Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Traumatisk stress lidelse uten traume

Mann1982

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har følgende symptomene:

• Innsovningsvansker eller avbrutt søvn
  • Irritabilitet eller agressivitet
  • Konsentrasjonsproblemer
  • Øket årvåkenhet, på vakt-holdning
  • Overdreven skvettenhet
  • Fysiologisk reaktivitet ved eksponering for hendelser som symboliserer eller ligner et aspekt ved den traumatiske hendelsen.
  • Angst, uro og depresjon

De samme symptomene for PTSD lidelser. Men det er bare at jeg har ikke opplevd noe krig eller noe tortur. Men det er mer en rekke konkrete frykt og bekymringer som er mer årsaken til at jeg har disse symptomene.

Min psykolog sa det er bare bekymringer og ikke noe lidelse. Men jeg opplever dette som mer enn bare bekymring. Det påvirker meg svært sterkt.

Og siden jeg ikke har opplevd noe krig eller tortur, og at jeg ikke har PTSD, hva har jeg da?

Endret av Mann24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan du vel få delt det opp i separate diagnoser.

Du har ihvertfall en alvorlig grad av insomnia noe som helt sikkert forsterker de andre plagene dine.

Jeg har hatt alvorlig insomnia i mange år, før jeg fikk skikkelig hjelp kunne jeg gå oppimot 70timer uten søvn.

Hvis du ikke får hjelp for dette så vil det ødelegge deg, både psykisk og ikke minst fysisk.

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha PTSD uten å ha opplevd et traume.

Så enten har du opplevd et traume (det trenger ikke være krig, tortur eller seksuelle overgrep) eller så er det indikasjoner på en annen tilstand.

Mange tilstander deler mange av de samme symptomene, men PTSD kalles det kun når det er pga. et traume.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...