Gå til innhold

Tjene penger på andres død

50 stemmer

1. 1. Er det umuralsk å tjene penger på andres død?

• Ja
      13
    • Nei
      37
  2. 2. Bør det forbys?

• Ja
      5
    • Nei
      45
  3. 3. Bør det være forbudt å ha en urne med aske stående på peishyllen?

• Ja
      7
    • Nei
      43
  4. 4. Bør det være forbudt å begrave bestemor i hagen?

• Ja
      25
    • Nei
      25

Anbefalte innlegg

Er det umoralsk å tjene penger på andres død, for eksempel ved å drive begravelsesbyrå eller blomsterhandel?

Bør begravelsesbyrånæringen nasjonaliseres og tas over av staten?

Bør man få beholde urnen med asken til et dødt familiemedlem og ha den på peishyllen?

Bør private begravelser i egen hage tillates?

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

Om de etterlatte ønsker å gravlegge en person ved hjelp av andres tjenester, er det ikke umoralsk, men et hjelpemiddel for de sørgende.

Edit: Farmasinæringen er grei nok, så lenge de ikke tjener penger ved å spre frykt fremfor kunnskap. Bare se på svineinfluensaen.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Ingenting blir nasjonalisert ved å havne i hendene på den norske stat siden det ikke er noe nasjonalstat. Hvordan det skal bli mere moralsk ved at staten driver skjønner jeg ikke, siden staten som entitet ikke kan føle seg selv eller utrykke følelser.

Det er ikke umoralsk å tjene penger på f.eks salg av kister, blomster og tjenester knyttet til gravferd og når man tar i betraktning alt det man må gjennomgå i et slikt yrke når det kommer til håndtering av sørgende og lignende så må jeg si at jeg unner dem fortjenesten.

Tjene penger på drap av mennesker derimot er umoralsk under alle omstendigheter.

Endret av Juviking
Lenke til kommentar

Ingenting blir nasjonalisert ved å havne i hendene på den norske stat siden det ikke er noe nasjonalstat. Hvordan det skal bli mere moralsk ved at staten driver skjønner jeg ikke, siden staten som entitet ikke kan føle seg selv eller utrykke følelser.

Det er ikke umoralsk å tjene penger på f.eks salg av kister, blomster og tjenester knyttet til gravferd og når man tar i betraktning alt det man må gjennomgå i et slikt yrke når det kommer til håndtering av sørgende og lignende så må jeg si at jeg unner dem fortjenesten.

Tjene penger på drap av mennesker derimot er umoralsk under alle omstendigheter.

Vel. Det er ganske stive priser som tas i denne næringen, og folk som ønsker å gi sine døde en verdig begravelse er vanligvis ikke de gjerrigste. At begravelsesbyråene spekulerer i slikt er ganske usmakelig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at andre kan tjene penger på døde mennesker, de døde menneskene har ikke bruk for dem uansett.

Men hva med når det ikke er de døde som plukker opp regningnen? Altså at de etterlatte betaler for nevnte tjenester.

Forøvrig synes jeg ikke det blir riktig å legge dette ansvaret over på staten. Hvis noen ønsker å betale i dyre dommer for en begravelse etc. så får de betale for det selv. Ingen har rett på en begravelse i mine øyne.

Personlig, når jeg dør vil jeg kastes på havet. Helst et sted med mye hai

TS nevner blomsterhandeler og jeg regner med at de ikke bare tjener penger på begravelser

Lenke til kommentar

Er det umoralsk å tjene penger på andres død, for eksempel ved å drive begravelsesbyrå eller blomsterhandel? Bør begravelsesbyrånæringen nasjonaliseres og tas over av staten?

Vil du legalisere "hjemme"-kremasjoner/begravelser, kanskje? At alle skal kunne gravlegge bestemoren sin i hagen ved siden av gulrøttene? Eller kjøre på med et godt gammeldags likbål i hagen? Er vel allerede nok nabokrangler om grilling.. ;)

Lenke til kommentar

Om de etterlatte ønsker å gravlegge en person ved hjelp av andres tjenester, er det ikke umoralsk, men et hjelpemiddel for de sørgende.

Enig.

Så det bør ikke være lov å selge blomster og kister til et drapsoffers pårørende?

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Hadde det vært umoralsk, hadde det hverken vært rett eller galt.

?

Moral er subjektivt.

Definer "moral" :)

Som en funfact kan jeg jo nevne at det i Norge er forbudt å ha en urne med aske stående på f.eks peishyllen. Urnen med asken må enten gravlegges, eller så må asken tømmes ut i naturen og asken leveres tilbake.

Passe teit! Hvilke partier støtter denne politikken?

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Om jeg tar bussen til en begravelse, så tjener jo busselskapet også penger på noen andres død. Og ambulansepersonell, fysj, de sitter jo bare å venter på en ulykke skal skje.

Om Norges statsminister i 2040 er en Utøya-overlevende, så kan jo vedkommende kanskje takke sine døde kamerater for den politiske karrieren. Skal vi forby de Utøya-overlevende å bli politikere, kanskje?

Så denne diskusjonen er relativt meningsløs..

"Den enes død, den andres brød!" Det at det antageligvis er det eldste ordtaket sier vel sitt.. ;)

Lenke til kommentar

Vel. Det er ganske stive priser som tas i denne næringen, og folk som ønsker å gi sine døde en verdig begravelse er vanligvis ikke de gjerrigste. At begravelsesbyråene spekulerer i slikt er ganske usmakelig i mine øyne.

Bør slik spekulering forbys? Bør det innføres fastpris på kister og blomster?

Er det umoralsk å jobbe som lege, som tjener penger på syke mennesker!

Nei. Ville det vært bedre om det ikke fantes leger?

Endret av Stagiriten
Lenke til kommentar

Definer "moral" :)

Oppfatning av hva som er rette og gale handlinger. Registrerer at mange mener moral er en overlevelsesmekanisme, men det er en sannhet med modifikasjoner.

Uansett: Ergo eksisterer det ingen objektiv moral, ettersom ingen kan si hva som er en rett eller gal handling, rent objektivt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...