Nagel Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Jeg planlegger å flytte all lagring over på en NAS med 5 disker. Den skal fungere som hovedlagringsplass for to laptoper og en stasjonær PC. I tillegg skal jeg streame film, tv-serier og musikk fra den til en boxee-box. Vil det være merkbar forskjell om jeg stapper 5stk 7200 rpm-disker fremfor 5400 rpm-disker i den? Endret 11. oktober 2011 av Nagel Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Hvis du snakker streaming så holder det fint med 5400rpm. Du skal uansett ha et veldig bra nettverk for å kunne utnytte hastigheten til en disk, det være seg både 5400 og 7200rpm. Et lite tips hvis du ikke har kjøpt noe ennå er å sjekke ut at diskene er kompatible med naset du skal kjøpe. Sjekk kompatibilitetsliste hos nas leverandøren. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Takk for svar. Planlegger å kjøpe en Synology DS1511+. Sjekket kompatibilitetslisten, og Samsung SpinPoint F4EG 2TB ser ut til å være støttet. Tipper jeg går for noen slike. Endret 12. oktober 2011 av Nagel Lenke til kommentar
malarki Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 vidarkri skrev (På 11.10.2011 den 19.44): Hvis du snakker streaming så holder det fint med 5400rpm. Du skal uansett ha et veldig bra nettverk for å kunne utnytte hastigheten til en disk, det være seg både 5400 og 7200rpm. Et lite tips hvis du ikke har kjøpt noe ennå er å sjekke ut at diskene er kompatible med naset du skal kjøpe. Sjekk kompatibilitetsliste hos nas leverandøren. VIl det være noen praktisk forskjell på disker med 5400 RPM og 7200 RPM i NAS avhengig om man streamer filmer eller kjører de til tv gjennom HDMI? Hvis nei, hvorfor skulle man ønske å ha 7200 RPM til dette? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Det har blitt testet for ytelsesforskjeller med lav energi disker(Typiske 5400rpm), kontra normale 7200rpm disker og konklusjonen er at begge typer yter likt i et NAS. Grunnen er at Nas firmwaren begrenser ytelsen i Naset. Noen av testene var faktisk i favør av 5400rpm disker med tanke på ytelse. Personlig så må jeg innrømme at jeg kjører 7200rpm disker i mitt nas men det er ene og alene grunnet at jeg hadde disker før naset kom i hus. Skal du kjøpe nas nå og ikke har egen disker så kjøp 5400rpm utgavene, du vil ikke ha noen drop i ytelse pluss at naset vil bruke mindre strøm, produsere mindre varme og dermed høyst sannsynlig operere stillere enn med 7200rpm disker. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 OK. Da blir det 5400-disker. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå