Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på etterbetaling

Lurifaxx1

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk nylig vite at jeg har hatt feil lønn, gikk opp 9 kroner pga min generelle studiekompetanse. Problemet er at jeg er nå 21 år og jeg fikk studiekompetansen i 2008, men har vært uvitende om at å levere vitnemål ville gi meg høyere lønnstrinn.

Jeg hadde et opphold fra jobb i 2009-2010 og kom tilbake til jobb januar 2010. Fra januar til august jobbe jeg nærmest fulltid før jeg begynte på studier. Etter august har jeg jobbet deltid frem til dags dato, ca 50 timer gjennomsnitt i måneden. Dette blir en del timer til sammen.

Jeg snakket med sjefen idag angående dette. Regnskapskontoret hadde alle timene registrert så det å finne timene skulle ikke være noe problem, men han fortalte at etter et møte med Handel & Kontor kom det frem at jeg ikke hadde krav på pengene da jeg ikke leverte vitnemålet da jeg fikk det. For meg blir dette en litt billig løsning, da jeg ikke hadde fått informasjon om dette. Jeg skjønner at denne saken går begge veier, arbeidsgiver må følge med og ansatt må følge med og sjefen min ønsker at dette skal være riktig, men i følge H&K hadde jeg ikke krav på det.

Det er også en lov om etterbetaling som sier at kravet på etterbetaling foreldres etter 3 år. Jeg er veldig usikker i denne saken og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker ikke å krangle, men det kan være snakk om en del lapper jeg mangler.

Hva mener dere om saken? Høres svaret jeg fikk logisk ut? Hva bør jeg gjøre? Kan jeg ringe handel & kontor å spørre uten å måtte nevne arbeidsgiver og være anonym?

Håper på svar!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva seier tariffavtalen din, er det automatikk i at du skal ha høgare lønn når du har tatt generell studiekompetanse, eller kan du be om å få høgare lønn dersom du begrunner det i utdannelsen?

Det er stor forskjell på om arbeidsgiver har forplikta seg til å gi deg lønnsauke kvar gong du består utdanning, når milepæler i ansinitet og alder, osv og om du kan be om høgare lønn når du leverer inn dokumentasjon på oppnådd kompetanse.

Men mest sannsynlig så ligger nok ansvaret hos deg for å dokumentere at du har fullført utdanninga, det vil være urimelig at arbeidsgiver skal ha full kontroll på kva utdanning du til ei kvar tid har bestått, særlig når dei ansatte jobber deltid. Du har også sjølv eit ansvar for å sette deg inn i dine plikter og rettigheiter i forhold til arbeidsavtale og tariffavtale. Fagforeningane bruker å være ganske flinke til å hjelpe sine medlemer ved å opplyse om slike rettigheiter og også ved å forhandle lønn på vegne av sine medlemer.

Vanligvis er dette noke som skal bli oppdaga rimelig raskt når du leverere inn ditt lønnskrav (som nok skal være årlig?), i lønnskravet begrunner du kvifor du meiner du skal ha høgare lønn, og dokumentert utdanning vil være ein viktig del av begrunnelsen for lønnskravet.

Lenke til kommentar

Greia var at jeg leverte vitnemålet nå for 2 uker siden, men da jeg faktisk fikk vitnemålet i 2009 hadde jeg på ingen måte fått informasjon om at hvis jeg viste frem dette ville jeg gå opp i lønn.

Dette var grunnlaget for at det ble nei til mitt krav om etterbetaling av de siste 2 år. Jeg hadde ikke levert vitnemålet og dette burde jeg visst og derfor har jeg ikke krav på de. Slik jeg ser det, hvis man er uvitende, har lite kunnskap om dette og heller ikke får informasjon om dette får man ikke penger man har krav på, aldri. Er det virkelig slik det fungerer?

Lenke til kommentar

Ofte er det desverre slik at du sjølv må halde deg oppdatert og kjempe for at du får det du har rett på.

Det du kan gjere, og som kanskje er det enklaste er å rette ein klage til H&K der du ber dei henvise til kva lov, avtale eller regel dei begrunner avslaget med.

Dersom dei henviser deg direkte til den relevante paragrafen så er eigentleg saken grei då du ikkje lenger trenger å legge meir energi i denne saka. Men dersom dei ikkje kan begrunne avslaget med noke anna enn deira skjønnsmessige vurdering av korleis systemet burde være så vil det styrke din sak.

Men før du sender inn ei klage så bør du sjekke den nøyaktige ordlyden i den aktuelle tariff avtalen slik at veit om det i det heile er noke å krangle på. Dersom du er uheldig så kan det til og med hende at det står i avtalen at arbeidstaker sjølv må dokumentere dette for å få lønnstillegget.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har du ikke krav på noe etterbetaling. Du har dog krav på høyere lønn fra den dagen du leverte nye vitnemål. Om du var uvitende eller ikke fikk info om dette, må du ta på din egen kappe.

Kan ta ett eksempel:

Jeg starta i butikkjobb i 97. Fikk da en lønn som var høyrer enn det min søster hadde i samme bedrift. Grunnen var hun ikke hadde levert inn noe vitnemål. Da hun fant ut det, gikk hun og leverte relevante vitnemål. Hun fikk høyere lønn med en gang. Og hun fikk ikke noe etterbetalt pga sen levering av vitnemål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...