MyNameIs? Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hei !: ) Lurte på om noen visste noe litt spennende om Brahman? Ta også annet om han hvis dere vil ! ; ) Veldig glad for alle svar !: ) 1 Lenke til kommentar
Madlib Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Brahman Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Brahman er et sentralt begrep innen hinduismen og indisk filosofi. Brahman er «verdenssjelen» – det store verdensaltet, den guddommelige virkeligheten, «Gud finnes i alt» – som menneskets sjel, atman, forsøker å gå inn i. Begrepet er særlig viktig i Vedanta-filosofien, og hinduistiske slekter som kommer derfra. Upanishadene, som er de eldste tekstene innen Vedanta, beskriver Brahman på ulike måter. Det er evig, endeløst og grenseløst, og er den urokkelige kilden for alt i universet. Brahman er årsaken til verden og alle skapninger. Det fins i alt og over alt, og er det innerste jeget for alle vesener. * Det jeg fant på etter et kjapt søk på wikipedia. Som de sier så er Brahman den skapende guden, og han finnest innerst i alt og alle, samt det innerste indre i alle vesener. I motsetning til Shiva som ødelegger jorden om og om igjen. Det er hva jeg kan huske fra skolen. Brahman er også innenfor den høyeste kasten, husker ikke helt navnet på den men du finner det ut om du søker. Håper det hjelper. PS: Står masse om han bare du søker på hinduisme og om du forstår det godt, på engelsk, da det gir som oftest grundigere svar. Kategori: Hinduisme Lenke til kommentar
MyNameIs? Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Takk, det meste om det der har jeg fått med meg allerede. :/ Uansett, takk for hjelpen !: ) Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Det er forskjell på Brahma og Brahman. Brahma er skaperguden, en av de tre store gudene. Brahman er verdensjelen, det alle skapninger er, også guder. Derfor påstår noen at Hinduisme bare har en gud. Siden sammme om du tilber Vishnu, Shiva eller noen av deres avatarer, "in the end" tilber du brahman. Endret 14. oktober 2011 av Kubjelle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå