Mannen med ljåen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hei Jeg har en nesten ny laptop med Windows 7. Den er temmelig kraftig men likevel har den noen rare mangler. En maskin i denne prisklassen burde hatt SSD, og de kunne i det minste spandert en plate å installere Windows fra i stedet for en lusen recovery-partisjon! Jeg vurderer å bytte disken med SSD, men har ingen Windows-plate. Går det an å lage en bootbar installasjons-DVD av recovery-partisjonen? Det eneste jeg har funnet er en backup-tool i Windows som tar backup av ALT, så det blir ingen fersk installasjon. Og en ting til: Jeg skriver ofte med en hånd pga sittestillingen når PCen er ved siden av meg på sofaen. Det betyr at det er kronglete å strekke fingrene etter både Shift og bokstav samtidig ved ny linje, eller for spesialtegn. Mobiltelefoner skjønner automatisk at ny linje skal innledes med stor bokstav. Er det mulig i Windows? Altså, enten at den automatisk skjønner når jeg starter på ny tekstlinje eller at jeg kan f.eks. trykke og slippe Shift FØR jeg trykker tasten, i stedet for å trykke ned to taster samtidig. Løsningen til nå har vært caps-lock, men da må jeg trykke en gang til for at ikke hele setningen skal ha store bokstaver. Endret 12. oktober 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Den er temmelig kraftig men likevel har den noen rare mangler. En maskin i denne prisklassen burde hatt SSD ... Dette er ingen mangel. Siden det finnes mange forskjellige SSD harddiskker (med svært forskjellig ydelse og plass) er dette noe som lettest kan byttes av kjøper av maskinen slik at det dekekr kundens behov og betalingsvilje. ...og de kunne i det minste spandert en plate å installere Windows fra i stedet for en lusen recovery-partisjon! Du får jevnlig spørsmål om å lage backup-CDer av systemet (+ drivere). Har du gjort dette har du det som skal til for å installere på ny harddisk. Mobiltelefoner skjønner automatisk at ny linje skal innledes med stor bokstav. Er det mulig i Windows? Skal en ny linje alltid begynne med stor bokstav? Og er det Windows som styrer din tekstbehandling? Begge svarene er: Nei. I f.eks Word eller Wordpad er det bare første bokstav i avsnitt og etter punktum som "alltid" skal ha stor bokstav. F.eks. Word ordner dette automatisk for deg. Husk også at du har skifttaster, en på hver side av tastaturet. Ikke bare det. Du har 2 hender. Så du behøver ikke benytte samme hånd for shifttasten og den bokstaven du skal ha. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 De fleste maskiner leveres med programvare for å brenne ut et recovery kit. Se om du har noen som heter Recovery Manager eller likende. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Mener å huske å ha vært borti noe som heter "trege taster" i Windows, og da mener jeg at det holdt å bare trykke på shift, control eller alt, en gang for at disse skulle "holdes" frem til neste tast ble trykket på Mener denne funksjonen kan aktiveres enten via kontroll panel, eller at du trykker skift eller control eller alt 5 ganger kjappt. Håper det er til hjelp med et av dine problemer ihvertfall Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Trykk shift 5 ganger fort, så kan du slå på den funksjonen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Trege taster funket fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå