Gå til innhold

Greier ikke å tyde Win XP Home produktnøkkel under maskinen.

Anbefalte innlegg

Har en Asus eee 1000he som det fulgte med Win XP Home til. Problemet er at klistermerket under med produktnøkkelen på har falmet bort, og jeg greier bare å lese et par tall/bokstaver.

Jeg ønsker å legge inn en bloatware-free Win XP Home OEM utgave og bruke produktnøkkelen min. Kan jeg på noen måte hente fram nøkkelen fra windows event andre metoder å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SIW , Everest , JellyBean keyfinder m.m kan lese ut produkt nøklene fra både windows , office og flere applikasjoner.

JellyBean

Scan another or non-bootable Windows

Betyr det at det kan lese en boot partisjon på en disk og hente ut nøkkelen?

Lenke til kommentar

Funket ikke her.

Tingen er at jeg la over Win7 på denne disken for en tid tilbake, men behold recovery-partisjonen med XP Home. Men når jeg kjører recover(F9) så starter Ghost og begynner recovery og alt ser ut til å funke bra. Så får jeg beskjed om at den vil reboote, men etter å ha rebootet så kommer det bare en sort skjerm med :

_ (som står å blinker) prøvd å tatt ut batteriet, gjort recovery på nytt uten hell.

Jeg har nå tatt ut harddisken og koblet den til min andre laptop(ved hjelp av usb-adapter) hvor jeg har installert JellyBean. Men når jeg kobler til disken så får jeg opp partisjonene, men den recovery partisjonen finner jeg kun i Disk Manager og ikke windows explorer, så virker ikke som JellyBean finner den da?

Lenke til kommentar

Det funker ikke sånn.

Det må ligge en "installert" XP (eller annen versjon) på disken.

Info hentes fra register filene i \Windows\system32\config

registry hive filene heter : system ,software ,sam ,security og default

Hadde du gjort dette "føre" du la inn windows 7 og overskrevet XP installasjonen derimot.

Lenke til kommentar

SLP key er en nøkkel som er preaktivert hos produsent. Denne er lik på tusenvis av maskiner. Du skal ikke kunne få aktivert med bruk av denne og en standard OEM-plate.

Hadde du kunne tydet nøkkelen på undersiden av maskinen kunne du kanskje ha aktivert den med en standard OEM-plate. Verken Asus eller Microsoft gir deg en ny nøkkel.

Dersom du trenger å reinstallere Windows, og du ikke lenger har en recovery partisjon på maskinen, må du kontakte Asus for et recovery kit.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Hadde du kunne tydet nøkkelen på undersiden av maskinen kunne du kanskje ha aktivert den med en standard OEM-plate. Verken Asus eller Microsoft gir deg en ny nøkkel.

Asus oppgir nøkkelen maskinen er solgt med om man ringer de.

De har en pen database med hvilke keys som er solgt med hvilke serienummer.

Om garantien er utgått må du gjerne betale et par kroner.

Microsoft vil nok bare be deg kontakte asus.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Asus oppgir nøkkelen maskinen er solgt med om man ringer de.

De har en pen database med hvilke keys som er solgt med hvilke serienummer.

Om garantien er utgått må du gjerne betale et par kroner.

Microsoft vil nok bare be deg kontakte asus.

Som du ser fra trådstarters innlegg så sitter ikke Asus på noen lister som de deler ut. Det de kan gjøre, og skal gjøre, er å sende ut et recovery kit til kunde. Klistremerket på undersiden av maskinen er ikke annet enn et bevis på at det er installert en lovlig versjon av Windows. Nøkkelen på klistremerket er ikke den samme nøkkelen som er "bakt inn" i installasjonsmediet.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...