Gå til innhold

Hvorfor har endel oppladbare mus så kort driftstid og dårlig lading?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har forsøkt både kablede og trådløse mus og tastaturer, men med stor stasjonær så blir kablene korte og kabler til mus utsettes for bøyinger hele tiden så de ryker etterhvert. Har vært borti ulike typer og jeg synes først og fremst at det er rart at strømforbruket er så ekstremt ulikt.

Bruker bl.a tastatur mye, og mitt microsoft wireless 7000 tastatur holdt ut i langt over ett år med to vanlige ikke oppladbare batterier, og det er jo imponerende. Tastaturet har tilsynelatende svært lavt strømforbruk.

Noen logitech muser har også utrolig lang batterilevetid. Logitech oppgir at deres M705 har en levetid på opptil tre år med ett sett batterier.

http://www.logitech.com/no-no/mice-pointers/mice/devices/7108

Vi har bl.a en microsoft explorer blutrack mus og vi lader den en til to ganger i uka, og har sjekket med microsoft og det er som det skal være. Med andre ord bruker microsoft sin mus 3-400 ganger så mye strøm, noe som egentlig er utrolig mye mer.

Jeg har også opplevd ofte at det leggges ved dårlige batterier og at det brukes dårlige ladesystemer.

Microsoft har vært beryktet, sånn sett. Vår forrige 8000 mus hadde et innebygget system som registrerte om batteriet var ladet gjennom sin egen lader, dvs om man ladet opp batteriet i en lader utenom fikk man varsel om at batteriet var tomt selv om det var fullt fordi batteriet ikke var ladet opp mens det stod i musa. Har også sett ofte at det brukes batterier med dimensjoner som skaper dårlig kontakt som igjen gir mange feilmeldinger. Den ene musa vi bruker nå har et GP batteri, mens det andre ikke er merket med noe som helst.

Synes generelt at det er rart at selv dyre muser ikke har skikkelige batteri som følger med eller at de ikke klarer å lage et greit ladesystem som funker bedre.

Bruker en microsoft 7000 mus nå som har fungert bra, men siste gang nektet den å ta imot lading muligens fordi jeg ikke umiddelbart puttet den til lading idet jeg fikk varsel om at batteriet var tomt. En vanlig lader jeg hadde ladet batteriet opp uten problem, og heldigvis hadde ms sluttet med å kreve at batteriet måtte lades via musa så musa godtok at den fikk et fulladet batteri uten å klage.

Ser også ut til at man ikke klarer å lage systemer som gjør at en trådløs mus og tastatur takler trådløse nett fordi de kjører på samme frekvens.

Apple sliter med det samme: http://support.apple.com/kb/TS3048?viewlocale=no_NO

Sitat:

Flytt trådløse telefonbasestasjoner, mikrobølgeovner og annet elektrisk utstyr som bruker 2,4 GHz-frekvenser, bort fra Mac-maskinen hvis du har mistanke om forstyrrelse.

Man skulle tro at man skulle kunne lage en trådløs mus som ikke ble forstyrret selv om man brukte en mikro, men det er visst for mye forlangt. Apple har derimot klart å lage en måte å sjekke batterinivået uten å vente til man får melding om at det er tomt. Kjekt!

Men, jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor enkelte musemodeller kan ha mange hundre ganger så høyt strømforbruk som andre modeller, også fra samme produsent. Det må jo være teknisk mulig å lage en mus med lang driftstid når logitech klarer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg bruker kun trådløse mus og tastatur og kjøper aldri de billige modellene, men går konsekvent på toppmodellene til Logitech. Pr i dag sitter eg med MX1000 mus på jobb, og MX Performance mus hjemme. Bruker Logitech Dinovo som tastatur. Og eg har aldri problemer med strøm eller lading. Musene klarer godt og vel ei uke med 8 timers bruk hver dag, før de hinter om at de trenger strøm. Tastaturene har nå vært i bruk 2-3 år uten å måtte bytte batterier(originale som fulgte med).

Når det gjelder 2.4GHz så er problemet at dersom det er andre enheter som sender(eller lager støy) på samme frekvens som mus/tastatur bruker til å kommunisere, så betyr det at de må sende mye oftere for å hindre pakketap eller forsinkelse(som går ut over funksjonaliteten). Og mer sending krever mer strøm og derav blir også batteriene brukt opp raskere og må lades oftere. Det er ikke slik fordi de ikke gidder, eller kan, men fordi de tildelte frekvensene som er åpen for den type bruk uten lisens er begrenset. Og derfor er det mange enheter som bruker samme frekvens og dermed mye trafikk/støy som alle enhetene må ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kjøper selv også kun toppmodellene. Har holdt meg til microsoft hovedsakelig fordi jeg har hatt mye problemer med logitech driverne. Synes også ms muser er bedre tilpasset ms sitt os.

Andre har også hatt små og store problemer med logitech drivere:

http://www.amazon.com/Win7-64bit/forum/Fx2OJAXJH2IKK7N/TxYVC2SDAMX2NK/1?_encoding=UTF8&asin=B0043T7FXE

I det siste har jeg hatt sans for blutrack musene, men er skuffet over batterilevetiden.

Bruker nok musen 4-6 timer pr dag, og vil tippe musa har en driftstid på ca. 20-25 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...