kroppes funksjon stopper så går det ikke an å drømme vet du.

 

Hvis du prøver å motbevise det så kom med kilder. Wikipedia holder ikke du må ha en annen. Det er ikke sikkert at Wikipedia har seriøse bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...