Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte for og gå på skole, evt jobbe

Anbefalte innlegg

Går nå første året på vgs pånytt for andre gang, droppa ut i fjor, og er like før jeg gjør det pånytt nå.

Får kjempemasse skryt av lærerene, og har egentli bare fått positiv feedback, likevel har jeg masse fravær. Kommer ikke av att jeg bare er sløv og ikke orker å dra på skolen, har rett og slett ikke inniativ. føler att der jeg bor nå kommer jeg aldri til å komme noen vei, ikke fulføre vgs, bare sitte her og råttne bort. Helt siden ungdoms skolen har jeg rett og slett drømt om og bare kunne flytt langt bort, til en storby, eller ut av norge (selvom det ikke er mye realistisk att det skjer med det første)

hadde tenkt att jeg fullfører vgs, også flytter, eller att jeg tar de siste årene borte. men ser ikke ut som det kommer til å skje, vil bare få det gjort så fort som mulig, orker ikke gå og bare vente på og kunne flytte i opptill tre år.

Har vurdert folkehøyskole litt, men har ikke lyst og utsette vgs enda ett år, og se på att alle jeg kjenner blir ferdig med skolen og blir russ uten meg.

Er jo ikke bare bare å flytte bort helt alene uten noen man kjenner, men til neste år skal en kompis av meg til bergen, så jeg syntes bergen virker som ett greit valg.

Lurer da på hvilke alternativ har jeg egentlig uten noen slekktning eller real grunn til å bare flytte? Planen var og søke vgs dær til neste år, men har jo ingen garanti på att jeg kommer inn så langt borte, og det er ikke en risiko jeg har tenkt og ta, skal omså flytte og jobbe til jeg får kommet igang med skolen.

Endret av Supascoopa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg virker kanskje litt slem nå, men intiativ til å fortsette skole har ofte roten i at du ikke orker/ser poenget/føler at det er noe vits/er skolelei osv.

Når det er sagt så er det ingenting i veien med å få et miljøskifte, og uavhengig av om det er noe du ønsker deg bortifra hjemme, så er det nok alltid godt for ungdommer i vgs-alder å komme seg ut av foreldrenes hus.

Men er litt usikker på hva du egentlig lurer på..

Nei, er ikke bare bare å flytte bort til et sted man ikke har noen relasjon til. Men det trenger ikke gå ille likevel. Det som er viktig ved å være ny, ung og ukjent i en stor by, er at ensomheten ofte kommer og tar en. Da er det viktig å skape bekjentskaper i ulike miljøer du trives i. Om det er sport eller hva det er har ikke så mye å si, men pass på at du ikke bare blir sittende på hybelen/leiligheta foran dataen. Da skal jeg love deg at du ikke kommer til å orke skolen.

Og så setter du et spørsmålstegn bak "hvilke alternativ har jeg egentlig uten noen slekktning eller real grunn til å bare flytte". Hva mener du med spørsmålet? Hvor du flytter er jo helt opp til deg selv, og du trenger jo absolutt ikke ha noen spesiell grunn til å flytte til et sted hvis det hele føles riktig for deg.

Og bare sånn apropo: Nå vet jeg ikke hvilket fylke du tilhører, men vær obs på at du ikke har rett på skoleplass i et annet fylke. Altså; hvis du ikke bor i Hordaland når du snakker om å flytte til Bergen, så har du ikke rett på plass. Fylket ditt kan kjøpe en plass til deg, men dette gjøres sjeldent, og man må ha en veldig god grunn. Alternativet er at du må melde flytting minst 6 måneder før skolestart (hvis jeg husker riktig).

Lenke til kommentar

Jeg flyttet fra Akershus til Østfold da jeg skulle begynne på videregående. Jeg hadde ikke flyttet enda da jeg søkte skoleplass, så jeg måtte legge ved et flytteskjema med søknaden. Disse reglene kan variere fra fylke til fylke, men at man må melde flytting 6 måneder før skolestart høres tvilsomt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...