RAK-foto Skrevet 12. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Jeg lurer nok engang på hvordan det ligger an med hensyn til å få i gang en konkurranse her på Nye digit Hvordan er planene med hensyn til MÅNEDENS BILDE nå som det meste av det andre er på plass? Hvilken plass har dette i rekkefølgen på blokka? - Hadde kanskje vært noe å tenke på for om mulig å få opp aktiviteten her igjen? Månedens Bilde Når det gjelder denne konkurransen så er min mening at hver fotograf skal kunne levere kun ett bilde pr. måned. Her kan vi gjerne ha tema. Det bør være en innsendingsperiode f.eks. fra 1.-15. i hver måned. I denne perioden skal de innsendte bildene ikke være synlige, men man bør kunne få opp en liten statistikk over hvor mange bilder som er sendt inn og at det kun er ett bilde pr. fotograf. Vi skal heller ikke kunne se hvem som har sendt inn bilder. Bilder med © og navn til fotografen inne på bildet må ikke være lov da dette vil bryte med anonymiteten. Så kommer avstemningsperioden - f.eks. fra 16.-25. i hver måned Nå skal vi jo selvfølgelig kunne hente opp alle bildene for å gi de vi liker en stemme, men de må fremdeles være anonyme. Vi skal kunne stemme på et bilde kun en gang. Det må selvfølgelig ikke være mulig å stemme på sitt eget bilde. Om vi bruker dette så blir det ikke noe «kameratslig stemmegivning». Først fra den 26. og ut hver måned skal vi kunne hente opp resultatene - gjerne da som en liste med bilder med navn og poengsum. Jeg synes at de 3 beste i hver måned bør få en premie (dette er noe jeg ikke har tenkt så mye på ennå, men dette tror jeg dere på teknisk har mere peiling på). Det med premier tror jeg ville være en skikkelig gulerot. De tre beste bør også få sin faste plass på forsiden av Digit - og stå der fra måned til måned - bilder med navn, poeng, premien . Så neste måned........ Hvem og hvordan temaer skal bestemmes får vi komme tilbake til. RAK-foto :D Endret 13. oktober 2011 av RAK-foto Lenke til kommentar
Trond Stordal Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Jepp, synes det er en god ide... Lenke til kommentar
wasco Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 God ide Men dette med anonymitet er jo svært relativt. Etter å ha vært her inne på Digit så lenge som jeg har, så tror jeg nesten jeg ville kjenne igjen stilen på bildene til de fleste. Mine bilder er i alle fall legg gjenkjennelige 1 Lenke til kommentar
Terje Skrevet 23. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2011 Når det gjelder denne konkurransen så er min mening at hver fotograf skal kunne levere kun ett bilde pr. måned. Her kan vi gjerne ha tema. Her tenker jeg "Månedens bilde" som en aktivitet. Når brukeren går inn på opplastingssiden sjekker systemet hvor mange bilder brukeren har knyttet til månedskonkurransen som pågår. Er det mindre enn grensen (ett i ditt forslag) får brukeren opp månedskonkurransen i den valgbare aktivitets-listen. Hvis ikke vises andre, eller ingen, aktiviteter i listen. Her er det verdt å spørre seg om det er lurt å implementere muligheten for å fjerne en aktivitet fra et bilde etter at det er lastet opp, slik at man slipper å slette bildet sitt dersom man skulle angre seg og heller ønsker å nominere et annet bilde til konkurransen. Det bør være en innsendingsperiode f.eks. fra 1.-15. i hver måned. I denne perioden skal de innsendte bildene ikke være synlige, men man bør kunne få opp en liten statistikk over hvor mange bilder som er sendt inn og at det kun er ett bilde pr. fotograf. Denne informasjonen bør komme fram i en boks på forsiden synes jeg. Det bør også komme tydelig fram hvorvidt du har bidratt i konkurransen eller ikke, og du bør få adgang til bildet du selv har bidratt med, for å kunne endre på informasjonen. Angående forumtråd må det legges inn egen logikk slik at forumtråden for disse bildene opprettes først etter den innledende perioden, eller enda lettere; at de ikke opprettes i det hele tatt (ingen diskusjonsmulighet her) Vi skal heller ikke kunne se hvem som har sendt inn bilder. Bilder med © og navn til fotografen inne på bildet må ikke være lov da dette vil bryte med anonymiteten. Dette gjelder vel i avstemmingsperioden siden bildene skal være skjult for andre i den innledende perioden? Så kommer avstemningsperioden - f.eks. fra 16.-25. i hver måned Nå skal vi jo selvfølgelig kunne hente opp alle bildene for å gi de vi liker en stemme, men de må fremdeles være anonyme. Vi skal kunne stemme på et bilde kun en gang. Det må selvfølgelig ikke være mulig å stemme på sitt eget bilde. Om vi bruker dette så blir det ikke noe «kameratslig stemmegivning». Enig i det du skriver her. Siden det kanskje ikke skal være mulig å kommentere på disse bildene ser jeg for meg en "filmstripe"-modus der man kan gå gjennom bidragene i mer strippede omgivelser. Først fra den 26. og ut hver måned skal vi kunne hente opp resultatene - gjerne da som en liste med bilder med navn og poengsum. Jeg tenker at det kan være lurt å ta med kun en prosentandel her, slik at de dårligste plasseringene ikke utleveres riktig så mye som de beste plasseringene? Hvis det f.eks. er 60 bidrag, så vises plasseringen til de øverste 30.? Jeg synes at de 3 beste i hver måned bør få en premie (dette er noe jeg ikke har tenkt så mye på ennå, men dette tror jeg dere på teknisk har mere peiling på). Det med premier tror jeg ville være en skikkelig gulerot. De tre beste bør også få sin faste plass på forsiden av Digit - og stå der fra måned til måned - bilder med navn, poeng, premien . Premier skal jeg ikke garantere på nåværende tidspunkt, men det hadde jo vært gøy å hatt med! Fast plass på forsiden kan vi selfølgelig få til, det tror jeg kunne ha bidratt mye til både forsiden og aktiviteten på digit. Hvem og hvordan temaer skal bestemmes får vi komme tilbake til. RAK-foto :D Skal vi ha temaer? Hvem skal i så fall bestemme det? Vinneren, vi på teknisk, fellesskapet? Dersom fellesskapet foreslår jeg en frist hver måned for å komme med forslag, så setter vi på teknisk opp en avstemming som går noen dager, før temaet for neste måned bestemmes. 1 Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Når det gjelder denne konkurransen så er min mening at hver fotograf skal kunne levere kun ett bilde pr. måned. Her kan vi gjerne ha tema. Her tenker jeg "Månedens bilde" som en aktivitet. Når brukeren går inn på opplastingssiden sjekker systemet hvor mange bilder brukeren har knyttet til månedskonkurransen som pågår. Er det mindre enn grensen (ett i ditt forslag) får brukeren opp månedskonkurransen i den valgbare aktivitets-listen. Hvis ikke vises andre, eller ingen, aktiviteter i listen. Her er det verdt å spørre seg om det er lurt å implementere muligheten for å fjerne en aktivitet fra et bilde etter at det er lastet opp, slik at man slipper å slette bildet sitt dersom man skulle angre seg og heller ønsker å nominere et annet bilde til konkurransen. Det bør være en innsendingsperiode f.eks. fra 1.-15. i hver måned. I denne perioden skal de innsendte bildene ikke være synlige, men man bør kunne få opp en liten statistikk over hvor mange bilder som er sendt inn og at det kun er ett bilde pr. fotograf. Denne informasjonen bør komme fram i en boks på forsiden synes jeg. Det bør også komme tydelig fram hvorvidt du har bidratt i konkurransen eller ikke, og du bør få adgang til bildet du selv har bidratt med, for å kunne endre på informasjonen. Angående forumtråd må det legges inn egen logikk slik at forumtråden for disse bildene opprettes først etter den innledende perioden, eller enda lettere; at de ikke opprettes i det hele tatt (ingen diskusjonsmulighet her) Vi skal heller ikke kunne se hvem som har sendt inn bilder. Bilder med © og navn til fotografen inne på bildet må ikke være lov da dette vil bryte med anonymiteten. Dette gjelder vel i avstemmingsperioden siden bildene skal være skjult for andre i den innledende perioden? Så kommer avstemningsperioden - f.eks. fra 16.-25. i hver måned Nå skal vi jo selvfølgelig kunne hente opp alle bildene for å gi de vi liker en stemme, men de må fremdeles være anonyme. Vi skal kunne stemme på et bilde kun en gang. Det må selvfølgelig ikke være mulig å stemme på sitt eget bilde. Om vi bruker dette så blir det ikke noe «kameratslig stemmegivning». Enig i det du skriver her. Siden det kanskje ikke skal være mulig å kommentere på disse bildene ser jeg for meg en "filmstripe"-modus der man kan gå gjennom bidragene i mer strippede omgivelser. Først fra den 26. og ut hver måned skal vi kunne hente opp resultatene - gjerne da som en liste med bilder med navn og poengsum. Jeg tenker at det kan være lurt å ta med kun en prosentandel her, slik at de dårligste plasseringene ikke utleveres riktig så mye som de beste plasseringene? Hvis det f.eks. er 60 bidrag, så vises plasseringen til de øverste 30.? Jeg synes at de 3 beste i hver måned bør få en premie (dette er noe jeg ikke har tenkt så mye på ennå, men dette tror jeg dere på teknisk har mere peiling på). Det med premier tror jeg ville være en skikkelig gulerot. De tre beste bør også få sin faste plass på forsiden av Digit - og stå der fra måned til måned - bilder med navn, poeng, premien . Premier skal jeg ikke garantere på nåværende tidspunkt, men det hadde jo vært gøy å hatt med! Fast plass på forsiden kan vi selfølgelig få til, det tror jeg kunne ha bidratt mye til både forsiden og aktiviteten på digit. Hvem og hvordan temaer skal bestemmes får vi komme tilbake til. RAK-foto :D Skal vi ha temaer? Hvem skal i så fall bestemme det? Vinneren, vi på teknisk, fellesskapet? Dersom fellesskapet foreslår jeg en frist hver måned for å komme med forslag, så setter vi på teknisk opp en avstemming som går noen dager, før temaet for neste måned bestemmes. Hei Terje Har en del svar og forslag/meninger til deg rundt Månedens Bilde. 1. Når det gjelder bildet til konkurransen så synes jeg det bare skal være ett eneste bilde fra hver fotograf som skal være med i konkurransen, men som du nevner her - så kan det være mulighet til å angre seg også bare EN gang slik at man kan slette det første bildet sitt for så å legge inn det neste som vil bli det endelige bildet man deltar med i den måneden. 2. Det du nevnet med en boks på forsiden m.h.t. innsendingsperioden - her er jeg ikke helt med - og hvorfor må det komme tydelig frem om du er med i konkurransen eller ikke, meningen med innsendingsperioden er jo at det skal være anonymt. Angående forumet her i Månedens Bilde - det har vi jo ikke bruk for - bildene skal IKKE diskuteres - de skal enten få EN stemme fra hver fotograf eller ikke, punktum. 3. SITAT: Vi skal heller ikke kunne se hvem som har sendt inn bilder. Bilder med © og navn til fotografen inne på bildet må ikke være lov da dette vil bryte med anonymiteten. Dette gjelder vel i avstemmingsperioden siden bildene skal være skjult for andre i den innledende perioden? Dette her er jeg helt ening i. 4. AVSTEMNINGSPERIODEN - Her er vi stort sett enig, men en ting til for å unngå «kompisstemming» så tror jeg det er lurt at for hver gang vi henter opp bildene så kommer de i tilfeldig rekkefølge - da blir det enda mere og kjedelig arbeid å finne sine «kamerater» for å stemme på dem. 5. SITAT: «Jeg tenker at det kan være lurt å ta med kun en prosentandel her, slik at de dårligste plasseringene ikke utleveres riktig så mye som de beste plasseringene? Hvis det f.eks. er 60 bidrag, så vises plasseringen til de øverste 30.?» Her kan vi gjerne vise bare de 25-30 beste bildene i hver måned!!!! 6. SITAT: «Premier skal jeg ikke garantere på nåværende tidspunkt, men det hadde jo vært gøy å hatt med! Fast plass på forsiden kan vi selfølgelig få til, det tror jeg kunne ha bidratt mye til både forsiden og aktiviteten på digit.» Når det gjelder premier - så har jeg fått høre tidligere at det var ikke noe problem i det hele tatt - så der tror jeg vi har en jobb å gjøre. Det er som jeg sier at - Det med premier tror jeg ville være en skikkelig gulerot. Jeg tror nemlig deltakelsen hadde blitt mye bedre ved premier. Det med fast plass på forsiden +++ er jeg helt enig i. 7. TEMAER: Jeg synes at vi kan komme med to-tre temaer som blir stemt over før vi bestemmer oss - ok ide, men det enkleste tror jeg er at folket får et tema «tredd nedover hodet» - for så å løse det - man behøver ikke gjøre det mere vanskelig enn nødvendig. Ett forslag til: I og med at det heter MÅNEDENS BILDE - hva med å ha «årstidsrelaterte temaer»? - Det er liksom ikke så ok at noen vinner månedens bilde i november med en sommerfugl - eller??? Ennå en ting: Hva med å samle op poeng i løpet av hele året - for så å kåre årets fotograf (og da mener jeg å legge sammen de antall stemmer man får i løpet av ett år -for så å gi premie til de tre beste). Det var mine svar til teknisk i første omgang. Veldig bra at dere har tatt tak i dette - tror kanskje dette har noe for seg - med premier RAK-foto Endret 20. november 2011 av RAK-foto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg