Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Luft i magen

geekfreak

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i de siste 3-4 årene slitt med mye luft i magen. Jeg må på do ofte for å få det ut, hvis ikke jeg gjør det begynner det å rumle skikkelig i tarmene (høres ut som jeg er sulten).

Jeg har ikke vært hos lege ennå for å sjekke dette. Jeg har tenkt å prøve å legge om kostholdet litt for å se om det hjelper. Til vanlig spiser jeg dette:

Frokost:

Havrefras frokostblanding eller 3 skiver grovbrød med som regel leverpostei, gulost, salami eller honning. Kanskje en gulrot eller banan også + et glass melk.

Lunsj:

2-3 skiver grovt brød + evt.frukt og vann

Middag:

Varierer fra Fjordland til Spagetthi, kyllingfilet, pølser etc.

Kvelds:

Brødskiver/Knekkebrød + fruktsmoothie/juice

Dette er bare et eksempel på en mulig kombinasjon gjennom dagen, men ca. som dette pleier det å være. Bruker andre pålegg også :p

Jeg lurer på om dere har noen tips til å få redusert / bli kvitt mine problemer? Kanskje prøve laktosefrie produkter eller andre tilskudd?

Ellers er jeg aktiv innen idrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å kutte ut hvetemel? Har selv vært ganske plaget i høst med de samme symtomene og jeg kuttet ut hvetemel og melk(drikker laktosefri melk). Fungerer på meg til nå :)

Og i tilfelle du drikker øl, dette var døden for meg. Fikk ekstrem rumling i magen slik du beskriver. Nå drikker jeg bare sprit om jeg skal på fylla :)

Lenke til kommentar

Har vært på tre ulike apotek, og alle er utsolgt for Miniform, så skal prøve det når jeg får tak i. Ellers har jeg i 4 dager nå tatt Nycopro for friskere mage. Har gått til innkjøp av laktoseredusert melk. Smaker veldig søtt syns jeg.

Syns selv det har blitt en del bedre. Men skal holde dere oppdatert!

Drakk en del øl i går, og har ikke blitt værre pga det. Nå er ikke jeg ofte på byen heller :)

Er fullkornsmel bedre enn hvetemel?

Lenke til kommentar

Er fullkornsmel bedre enn hvetemel?

Det spørs, er det gluten som er greia så¨må du dessverre holde deg unna all vanlig mel, og holde deg unna meieriprodukter, ferdig brødprodukter, osv osv..

Husk at hvis du faktisk er laktoseintolerant eller har glutenintoleranse så kan du få støtte av staten på grunn av at du da må ha ett litt større matbudsjett en det som vanlig er, så hør med legen din :)

Lenke til kommentar

En ting som ofte kan skape mye luft i magen hos personer er stress eller nervøsitet. Sistnevnte er kanskje aller verst. Dersom det er noe man gruer seg veldig til eller er redd for vil man ofte få mye luft og rumling i magen (tilsvarende jeg-er-sulten-lyd). Når dette igjen forekommer prøver man å knipe igjen for å unngå at det skal skje igjen, og dermed er en ond sirkel dannet. Dette er et ganske kjent problem for skoleelever som gjerne har en del utfordringer i løpet av en skoledag, og det kan for mange føles sjenerende å rumle konstant. Å ta det med ro, puste godt, slappe av og få en mer positiv innstilling til det man skal gjøre, kan for mange være den beste løsningen.

Dette er kanskje ikke helt hva trådstarter spør om, men det samme er såpass likt at det sikkert er noen som er innom denne tråden og fikk utbytte av mitt innlegg :)

Lenke til kommentar

En ting som ofte kan skape mye luft i magen hos personer er stress eller nervøsitet. Sistnevnte er kanskje aller verst. Dersom det er noe man gruer seg veldig til eller er redd for vil man ofte få mye luft og rumling i magen (tilsvarende jeg-er-sulten-lyd). Når dette igjen forekommer prøver man å knipe igjen for å unngå at det skal skje igjen, og dermed er en ond sirkel dannet. Dette er et ganske kjent problem for skoleelever som gjerne har en del utfordringer i løpet av en skoledag, og det kan for mange føles sjenerende å rumle konstant. Å ta det med ro, puste godt, slappe av og få en mer positiv innstilling til det man skal gjøre, kan for mange være den beste løsningen.

Dette er kanskje ikke helt hva trådstarter spør om, men det samme er såpass likt at det sikkert er noen som er innom denne tråden og fikk utbytte av mitt innlegg :)

Skal innrømme at jeg er litt nervøs og stressa, spesielt når jeg er på skolen, og det er også der det forekommer oftest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...