Gå til innhold

Newbie spørsmål:Stille inn FSB og disable SATA A7N8X Dlx.

ZyberZombie

Anbefalte innlegg

To enkle kjappe spørsmål: Hvor stiller man i FSB på et A7N8X Deluxe, evt hva heter det.

Og hvordan disabler man sata-raid? Den står en stund og leiter i det jeg starter opp maskinen, og så lenge jeg ikke har det kan jeg liksågodt skru det av sånn at jeg slipper å vnte de 3 sekundene...

På forhånd takk på 2 enkle spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar på begge: BIOS.

Vet desverre ikke den detaljerte fremgangsmåten da jeg ikke har Asus kortet selv, men skal ikke være så vanskelig å finne. Fsb ligger sikkert under CPU setup eller noe. Mens SATA ligger under en av de andre menyene, kanjse en som heter noe som "Onboard equipment" eller noe.

Begge deler står forresten i manualen din.

Du kommer inn i BIOS ved å trykke på en spesiel tast under oppstart. Tradisjonelt har den vært del , instert F10 eller esc. Mest sansynlig er det Delete.

Beklager at jeg ikke kom med en mer detaljert beskrivelse.

Lenke til kommentar

Vet desverre ikke den detaljerte fremgangsmåten da jeg ikke har Asus kortet selv, men skal ikke være så vanskelig å finne. Fsb ligger sikkert under CPU setup eller noe. Mens SATA ligger under en av de andre menyene, kanjse en som heter noe som "Onboard equipment" eller noe.

Du kommer inn i BIOS ved å trykke på en spesiel tast under oppstart. Tradisjonelt har den vært del , instert F10 eller esc. Mest sansynlig er det Delete.

Klapp nå heller igjen når du ikke vet hva du skal svare.

For å disable SATA må du flytte en DIP på hovedkkortet. Mener det står et kart på side 19 i manualen (ut av hodet). Den står på fabrikken som "Defsult" (on). Du trenger bare å flytte den et hakk. Og da ser du ikke mer til SATA i oppstarten.. I BIOS finner du ingen valg for SATA on/off..

Lenke til kommentar

Beklager, skulle ha sett på manualen før jeg svarte. Mitt Nforce2 kort kan stille det inn I bios, så antok at det var det samme med Asus sitt, men der tokk jeg altså feil. Fint du kunne oppklare det.

Ellers så er "roadmappet" til fsb instilling denne; Trykk Delete under oppstrart. Gå så til "Advanced" menyen. Derifra går du till menyen "Advanced chipset feature". Der går Fsb under navnet "CPU external Freq". Får håpe svaret mitt er korekt denne gangen.

Mvh P@rm@nn

Lenke til kommentar
Takker for svarene hittil, men en ting lurer jeg veldig på? Når jeg kjøpte hovedkortet sto det at max FSB var 333mhz, hvorfor kan jeg ikke stille den inn til det da?!

Og er det smart å stille ned multiplier for å få høyere FSB?

På nr1; Det er slik at når det skrives 333Mhz så menes det egentlig 166Mhz. Grunnen til dette er litt vanskelig å forklare. Simen1 og jeg skrev en guide om hovedkort. Den er på langt nær ferdig og ikke ferfekt, men kan hende du får litt nyttig informasjon utifra den. Men altså, for å få 333Mhz fsb så stiller du den på 166.

-----------------------------------

CPU sin hastighet

Hastigheten på din CPU(prossesor) i MHz kommer av 2 faktorer, en Fsb(front side bus) og en Multiplyer. Disse ganges med hverandre, så om du har en Fsb på 133 (egentlig 133,33.. men desimalene utelates ofte) og en multiplyer på 12 har du en prossesor som kjører på 1600Mhz(133,33..*12).

FSB, (Front Side Bus)

FSB er tradisjonelt hastigheten på kommunikasjonen mellom prosessoren og resten av PC'n. FSB hastigheten måles desverre på mange forskjellige måter så det er ganske forvirrende. Vi skal prøve å rydde litt opp her: FSB går som regel på en hastighet mellom 100 og 200 MHz med dagens PC'er. Dette høres kanskje lite ut med tanke på hva som markedsføres. Dette kommer av at de fleste systemer i dag benytter seg av DDR (Double Data Rate) eller QDR (Quad Data Rate) overføring for å hhv. doble og firedoble datahastigheten. Det er vel og merke seg at frekvensen (MHz) ikke økes, men det overføres 2 eller 4 ganger mer data per MHz. Markedsføringen prøver derfor gjerne å fortelle oss at FSB'en er MHz-tallet ganget med 2 eller 4 hhv. for DDR og QDR FSB. Slik markedsføring brukes for å illustrere hvor stor datahastigheten er i forhold til nå utgådde SDR (Single Data Rate) FSB'er. Gamle SDR FSB overførte 64 bit (8Byte) data over de 64 elektriske ledningene for dataoverføring som går mellom prosessoren og hovedkortet for hvert klokkeslag. 133MHz FSB sier oss at FSB'en har 133,33 millioner klokkeslag per sekund. Altså overfører en 133MHz SDR FSB 133.333.333 * 8 = 1066,66.. Byte med data per sekund (=1,066GByte/s) Eks1: Intel's 533"MHz" FSB er egentlig en 133,33..MHz FSB med QDR. Eks2: AMD's 333"MHz" FSB er egentlig en 166,66..MHz FSB med DDR. Den egentlige MHz'en er den som skal brukes når du regner ut prosessorhastigheten (se guiden over) og den som har noe å si for latency over selve FSB'en. Tallet for "tilsvarende FSB" (=MHz * 2 for DDR eller 4 for QDR) forteller oss noe om dataoverføringshastigheten. Som vi allerede har vært inne på så finnes det et tall til for FSB'ens hastighet. Denne hastighetenkan oppgis i antall Gigabyte/sekund. For å oppsummere litt så kommer en tabell med alle tre tallene ved siden av hverandre for alle de FSB'ene som har vært brukt de siste håndfull årene:

* 66MHz SDR FSB = 66,66.. ekte MHz = 533,33.. MByte/s

* 100MHz SDR FSB = 100,00.. ekte MHz = 800 MByte/s

* 133MHz SDR FSB = 133,33.. ekte MHz = 1,066.. GByte/s

* 100MHz DDR FSB = 100,00.. ekte MHz = Tilsvarende 200"MHz" = 1,600.. GByte/s

* 133MHz DDR FSB = 133,33.. ekte MHz = Tilsvarende 266"MHz" = 2,133.. GByte/s

* 166MHz DDR FSB = 166,66.. ekte MHz = Tilsvarende 333"MHz" = 2,666.. GByte/s

* 200MHz DDR FSB = 200,00.. ekte MHz = Tilsvarende 400"MHz" = 3,200.. GByte/s

* 100MHz QDR FSB = 100,00.. ekte MHz = Tilsvarende 400"MHz" = 3,200.. GByte/s

* 133MHz QDR FSB = 133,33.. ekte MHz = Tilsvarende 533"MHz" = 4,266.. GByte/s

* 200MHz QDR FSB = 200,00.. ekte MHz = Tilsvarende 800"MHz" = 6,400.. GByte/s

FSB har og innvirkning på mange andre deler av hovedkortet. F.eks så kjører en PCI port på 33Mhz. Den hastigheten kommer av Fsb og en Divider. Altså fsb delt på et tall. Om Fsb er på 133 er divideren på 4 og Pci porten vil da kjøre på 33,25Mhz(133/4). Agp kjører på det dobbelte av Pci porten, altså 66Mhz. Den bruker også en divider fra Fsb, og den er da på 2(133/2=66,5Mhz). Nå er det en del hovedkort som kan låse Pci og Agp uavhengig av Fsb, men det får vi ta en annen gang

RAM hastigheter

Så har vi ram. Denne kjører også på en hastighet i Mhz. Det første du må vite er hva DDR for. I data sammenheng står det for double data rate. Poenget er at DDR ram kan sende og mota data på begge ender av en klokkesekvens(både i det bunnpunktet og toppunktet), altså utnytte hver Mhz 2 ganger, og effektivt dobler bånbredden. Med denne bakrunnen kan du forstå hvordan vi betegner ram. Når vi sier 266Mhz ram, så kjører den egentlig på 133Mhz, men den kan bruke hver Mhz 2 ganger, derfor sier vi 266(133*2). Når vi sier 333Mhz kjører den egenltig på 166Mhz(333/2), og 400Mhz kjører egentlig på 200Mhz(400/2).

Nå vet vi at både Fsb og ram kjører på en hastighet i Mhz. Vi vet også at ram får den dobbelte hastigheten når vi prater om den en den har i virkeligheten. Det samme gjør faktisk Fsb. Den kan ikke overføre på begge sider av klokkesignalene, men vi kaller den alikavell det dobbelte av hastigheten. Så en AMD XP 2800+ som det hos komplett står at har en fsb på 333Mhz, har egentlig bare en Fsb på 166Mhz(333/2). Men ofte står ikke rammen spesifisert med antall Mhz, men med et tall som 2700 eller kansje 3200. Og hva er de? Jo, de er egentlig veldig enkle. Det er hvor mange mb/s rammen kan overføre. Det letteste er bare å pugge de;

2700=333Mhz(eller 166)

2100=266Mhz(eller 133)

3200=400Mhz(eller 200)

Formelen for å finne ut de tallene er ganske enkel, det er Mhz*2*8. Mhz er her den ekte, ikke den man kaller de. Altså; 166*2*8=2656 som er rundet opp til 2700.

Eller 200*2*8=3200

Eller 133*2*8=2128 som rundes ned til 2100.

FSB i forhold til RAM hastighet

Man kan kjøre Fsb og ram på 2 forskjellige hastigheter. Men med Nforce2 chippset lønner ikke dette seg, det beste er å kjøre Fsb og ram på samme hastighet. Grunnen til dette er at det er Fsb som kobler Ram med CPU. Tenk deg dette, du har en huske som husker 200 ganger i sekundet, og en som husker 166 ganger i sekundet. Tenk deg så at disse står bak hverandre. de skal levere varer til hverandre, og kan bare levere når de begge er på toppen, alstå rett før de går ned igjenn. Tenkt deg det øyeblikket de begge er på toppen, den første husken er helt bak mens den bakerste husken er helt frammpå. Da kan de levere varer fram og tillbake. Men så suser 200Mhz dissen framover, og 133Mhz dissen suser bakover. Men når 133mhz dissen er kommt fram igjenn, så er jo 200Mhz dissen på vei nedover siden den er raskere. Da må 133Mhz sitte å vente en helt til 200Mhz dissen er tillbake igjenn. Da hadde det jo vært mye smartere om de begge kjørte like raskt, om de kjørte synkronsiert.

Den lille pausen den treigeste brikken må ha der oppe kalles latenzy, og jo lavere den er jo bedre.

Så altså, Fsb måles i mhz, ram hastighet måles i både Mhz og i Mb/s. Den hastigheten du ser i Mhz på fsb og ram i butikken er oftest den doble av den ekte. På Nforce2 får du best ytelse om du kjører ram og fsb synkront.

Dual DDR

Minne bruker hva man kaller en bus. Denne har en vis bredde, målt i bits. En vanlig minne- buss er på 64bit. For å forstå hva man mener dette er kan man sammenligne med en elv, Mhz er hastigheten på elven, bits er bredden på elven. Så jo større bredde jo mer kan man overføre per Mhz.

Ved dual DDR så dobles minne-bussen til det dobbelte, 128bit. Nå kan du let ledes til å tro at dette vil føre til en enorm ytelsesøkning, noe som ikke er tillfellet. Ytelsesøkningen er mellom 0-3 %, med overvekt på 0%. For en oversikt over Dual ddr generelt les her og for ytelsen se her.

Bildet er derimot litt anderledes om du bruker det innebygde grafikkortet på Nforce2, da er ytelsesøkningen stor. Om du vil lese mer om dette så kan du ta utganspunkt i denne

-----------------------------------------

Jeg forstår om dette kan være litt mye og fordøye, så kortsvaret er at du skal doble det tallet som står der for å få det tallet som markedsføres.

Spm nr2; Ja, det er en fordel å senke multiplyeren for så å øke fsb. Det eneste du må passe på er at minne ditt klarer å holde følge. Det bør kjøre like raskt som fsb.

Lenke til kommentar

Takker, skikkelig bra post det der.

Et siste spørsmål før jeg setter opp fsb og ram; Tror du ram'n tåler det? Har TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5. Har det mye med temeratur fra før av i pc'n (er generelt ganske varm...)?

For jeg tror jeg setter opp fsb og ram til 200mhz...

Lenke til kommentar

Hehe, det ville ikke pc'n nei... Satte opp FSB til 200, og mp til 9.5.

Er ikke helt sikker på hva som var grunnen, men den restarte i alle fall rett etter at windows var ferdig å loade...

Må nok bare innse at jeg må ha litt bedre kjøling... daaakar pc'n min :lol:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager, skulle ha sett på manualen før jeg svarte. Mitt Nforce2 kort kan stille det inn I bios, så antok at det var det samme med Asus sitt, men der tokk jeg altså feil. Fint du kunne oppklare det.

Ellers så er "roadmappet" til fsb instilling denne; Trykk Delete under oppstrart. Gå så til "Advanced" menyen. Derifra går du till menyen "Advanced chipset feature". Der går Fsb under navnet "CPU external Freq". Får håpe svaret mitt er korekt denne gangen.

Mvh P@rm@nn

High five :) Meget bra!! Kan da være litt på viddene selv.. Skal ikke snakke for høyt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...