Gå til innhold

Gabe Newell advarer mot Apple (Mac)


Anbefalte innlegg

Hva er dette vissvasset om at Steam krever nettkobling?

 

Jeg reiser mye i jobben, og drar somregel med meg laptopen for spilling på reisefot, eller hotellrom uten nettkobling som ikke spiser hele reisebudsjettet på en kveld.

 

Hver eneste gang denne situasjonen har oppstått, spretter steam opp og foreslår at jeg spiller i offline-modus. Har til dags dato ikke opplevd å ikke få tilgang til mine steam spill. Selvsagt med unntak av de online baserte spillene, som mmoer og lignende. Skjønt, selv i slike situasjoner er det aldri steam som er problemet, steam starter helt ok, men det er spillet selv som protesterer på manglende nettkobling hvis jeg prøver koble til.

 

Steam er åpent, for utviklerne, ingen påtvinger deg som utvikler noe som helst fra Valve sin side.

 

Apple derimot, skal tilogmed påvirke INNHOLDET i spillet ditt... Jobs likte ikke pupper og lår...

 

Edit: jobs daua, så endret til fortids form, mwahahaha, good riddance

Endret av n0s
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk meg en god latter da jeg leste den artikkelen og selve overskriften. Det er ikke så vanskelig å tro at de prøvde å tvangsinnføre Steam på Mac også, men fikk ikke lov. PC-spill er nesten ødelagt for meg pga Steam, nettopp fordi det er så forbannet lukket. Vil man ha spill til PC er man så godt som nødt til å bruke Steam. Og bare så det er sagt har jeg skrevet til Steam support -tre- ganger og spurt hvorfor Steam er tvang, og ikke -en- eneste gang har de vært i nærheten av å svare på det jeg spurte om. Alle tre gangene fikk jeg en svært kort mail med to linker til en Steam FAQ eller noe sånt for å løse problemene jeg har med Steam. Ikke en eneste av linkene hadde noe som helst med selve Steam å gjøre, men kun for å starte spill via det. De tør ikke engang svare på et så enkelt spørsmål som "Why is Steam a requiremnet?"

Her var det mye tull.. Steam er på MAC, men steam er ikke på IOS(mobile enheter, iPhone, iPad, iPod etc pga Apple ikke vil ha konkurranse her)

 

Angående dine tre spørsmål så er de rettet helt feil plass. Vet ikke hvilke spilll du snakker om men la oss si det er Rage... Da må spørsmålet ditt rettes til Bethesda.

 

Og hvis du ikke liker lukkede systemer. Hvorfor spiller du på Windows? Det er jo like lukket.

 

Angående Steam som DRM så synes jeg det er milevis foran de andre. Hvorfor? Fordi det ikke føles så mye som en kopibeskyttelse/Selgviderebeskyttelse som f.eks GFWL, Securerom, Starforce, Tages og andre DRM som har all mulig faenskap som f.eks maks innstallasjoner. Malware installering osv...

 

Steam gir meg lett tilgang til å spille med venner(når det støttes via steam), auto oppdatering. Kan innstalleres så ofte jeg gidder(Men bare bruke en install om gangen).

 

På PC har du og andre du kan kjøpe spill igjennom..

 

D2D, Impulse, Origin, GFWL osv

 

Eller handle i butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg blir ferdig med diskusjonen den dagen jeg kan velge å la være å installere Steam. Ikke før.

 

Jeg tar valgfrihet over tvang any day...

 

Jeg blir ferdig med diskusjonen den dagen jeg kan velge å la være å installere DirectX og OpenGL bibliotekene for å spille. Ikke før.

 

Og desverre, så lenge utgiverne ønsker å tjene penger så får du det nok ikke som du vil.

Lenke til kommentar

Valgfrihet har man på PC, man kan kjøpe et spill fra en leverandør som har valgt å bruke Steam, eller fra en leverandør som ikke har valgt å bruke Steam. Leverandørene har igjen valgt om deres spill skal bruke Steam eller ikke bruke Steam. Denne herremannen snakker såvidt jeg forstår om hvordan Apple tar bort valgfriheten til leverandøren, ikke til deg som sluttbruker.

 

Selv synes jeg ikke noe om Steam, men det er da klart å foretrekke framfor StarForce eller Securom eller andre DRM-løsninger som fortsatt føkker spilleopplevelsen din men da helt uten å tilby noen fordeler hverken for brukeren eller utviklerene (kun for distributørene). Brukte for eksempel ei sur uke av fritida mi på installere et eldre Funcom-spill på en nyere Windows-plattform. Føler at Funcom-beslutningstakerene skulle troppa opp på døra mi og bedt om forlatelse for dette. Og deretter sannsynliggjort for meg at framtidige DRM-løsninger ikke kommer til å lage samme problemet eller sakke ned PC'er i framtiden.

 

Plate-, film-, spill- og lobbybransjen kunne bare droppa hele DRM-kjøret og de ville likevel fått akkurat like mye penger fra meg, men når de først skal INFISERE spillet mitt med malware, så foretrekker jeg at så mange som mulig av spillene bruker den samme ekle greia. Føler jeg har mer kontroll når det bare er ETT møkkarammeverk som sakker ned PC'n og lager sikkerhetshull av store dimensjoner, enn at alle selskapene har hvert sitt dårligere testet møkkarammerverk. Kanskje noen som husker hva som skjer når flere ekle DRM'er begynner å krangle om tilganger og blokkere hverandre. Da blir det enda større grunn til å hate DRM.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg blir ferdig med diskusjonen den dagen jeg kan velge å la være å installere Steam. Ikke før.

Jeg tar valgfrihet over tvang any day...

Du misforstår. Steam er ikke noe en utvikler _må_ bruke. Det er noe utviklerne av spill _velger_ å bruke, nettopp fordi man har valgfrihet.

 

At du er uenig i utviklernes sin beslutning om å bruke Steam er ikke Steam sin feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fikk meg en god latter da jeg leste den artikkelen og selve overskriften. Det er ikke så vanskelig å tro at de prøvde å tvangsinnføre Steam på Mac også, men fikk ikke lov. PC-spill er nesten ødelagt for meg pga Steam, nettopp fordi det er så forbannet lukket. Vil man ha spill til PC er man så godt som nødt til å bruke Steam. Og bare så det er sagt har jeg skrevet til Steam support -tre- ganger og spurt hvorfor Steam er tvang, og ikke -en- eneste gang har de vært i nærheten av å svare på det jeg spurte om. Alle tre gangene fikk jeg en svært kort mail med to linker til en Steam FAQ eller noe sånt for å løse problemene jeg har med Steam. Ikke en eneste av linkene hadde noe som helst med selve Steam å gjøre, men kun for å starte spill via det. De tør ikke engang svare på et så enkelt spørsmål som "Why is Steam a requiremnet?"

Her var det mye tull.. Steam er på MAC, men steam er ikke på IOS(mobile enheter, iPhone, iPad, iPod etc pga Apple ikke vil ha konkurranse her)

 

Angående dine tre spørsmål så er de rettet helt feil plass. Vet ikke hvilke spilll du snakker om men la oss si det er Rage... Da må spørsmålet ditt rettes til Bethesda.

 

Og hvis du ikke liker lukkede systemer. Hvorfor spiller du på Windows? Det er jo like lukket.

 

Angående Steam som DRM så synes jeg det er milevis foran de andre. Hvorfor? Fordi det ikke føles så mye som en kopibeskyttelse/Selgviderebeskyttelse som f.eks GFWL, Securerom, Starforce, Tages og andre DRM som har all mulig faenskap som f.eks maks innstallasjoner. Malware installering osv...

 

Steam gir meg lett tilgang til å spille med venner(når det støttes via steam), auto oppdatering. Kan innstalleres så ofte jeg gidder(Men bare bruke en install om gangen).

 

På PC har du og andre du kan kjøpe spill igjennom..

 

D2D, Impulse, Origin, GFWL osv

 

Eller handle i butikk.

 

Windows er ikke lukket nei. Microsoft har ikke lov å nekte ett selskap å utvikle og selge programvare som fungerer på Windows. Så det er ikke en lukket standard. Apple kan nekte utviklere å gi ut ting til iPhone etc. Det er en vesentlig og kritisk forskjell.

 

Utviklere må innfri apple sine krav, uansett hvor sære de måtte være. Utviklere på pc plattformer som windows og linux (jeg antar MAC også?) trenger kun kompilere og kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steam er ikke en egen plattform, det er en onlinetjeneste for distribuere spill, ser folk ikke forskjellen? Utviklere står helt fritt til å velge andre kanaler om de vil selge spill til pc, samme kan du som forbruker gjøre når du skal kjøpe, om utvikler velger å binde spill opp til steam så er det helt opp til dem selv.

 

Gabe Newell har rett uansett om det er litt dobbeltmoral ute å går.

 

edit: Og nei og atter nissenei, Windows er ikke på noen måte lukket.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Frem til jeg fikk litt bedre innsikt i valve og steam som plattform ville jeg trodd på dette, fra denne mannen. Men som en mac-gamer og en som kjenner ganske godt til utviklermiljøet på mac må jeg dessverre si at dette er bullshit. Firmaene som lever av å porte spill fra Windows til mac har rett og slett ikke muligheten til å benytte seg av steamsystemet pga Valves grådighet.

Beste eksempelet jeg kjenner til akkurat nå er Deus Ex: Human revolutions. Dette spillet portes for tiden av Feral Interactive, pga villkårene til Valve må Feral fjerne steamworks, da de ikke har råd til å beholde det. De implementerer en del egen funksjonalitet som plaster på såret, men bottomline er at Valve ikke er så snille og åpne som de gir seg ut for.

 

Det der er vel din tolkning, og umulig å ta standpunkt til med mindre du poster links til minst én side av saken. Jeg har iallefall ikke hørt noe som helst om det, og det virker en smule ensidig i mine ører. Tvertom tilbyr Steam en av de beste måtene å distribuere spill på. Særlig når det gjelder indiespill. Jeg tør påstå at uten Steam ville det vært betydelig vanskeligere å få indiespill ut på markedet. Noe som betyr mye for meg, da jeg synes indiespill står for det meste av innovasjonen for tiden.

 

Historien om Steams forhold til Project Zomboid gjorde iallefall at Valve fikk en stor pluss i margen hos meg.

 

Les gjerne også Retail vs Steam

 

Essensen klippet ut:

 

 

Since 1997, when 1C’s gaming division was founded, the company worked on a model whereby a title developed and sold by 1C in Russia was then sub-licensed to our great publishing partners.

 

As a generalisation, retail would pay these guys a maximum of 40 per cent of what they made. So on a £29.99 game the publisher would receive about £12 (and on a sub-licensed deal, we would then only get about £4.25 of that) – minus return, write down and consignment costs.

 

When would we get that money? Well, payment would be by the end of the quarter.

 

So, let’s say £10 per unit sale goes to the publisher, £3 to the developer/sub-licensor, and it’s in your bank five months after the customer has paid out £30.

 

Compare that to the digital model. On a £29.99 sale, the digital partner will pay the publisher – or in many cases direct to the developer – between 60 and 70 per cent, by the end of the month following the sale.

 

Wow. To recap: on a sale over the counter today, we can have our £3 by the end of March, or on a digital sale, we can have £20 by Christmas.

 

Remind me why we should choose to go with retail and decline to let Steam sell the game?

 

 

 

Fremstår vel som Steam fanboi nå... men det får så være.

 

... Sa sjefen i selskapet som ikke vil gi Steam-spill direkte til den mest åpne plattformen kalt Linux.

Om Steam eksisterte for Linux, ville inntektene komme av seg selv.

 

Kommer spillene/portene/kompatibilitetsgarantier av seg selv også?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Kan ikke se at Steam er nevneverdig bedre. Flere og flere PC spill MÅ ha steam, selv om de selges i butikk så forlanger den steam i etterkant. Misforstå meg rett, jeg syns steam er en bra programvare, men jeg liker ikke at den tvinges på meg på nærmest hvert eneste PC spill jeg kjøper.

 

Om spillet MÅ være på Steam er opp til utvikler/publisher, ikke Steam selv.

Apple tvinger utviklere til å selge programmvare gjennom Apple's distr. løsninger.

Lenke til kommentar

Vel, steam er i bunn og grunn en distribusjons kanal, det er en online butikk. Så hvorfor blir jeg bedt om steam når jeg har kjøpt spillet på elkjøp eller hvor det nå er? Joda, utvikler/publisher vil. Men dette er blitt til ett monopol, det er ingen som er i nærheten av det steam er per idag.

 

Men men, får bare være, kjøper kun ting på salg der ellers er det billigere å kjøpe i butikk uansett.... Yay for monopol og euro.

Lenke til kommentar

Gabe's poenger er dette:

 

  • Windows begrenser ikke din kilde til programvare.
  • Windows krever ikke prosenter av kjøpssummen av tredjeparts programvare.
  • Steam setter ikke begrensninger for alternative distribusjonskanaler programvaren de distribuerer også kan være tilgjengelig gjennom.

 

  • IOS krever at programvare installeres gjennom Apple App Store.
  • IOS krever prosenter av kjøpssummen av tredjeparts programvare.

 

  • Amazon Appstore krever at all programvare de distribuerer ikke skal være billigere andre plasser.

 

  • Microsoft Xbox krever at DLC kjøpes via. Xbox Live og ikke andre platformer.

 

Windows og Steam krever ikke lock-in av programvaren.

IOS og XboX krever lock-in av programvaren.

Amazon Appstore setter begrensninger på parallelle distribusjonskanaler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du misforstår. Steam er ikke noe en utvikler _må_ bruke. Det er noe utviklerne av spill _velger_ å bruke, nettopp fordi man har valgfrihet.

 

Unyttig å diskutere når enkelte ikke forstår dette enkle faktum :/ Skylder på steam fordi de har laget et vellykket system som utgivere velger å bruke og som i tur gir Valve inntekter.

Lenke til kommentar

Fikk meg en god latter da jeg leste den artikkelen og selve overskriften. Det er ikke så vanskelig å tro at de prøvde å tvangsinnføre Steam på Mac også, men fikk ikke lov. PC-spill er nesten ødelagt for meg pga Steam, nettopp fordi det er så forbannet lukket. Vil man ha spill til PC er man så godt som nødt til å bruke Steam. Og bare så det er sagt har jeg skrevet til Steam support -tre- ganger og spurt hvorfor Steam er tvang, og ikke -en- eneste gang har de vært i nærheten av å svare på det jeg spurte om. Alle tre gangene fikk jeg en svært kort mail med to linker til en Steam FAQ eller noe sånt for å løse problemene jeg har med Steam. Ikke en eneste av linkene hadde noe som helst med selve Steam å gjøre, men kun for å starte spill via det. De tør ikke engang svare på et så enkelt spørsmål som "Why is Steam a requiremnet?"

Her var det mye tull.. Steam er på MAC, men steam er ikke på IOS(mobile enheter, iPhone, iPad, iPod etc pga Apple ikke vil ha konkurranse her)

 

Angående dine tre spørsmål så er de rettet helt feil plass. Vet ikke hvilke spilll du snakker om men la oss si det er Rage... Da må spørsmålet ditt rettes til Bethesda.

 

Og hvis du ikke liker lukkede systemer. Hvorfor spiller du på Windows? Det er jo like lukket.

 

Angående Steam som DRM så synes jeg det er milevis foran de andre. Hvorfor? Fordi det ikke føles så mye som en kopibeskyttelse/Selgviderebeskyttelse som f.eks GFWL, Securerom, Starforce, Tages og andre DRM som har all mulig faenskap som f.eks maks innstallasjoner. Malware installering osv...

 

Steam gir meg lett tilgang til å spille med venner(når det støttes via steam), auto oppdatering. Kan innstalleres så ofte jeg gidder(Men bare bruke en install om gangen).

 

På PC har du og andre du kan kjøpe spill igjennom..

 

D2D, Impulse, Origin, GFWL osv

 

Eller handle i butikk.

 

Windows er ikke lukket nei. Microsoft har ikke lov å nekte ett selskap å utvikle og selge programvare som fungerer på Windows. Så det er ikke en lukket standard. Apple kan nekte utviklere å gi ut ting til iPhone etc. Det er en vesentlig og kritisk forskjell.

 

Utviklere må innfri apple sine krav, uansett hvor sære de måtte være. Utviklere på pc plattformer som windows og linux (jeg antar MAC også?) trenger kun kompilere og kjøre.

Jeg vet dette. Min formulering sugde, elendig og forstå. Det jeg vel egentlig skulle frem til var at hans ligning og ville gjort Windows til Lukket(siden Windows spill ikke kommer på Linux f.eks), noe det ikke er. Samme gjelder Steam. Du er ikke påkrevd og selge ditt produkt der.

Heller ikke MAC er lukket meg bekjent på datamaskinene.. (her ser vi bort fra Ipad/iPod/iphone etc seff)

Andre lukkede systemer er PS3 og Xbox som alle er totalt lukkede.

Lenke til kommentar

For å oppsummere (noe nevnt tidligere, men folk ser ikke ut til å ha fått det med seg):

 

1. Ingen kan tvinge utviklere til å velge å ha aktivering på Steam som DRM eller hva du vil kalle det, så ikke skyld på Steam fordi utviklerne har valgt å gjøre dette.

 

2. Steam er ikke en lukket plattform. End of. Det er en valgfri distribusjonskanal.

 

3. Hvis du ikke vil installere Steam, kjøp spill som ikke krever aktivering der.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tvang å kjøpe et spill.

Uten steam hadde piratvirksomheten vært alt for stor, og mange spill til pc hadde aldri kommet.

 

De fleste her inne forstår ikke dette desverre , de tenker ikke lenger enn hva nesa rekker. Uten Steam hadde pc-plattformen ligget med brukket rygg.

Lenke til kommentar

Toppen av underdogselvmedlidenhet: Syte over spillmangel på linux. Linux er fint og flott det, og jeg har stor sans for tanken bak det. Dog, spillmarkedet til linux er en så forsvinnende liten dråpe i havet at det ikke er verdt å bruke 2 minutters arbeidstid på å vurdere om man skal gjennomføre en markedsanalyse engang. Til spilling har man Windows. Til det meste annet kan man godt bruke linux.

Lenke til kommentar

Fikk meg en god latter da jeg leste den artikkelen og selve overskriften. Det er ikke så vanskelig å tro at de prøvde å tvangsinnføre Steam på Mac også, men fikk ikke lov. PC-spill er nesten ødelagt for meg pga Steam, nettopp fordi det er så forbannet lukket. Vil man ha spill til PC er man så godt som nødt til å bruke Steam. Og bare så det er sagt har jeg skrevet til Steam support -tre- ganger og spurt hvorfor Steam er tvang, og ikke -en- eneste gang har de vært i nærheten av å svare på det jeg spurte om. Alle tre gangene fikk jeg en svært kort mail med to linker til en Steam FAQ eller noe sånt for å løse problemene jeg har med Steam. Ikke en eneste av linkene hadde noe som helst med selve Steam å gjøre, men kun for å starte spill via det. De tør ikke engang svare på et så enkelt spørsmål som "Why is Steam a requiremnet?"

 

På hvilken måte forringer Steam din spillopplevelse? I og med du bruker ord som "PC-spill er nesten ødelagt for meg pga Steam", må det være ganske forferdelig. Er det på grunn av de sosiale chattemulighetene, eller er det den valgfrie muligheten til automatisk oppdatering av spill, som ødelegger opplevelsen for deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...