Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Å melde flytting for sent, hvor strengt straffes det?

LostinSpace

Anbefalte innlegg

Noen av de mer lærde her inne som vet hvor streng straffen er for å være sent ute med flyttemeldingen til skatteetaten i.o.m. §7 setter en frist på 8 dager?

Forstår det gjerne slik at i første omgang blir vel flyttemeldingen avslått, men om man havner i straffansvar, er det snakk om bøter som virkelig svir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ikke anmerkning en gang, sjøl om det tok både 16 og 32 dager.

Jeg tror det må særlige grunner til for å bli straffet for et slikt forhold, f eks at det er gjort bevisst for å skaffe seg fordeler av noe slag.

Endret av Anskar
Lenke til kommentar

Jeg har personlig vært flere uker for sein uten å få straff. Anser dette som en sovende paragraf uten reell straff. Eneste måtte vært om du flytta sammen med noen som har fordeler med å være registrert som eneboer (eksempelvis alenemødre). Sånn ellers trenger du ikke bekymre deg.

Lenke til kommentar

Åh..

Skal innrømme at jeg er sent ute. Har ikke hatt noen fordeler av det.

Hmm, tenkte igrunnen at dette kunne vært lett for kommune/stat å tjene seg en ekstra slant ved å bøtelegge de som er sent ute.

Jeg synes de er griske nok som de er ... lol lol

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er vanlig å straffe noen for å ha levert meldingen for sent i seg selv. Jeg tror formålet med denne bestemmelsen er å unngå ringvirkningene av å ikke melde flytting. Det kan være ganske mange, f.eks:

At myndighetene må bruke ekstra ressurser på å finne deg i forbindelse med pågripelse eller for informasjon i krisesituasjoner

At du betaler skatt til feil kommune

At du mottar eller blir vurdert for trygdeytelser fra feil kommune

At du eller andre mottar ytelser du ikke har krav på. (F.eks aleneforsørger)

Konklusjonen må bli at du ikke har noe å frykte så lenge du ikke har mottatt noe du ikke skulle fått, eller noen har prøvd å bure deg inne uten å finne deg, og ihvertfall så lenge det gjelder flytting innen samme kommune eller inneværende år. Men at det kan være lurt å få det i orden så snart som mulig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må huske på at det også er vanskelig for skattetaten å seie med sikkerheit at du har budd i over 8 dagar på ein ny plass utan å melde flytting. Sjølv om du kjøper eller leiger bolig, så er det ikkje sikkert du flytter inn i den nye boligen med ein gong.

Det kreves derfor ofte meir arbeid å straffe nokon etter denne lova enn det er verdt, hovedsaken er at folkeregisteret blir oppdatert slik at du skatter til og stemmer i den rette kommunen.

8 dager gir då meir ein indikasjon på at du skal melde frå nesten umiddelbart når du flytter. Det er nok større sannsynligheit for straff dersom du går langt over meldefristen eller dersom du skaffer deg fordeler som du ikkje skal ha ved å ikkje melde flytting.

Lenke til kommentar

Eneste måtte vært om du flytta sammen med noen som har fordeler med å være registrert som eneboer (eksempelvis alenemødre). Sånn ellers trenger du ikke bekymre deg.

Der er det gjerne personen som har fordeler som har meldeplikten, og det er unnlatelsen av å følge opp denne som er straffbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...