Gå til innhold

Gir rask ram brikker raskere ytelse?

LMH1

Anbefalte innlegg

Er det noe vits å gå over 4x 1333 mhz ram brikker?

Vurderer kingston HyperX på 1600mhz men tror disse er mere for overklokking uten støtte for ulåst multipliker i cpu.

Har også tro på disse ram brikkene er vanskelig å få til å fungere enn 1333 mhz brikker fra kingston.

Hva mener dere er det bortkastet å kobinere f.eks 2600k eller bulldozer cpu med 1600 mhz brikker eller raskere? Eller er det bare på passmark/memtest86 som gir litt bedre ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen data mann, men du får sikkert svar fra noen som kan dette bedre enn meg.

Men RAM er vel bare en "midletidig" lagringsplass for behandlig av data. Så RAM en må ha stor nok plass, til programmene som kjører og for behandlig av data. Det er vel prosesorene og eventuelt Bus, du må tennke på. Og der er det stor forskjell på produsent og type.

Du må selvfølgelig kjøpe ram brikker, som passer i/til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Spør igjen, er rask ram brikker noe invistering?

Se bort fra siste post, da det ikke var noe hjelp i, er selv god erfaringer med pc, men har aldri forsøkt med over 1333 mhz ram brikker i dualchannel modus, så vet lite om ytelsen er stort bedre med raskere ram.

Lenke til kommentar

selv mistenker jeg også det. Men hvis vi ser på noen maskinvare entualister vurder de som regel en del over dette?

Så er det flere som kan bekrefte at de som velger over 1333 mhz ram brikker gjør det mest for overklokking siden da trenger man ikke å endre multiplikatoren i prosessoren, og det øker mulighetene for overklokking?

Gjelder det også minnetider? Som går på det samme prinsippet, hvor rask minnebrikkene kan gå fra 1 til 8 minemodulene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For overklokking av 2500K eller 2600K er valg av ram uten betydning, siden disse klokkes uten å øke fsb.

Siden prisforskjellen ofte er marginal mellom 1333 og 1600, ville jeg valgt de siste selv om gevinsten i ytelse er liten.

Så er det flere som kan bekrefte at de som velger over 1333 mhz ram brikker gjør det mest for overklokking siden da trenger man ikke å endre multiplikatoren i prosessoren, og det øker mulighetene for overklokking?

Overklokking ved å øke multiplikator er selvsagt det enkleste/ beste.

Men mange prosessorer er "låste", så eneste mulighet er å øke fsb istedet, og da er det en fordel med raskere ram.

Endret av Sigurd2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens også HyperX er litt bedre kvalitet, men vet lite om disse funger på 90% av hovedkort som selges i dag, men er jo ikke helt ekstreme minnebrikker heller.

Jeg ville tro at f.eks G-Skill 16 GB DDR3 P67 2133 MHZ RAM ville nok muligens vært mere merkbart, men dog er det nok få tilfeller man trenger så raske ram brikker før en SSD+ harddisken blir en stor flaskehals.

Så jeg antar det er ekstrem overklokking disse er beregnet på, der vil jeg selv mene er en fordel med raske ram brikker. Men jeg er enig selv at jeg muligens knapt ville merket forskjell på 1333 mhz.

Angående komplett, har en del tilbud nå, er det noen som vet hvis man planlegger å kjøpe ram brikker i løp av neste år, er det god invistering å kjøpe det nå?

Se på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585007 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578918

Jeg tviler på det vil bli vanskelig å gjøre noe bedre kjøp en dette, men har null erfaringer her. Men kjøpte tidligere DDR3 brikker av den billige typen, og 200 kr per ram brikke var en god pris den gangen, så like greit å velge flere av de billigste.

Eneste som kan bli forskjellig er å gå over til DDR4 ram men det tror jeg er en del år til.

Så anbefaler dere å kjøpe nå? Så får jeg heller bruke disse når jeg trenger disse?

Når maskinene mine basert på DDR2 ryker gidder jeg ikke å kjøpe mere DDR2 ram.

Angående hovedkort + prosessor, tror jeg venter litt på bulldozer, skal gi intel konkuranse, dermed burde prisene falle over nyttår.

Så jeg syns ram brikkene kan være greit å sikre seg, mens prisen er lav nå.

Hvis ram brikkene er defekte så er garantien holdbar minst 2 år.

Ikke det at 667 mhz/800 mhz er en stor flaskehals ennå for meg, men syns det er på tide å bytte snart. I de elste pcene jeg har.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Rask RAM er bortkastede penger utenfor benchmarking.

De hadde sin plass med før sokkel 1155 ved å gi deg mer rom for overklokking, men dette er ikke lenger en faktor ved moderne hovedkort hvor man bare klokker med multiplikator.

I praksis fra raskeste RAM til tregeste (Inkludert timings) var det i spill en forskjell på ca 1 FPS.)

Og her snakker vi RAM brikker som koster 3000-4000 kroner kun for hastighet og timings, med andre ord... Bortkastede penger, da en kjappere GPU eller CPU vil innhente det gapet raskere og billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...