Gå til innhold

Gabe Newell advarer mot Apple (Mac)


Anbefalte innlegg

JohndoeMAKT, produsenten tvinger meg til å bruke steam. Steam presser på meg reklame, jeg kan ikke akkurat se hvordan steam er uskyldig i dette. Gi meg spillbiblioteket og alt slikt uten store om det er DRM som er så viktig.

 

Jeg må kjøpe spillene på Steam av fritt valg først, hvordan i alle dager får du det til å bli tvunget?. Det er spillutviklerne som trolig ønsker online login sjekk mer en Steam selv.

 

Om du ikke kunne kjøpt spillet et annet sted haddet dere blitt tvunget (samt monopl på produktet), men dere blir ikke det.

 

Nei, det må du da sannelig ikke? Kjøpte Napoleon Total War på elkjøp fordi steam skulle ha 50 euro mens elkjøp ville ha 250 kroner. Hva skjedde når jeg kom hjem? Vennligst logg inn på steam.

 

Det virket merkelig at jeg skulle bli tvunget inn i en annen digital butikk på den måten.

 

Kan du Bekrete at dette er et krav fra Steam, eller er det bare et ønske fra spillutvikler for å prøve å hindre piratkopiering. Har ikke opplevd samme selv men det er svaret på dette som da er intressant i forhold til det vi diskuterer.

 

At vi som kjøper spill skal lide for dette ved div sikkerhetstilltak er selvsagt en stor u-ting, men det blir en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JohndoeMAKT, produsenten tvinger meg til å bruke steam. Steam presser på meg reklame, jeg kan ikke akkurat se hvordan steam er uskyldig i dette. Gi meg spillbiblioteket og alt slikt uten store om det er DRM som er så viktig.

 

Jeg må kjøpe spillene på Steam av fritt valg først, hvordan i alle dager får du det til å bli tvunget?. Det er spillutviklerne som trolig ønsker online login sjekk mer en Steam selv.

 

Om du ikke kunne kjøpt spillet et annet sted haddet dere blitt tvunget (samt monopl på produktet), men dere blir ikke det.

 

Nei, det må du da sannelig ikke? Kjøpte Napoleon Total War på elkjøp fordi steam skulle ha 50 euro mens elkjøp ville ha 250 kroner. Hva skjedde når jeg kom hjem? Vennligst logg inn på steam.

 

Det virket merkelig at jeg skulle bli tvunget inn i en annen digital butikk på den måten.

 

Det er jo akkurat det jeg har sagt hele tiden. Jeg kjøpte Magicka via GamersGate for å unngå Steam, men jaggu ble jeg ikke nødt til å registrere det der likevel. Steam er innført med tvang og har fint lite med piratkopiering å gjøre. Hvor mange ganger må jeg si det før folk forstår det?

 

(dette er selvsagt ikke rettet mot deg, Ghaundan.)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke med steam som DRM, enn om det er ubrukelig til det, men det føles ikke naturlig ut at ett DRM system skal inneholde en lukket salgskanal.

 

Det står heller ikke på coveret hva Steam faktisk er, jeg skjønner de ikke krever at jeg skal ha damp i huset, men det står ingenting om at det er en nettbutikk (og det er strengt tatt 50% av hva steam er, resterende er spill bibliotek)

Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke med steam som DRM, enn om det er ubrukelig til det, men det føles ikke naturlig ut at ett DRM system skal inneholde en lukket salgskanal.

 

Det står heller ikke på coveret hva Steam faktisk er, jeg skjønner de ikke krever at jeg skal ha damp i huset, men det står ingenting om at det er en nettbutikk (og det er strengt tatt 50% av hva steam er, resterende er spill bibliotek)

 

Ok, om flere Spillprodusenter har (som dere forteller meg)valgt å bruke Steam som DRM uten å varsle kunder som kjøper spillet i butikken godt om dette er det Ikke en god utvikling. Så det er jeg enig i, om dette stemmer er de med på å skape et lukket (som ikke er frivillig valgt) system selv og skyter seg litt i foten.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Gi meg spillbiblioteket og alt slikt uten store om det er DRM som er så viktig.

Her må jeg si meg enig; man burde kunne skille spillbiblioteket og butikken.

 

Mac? Linux?

Nei. Spillutviklere tvinger deg til å bruke Windows og Steam. Hvordan kan du si at Windows ikke er tvang, mens Steam er?

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT, produsenten tvinger meg til å bruke steam. Steam presser på meg reklame, jeg kan ikke akkurat se hvordan steam er uskyldig i dette. Gi meg spillbiblioteket og alt slikt uten store om det er DRM som er så viktig.

 

Jeg må kjøpe spillene på Steam av fritt valg først, hvordan i alle dager får du det til å bli tvunget?. Det er spillutviklerne som trolig ønsker online login sjekk mer en Steam selv.

 

Om du ikke kunne kjøpt spillet et annet sted haddet dere blitt tvunget (samt monopl på produktet), men dere blir ikke det.

 

Nei, det må du da sannelig ikke? Kjøpte Napoleon Total War på elkjøp fordi steam skulle ha 50 euro mens elkjøp ville ha 250 kroner. Hva skjedde når jeg kom hjem? Vennligst logg inn på steam.

 

Det virket merkelig at jeg skulle bli tvunget inn i en annen digital butikk på den måten.

 

Det er jo akkurat det jeg har sagt hele tiden. Jeg kjøpte Magicka via GamersGate for å unngå Steam, men jaggu ble jeg ikke nødt til å registrere det der likevel. Steam er innført med tvang og har fint lite med piratkopiering å gjøre. Hvor mange ganger må jeg si det før folk forstår det?

 

(dette er selvsagt ikke rettet mot deg, Ghaundan.)

Må du virkelig ha det inn med te-skje? Det er utviklerne som velger å binde spille sine opp mot steam, det er ikke Steam/Valve som tvinger dem til å gjøre det om de skal selge spillene sine til pc. Det er slik Apple, Xbox m.fl driver på med sine plattformer (foruten mac) overfor utviklere, der kan man ikke selge spill om man ikke går gjennom deres kanaler og KUN deres kanaler. Det er forskjellen på et åpent og lukket marked, vennligst lær deg disse vesentlige forskjellene, så kan du klage over monopol i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Nei. Spillutviklere tvinger deg til å bruke Windows og Steam. Hvordan kan du si at Windows ikke er tvang, mens Steam er?

Det er ikke lock-in som er problemet, det er platformer som krever lock-in som er problemet.

 

Platformen Windows krever ikke lock-in.

Platformen Steam krever ikke lock-in.

Platformen IOS krever lock-in.

 

At enkelte utviklere velger lock-in er ikke relevant, det er faktisk bare en av valgmulighetene åpne platformer gir.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei. Spillutviklere tvinger deg til å bruke Windows og Steam. Hvordan kan du si at Windows ikke er tvang, mens Steam er?

 

En del spill finnes både på Windows og Mac.

Må du virkelig ha det inn med te-skje? Det er utviklerne som velger å binde spille sine opp mot steam, det er ikke Steam/Valve som tvinger dem til å gjøre det om de skal selge spillene sine til pc. Det er slik Apple, Xbox m.fl driver på med sine plattformer (foruten mac) overfor utviklere, der kan man ikke selge spill om man ikke går gjennom deres kanaler og KUN deres kanaler. Det er forskjellen på et åpent og lukket marked, vennligst lær deg disse vesentlige forskjellene, så kan du klage over monopol i en annen tråd.

 

Er du dum, eller troller du bare? Jeg har sagt det på så mange måter at selv du må til slutt forstå hva jeg mener. Jeg driter da i hvem som bestemmer hva? Det jeg er imot er at Steam er tvang. Hva fanken gjør det om det er Valve, Microsoft, en bonde i Verdal eller en japansk student i Korea som bestemmer det? Hadde Steam vært frivillig å bruke hadde jeg ikke hatt noe imot det. Jeg har ingenting imot at vi må aktivere spill via nettet så lenge det fungerer, selv om det skulle være Steam. Men hvorfor må jeg ha hele jævla klienten installert og oppdatert bare for å få spille et spill jeg har kjøpt fysisk i butikk offline? Klarer du ikke å forstå noe så simpelt synes jeg faktisk synd på deg. Du kan ikke ha det lett i hverdagen...

 

Dere som hater Steam , kan bruke http://www.direct2drive.co.uk/

 

Det er liksom det som har vært problemet fra første stund. Om et spill krever Steam har det ingenting å si hvor du kjøper det. Det må bruke Steam. Det er det samme som å kjøpe en bil og bli nødt til å fylle bensin på én spesiell bensinstasjon. Alle andre bensinstasjoner gjør akkurat det samme, men denne bilen krever en spesiell stasjon. Gir det noe mening? Nei? Så hvorfor kreves Steam-klienten når vi kjøper spill andre steder?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Er du dum, eller troller du bare? Jeg har sagt det på så mange måter at selv du må til slutt forstå hva jeg mener. Jeg driter da i hvem som bestemmer hva? Det jeg er imot er at Steam er tvang. Hva fanken gjør det om det er Valve, Microsoft, en bonde i Verdal eller en japansk student i Korea som bestemmer det? Hadde Steam vært frivillig å bruke hadde jeg ikke hatt noe imot det. Jeg har ingenting imot at vi må aktivere spill via nettet så lenge det fungerer, selv om det skulle være Steam. Men hvorfor må jeg ha hele jævla klienten installert og oppdatert bare for å få spille et spill jeg har kjøpt fysisk i butikk offline? Klarer du ikke å forstå noe så simpelt synes jeg faktisk synd på deg. Du kan ikke ha det lett i hverdagen...

 

Det er likevel ikke tvang fra Steam/Valve/Gabe sin side uansett hva du i ditt stille sinn måtte mene og hvor mange ganger du måtte si det med utropstegn og personangrep. Det eneste du kan skylde på er verden i seg selv for at den foretrekker en distribusjonskanal som steam i de fleste tilfeller, og at utviklere velger å låse seg opp mot Steam. Og da er du isåfall i feil tråd og ranter om det er dette som er poenget ditt.

 

Takk for praten.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at Steam er nevneverdig bedre. Flere og flere PC spill MÅ ha steam, selv om de selges i butikk så forlanger den steam i etterkant. Misforstå meg rett, jeg syns steam er en bra programvare, men jeg liker ikke at den tvinges på meg på nærmest hvert eneste PC spill jeg kjøper.

 

Det har ikke med Valve å gjøre. Det har med produsenten av spillet å gjøre. Hvis f.eks. IW velger å implementere Steam i MW2 så har ikke Valve noe med det å gjøre. Det velger produsenten selv.

Lenke til kommentar

Vikingkylling.

 

Kan du bekrefte at du forstår dette:

 

Steam er en digital distribusjons-, digital rights management- (DRM), multiplayer- og kommunikasjons-platform utviklet av Valve.

En spillutvikler kan velge å bruke Steam for å slippe å måtte:

1) Gi ut spillet selv

2) Lage en egen kopibeskyttelse (DRM)

3) Lage en egen multiplayerplatform

4) Lage en egen kommunikasjonsplatform.

 

Dersom en spillutvikler velger å inkludere Steam, er du pålagt å installere Steam.

 

Dette er fordi Steam håndterer:

1) Oppdateringer.

2) Kopibeskyttelse

3) Multiplayer

4) Kommunikasjon

 

Valve pålegger ingen å bruke Steam.

En spillutvikler kan velge å bruke Steamplatformen for å spare tid til utvikling.

Dersom du kjøper et spill av en spillutvikler som har valgt å bruke Steamplatformen må du installere Steam, fordi spillet, utviklet av spilleutvikleren, krever det.

 

Igjen, Valve pålegger ingen å bruke Steam for å utvikle spill.

Det er poenget med artiklen. For å utvikle spill til iPhone så er du nødt til:

1) Å bruke Objective-C

2) Å få det godkjent av Apple

3) Å selge det gjennom Apple's Appstore

 

Apple, i dette tilfellet legger restriksjoner på språket, innholdet, og distribusjonsmetoden.

 

Det er forskjellen på Steam og Appstore.

Endret av Unlimited LTD
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er til dels enig, og mot det at man tvinges å installere ekstra programvare for å kjøre spill man har kjøpt fysisk i butikk. Dog litt googling løser problemet ditt vikingkylling, med steam dll's. Du kan da glemme alt av patcher, men du slipper store onde Steam! :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Kan ikke se at Steam er nevneverdig bedre. Flere og flere PC spill MÅ ha steam, selv om de selges i butikk så forlanger den steam i etterkant. Misforstå meg rett, jeg syns steam er en bra programvare, men jeg liker ikke at den tvinges på meg på nærmest hvert eneste PC spill jeg kjøper.

 

Det har ikke med Valve å gjøre. Det har med produsenten av spillet å gjøre. Hvis f.eks. IW velger å implementere Steam i MW2 så har ikke Valve noe med det å gjøre. Det velger produsenten selv.

 

Valve har valgt å gjøre sitt DRM system til en spill butikk, jeg tipper også de jobber ganske aktivt for å huke tak i flest mulig for å få så mange inn på deres plattform og dermed håve inn % per salg gjort via steam.

 

Unlimited LTD, kan du forklare hvordan Steam tar seg av multiplayer? For såvidt jeg kan se er multiplayer biten fullstendig integrert inn i spill koden og er identisk på multiplattform spill på plattformer som ikke har steam så det er noe hver enkelt en må kode. Hvis ikke har steam gjort en veldig stor jobb med å la utviklerne kunne velge hvilket multiplayer oppsett de vil ha.

 

Prøv å forstå, jeg har sagt det mange ganger! Jeg beskylder ikke steam for at spillene kommer på deres programvare, jeg liker bare ikke at det er knyttet opp mot ett salgsted som pådriver skal tjene penger på. De er langt ifra nøytral i situasjonen de er i og det gir alt for mange muligheter til å låse konkurrenter ute. Faktisk tror jeg ikke steam har noe som ligner på konkurrenter engang. Joda, det er andre digitale butikker, men hva er markedsandelene og ingen av disse gjør det som steam gjør, nemlig å kaste fremsiden av butikken sin opp på skjermen når jeg skal installere ett tilfeldig spill.

Lenke til kommentar

Man finner alltid noe negativt med alt hvis man virkelig går inn for det.

 

Dere som klager på Steam , vil dere ikke at Indie-utviklere skal ha en sjanse ? Vil dere ha mindre variasjon og færre pc-titler ? Vil dere ikke at pcspillene skal blomstre ? Vil dere ikke at Steam skal kjøre reklame for spillene slik at det blir solgt fler pc-spill ?

Vil dere ikke ha dedikerte pc-spill ?

Vil dere ikke ha mindre piratkopiering ?

Vil dere bare spille oldies på gog.com i fremtiden ?

Vil dere ha pc som spilleplattform død og begravet ?

 

Life`s hard , then you die.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...