Gå til innhold

Hvorfor er oppvarmingen annerledes med vifteovn kontra en vanlig?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Jeg synes at oppvarming med en vifteovn kontra en vanlig vegghengt varmeovn er veldig annerledes. En vifteovn gir mye hurtigere oppvarming, men varmen ser også ut til å forsvinne mye raskere når jeg slår den av. En vegghengt varmeovn har tilsynelatende mye lengre oppvarmingstid, men varmen tar tilsvarende lengre tid å forsvinne.

Jeg synes dette egentlig er litt rart, i og med at begge ovnene kan ha samme effekt og burde da tilført rommet samme mengde varmeenergi. Samtidig burde jo et oppvarmt rom være varmt like lenge uavhengig av oppvarminstype når man slår av ovnen?

Hvorfor er det ikke sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifteovnen har en vifte som distribuerer den oppvarmede luften ut i rommet, og dermed merker du at rommet blir varmere fortere. En panelovn har ikke vifter, og er da avhengig av at luften flytter seg selv(noe den gjør, dvs stiger).

Samtidig har ikke en vifteovn noe som "lagrer" varmen, slik panelovner har. Så når du slår av en vifteovn vil den nesten umiddelbart slutte å tilføre varme. Mens en panelovn har metaller som lagrer en del av varmeenergien og dermed virker det som om den varmer selv etter den er slått av. I tillegg står panelovner som regel inntil en vegg, ofte en yttervegg og under et vindu(er i det minste anbefalt). Ved å plassere ovnen under et vindu blir det en varmevegg som "isolerer", som gjør at nedkjølingen av rommet går senere. I tillegg blir veggen ovnen står på varm, noe som også bidrar til å lagre noe av varmeenergien.

Lenke til kommentar

Jeg klarer bare finner tre grunner til dette.

1. Når du bruker en vifteovn, så vil luftsirkulasjonen øke, dette vil igjen føre til at rommet FØLES varmere. Det funker på samme måte som at vind ute vil føre til at temperaturen FØLES kaldere.

Og når du da stopper vifteovnen så vil luftgjennomstrømningen i rommet stoppe opp, og du vil ikke lenger få samme varmefølelse som før. Jeg misstenker derfor at du rett og slett ikke varmet rommet opp til lik temperatur, fordi vifteovnen fikk det til å "føles" varmere.

2. En vifteovn har gjerne mindre masse, og har vil ikke holde seg like varm i en lengre periode etter at du har skrudd av apparatet. En større ovn tar som regel en betydelig stund før den har kjølt seg ned. Dette er med på å holde rommet varmt.

3. Denne grunnen er litt vag, men det sies jo at vifteovner ofte gjør luften tørrere, pga kjapp oppvarming. En tørrere luft vil igjen også føles kaldere når det er forholdsvis varmt i rommet, mens enn mer fuktig luft i et forholdsvis varmt rom vil føles varmere. (aka. samme prinsipp som i en badstue)

Det som derimot er helt sikkert, er at den faktiske varmen ikke forsvinner kjappere. Det har kun noe med at temperaturen kan føles kaldere.

Uansett, jeg anbefaler nå å bruke en termostat. Det er det letteste. ^^

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har termostat på begge. Synes bare at i og med at begge f.eks er på 2000 watt burde begge tilført samme mengde energi og i og med at det er samme rom burde energitapet vært likt. Har nok litt med følelsen. Sirkulasjonen kan nok stemme, en panelovn legger vel varmen oppe under taket mens en vifteovn sirkulerer den mer i selve rommet.

Pleier ofte bruke vifteovn for å få opp trivselsvarmen, og så bytte til panelovn og la den få opp nok varme før manglende oppvarming fra vifteovnen gjør rommet for kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...