Gå til innhold

Kjøp: Framtids rettet stasjonær

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å kjøpe en stasjonær, men har da selvfølgelig ikke så god kompetanse :p

Så jeg lurte på om noen har lyst å hjelpe meg med å sette sammen en pc hos komplett eller lignende :D

Noen av krava:

Så stille gående som mulig

Så kjølig som mulig

helst ikke noe av AMD

ihvertfall en SSD som systemdisk(trenger ikke noe mer enn 60GB)

Tøff kabinett ;)

helst under rundt 5-7000kr(kun for selve pc'en) kan evt. strekke meg 1-2 lapper, men da må det gi stor effekt for ytelsen!

Har tenkt å koble til minst 2 av og til 3 skjermer (multitasking <3) så trenger ihvertfall 2 HDMI og et grafikkort som takler at man spiller, ser film og surfer samtidig!

Er en veldig utålmodig person, så pc'en være rask iform av god respons tid under daglig bruk!!!

16GB ram? siden ram er jo grisebillig disse dagene, for mye ram kan vel ikke gjøre at ytelsen blir dårligere? og hvilken type ram? 1333mhz eller 1600mhz?

Det jeg er ute er en pc som reagerer kjapt(hår hatt dårlige erfaringer med trege pc'er), og den bør holde ut så lenge som mulig ihvertfall 5 år. Det den skal brukes til er surfing, bilderedigering på hobby nivå og selvfølgelig film titting :p det tyngste av gaming blir vell diablo 3 og Guild Wars 2 når den tiden kommer :D Så trenger nok ikke den kraftigste av grafikkort, men litt må jo den være mtp pc'en skal holdes noen år ;)

Setter stor pris til alle som har lyst å hjelpe meg! :)

Mvh Tommy

EDIT: Glømte å nevne at jeg trenger både ethernet(sann plugg for kabel :p) og trådløs internet! trenger en god en.. er så lei av å hatt en ustabil nettverkskort i over 1 år :(

Endret av 3xt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har satt sammen et oppsett som bør fungere bra for deg :) Har lagt ved et USB Adapter som fungerer utmerket til trådløs nett, hvis du vil ha det mer ryddig, så si ifra, så hjelper nok noen deg til å finne et fint nettverkskort dedikert til trådløst isteden ;) Det følger med nettverkskort for å tilkoble med Ethernet på hovedkortet :)

Valgte et Fractal Design Define R3, da dette er helt rått med tanke på lydisolering, og det holder komponentene kjølig.. Er ikke no fancy design på det da, så hvis du vil ha noe som virkelig lyser opp rommet ditt bør du nok se etter noe annet ;P

Skjermkortet har mulighet for å koble til 2 skjermer. Dette er vanlig på de fleste Nvidia kort, så hvis du ikke vil ha noe fra ATI så bør du gå for 2 skjermer, eller kjøpe et kort til og gå for SLI, men dette er unødvendig hvis du ikke skal spille tunge spill xD

Prisen kom på rundt 8000 kr, men dette er en PC som vil klare seg fremover. Nvidia kommer med nye kort tidlig neste år, så hvis du etterhvert bestemer deg for å kjøre enda kraftigere spill, så får du bedre priser da ;)

Prosessoren er også rå i forhold til prisen, og dette er noe du ikke trenger å bytte på en stund, da den har enorme overclokings muligheter.

La ved 8GB RAM, da dette burde holde i massevis.. Har selv 8GB og merker aldri noen form for slowdowns i det hele tatt, selv med en haug med tunge programmer kjørende.

Si ifra hvis det er noe du lurer på med oppsettet :)

http://www.dustinhome.no/asus-geforce-gtx-560-ti-dcii-top-1gb-pci-e-dvi-hdmi-batman-game/product/5010550660

http://www.dustinhome.no/asus-p8p67-pro-b31-p67-s-1155-atx/product/5010588578

http://www.dustinhome.no/corsair-8gb-ddr3-xms3-vengeance-pc3-12800-1600mhz-cl9-%282x4gb%29/product/5010543803

http://www.dustinhome.no/corsair-force-25-60gb-ssd-25nm-mlc/product/5010586453

http://www.dustinhome.no/corsair-hx-750w-atx12v-22-eps12v/product/5010314588

http://www.dustinhome.no/fractal-design-miditower-define-r3-usb3-black/product/5010609063

http://www.dustinhome.no/intel-core-i5-2500k-330ghz-6mb-s-1155/product/5010544370

http://www.dustinhome.no/samsung-spinpoint-f3-1tb-sata-300-7200rpm-32mb/product/5010329452

http://www.dustinhome.no/d-link-dwa-160-wireless-n-dual-band-w-lan-usb/product/5010134306

Endret av Hits4Clits
Lenke til kommentar

takk for raskt svar!

Det var da en ting...

Har helst ikke lyst sann sett å bygge pc'en bokstavletalt selv :p

Tenkte mer på å bare kjøpe noe fra komplett hvor de bygger pc'en, mtp på garanti osv ^^

mtp at jeg har 14dagers angrerett også da :p og at det er enklere å klage i tilfelle noe skulle gå galt :s

MvH Tommy

EDIT: det med kabinettet, at det må ha et tøff utseende er også selvfølgelig andre prioritet :p så lenge den er god til å holde komponentene kjølig uten å lage for mye støy, så bør det passe :)

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Får ikke lagt oppsettet jeg har laget på komplett i en handleliste som jeg får delt tydeligvis :S Men Pc oppsettet jeg anbefaler er: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10481

Så kan du velge kabinett og sånn selv :)

Jeg syns du bør velge

Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Rød LEDs Av/På

Strømforsyning: Silver Power SP-SS620M 620W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus Bronze, Modular, 2× 6pin PCIe, 2x 6+2pin PCIe, 9x SATA

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX& SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0, FW, EFI

Prosessor: Intel® Core™ i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

RAM: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, DVI, native-HDMI 1.4a, VGA (Hvis du har råd bør du gå for et 560TI Fra MSI, men dette blir en del dyrere)

DVD-Brenner: Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BLACK. Med mindre du vil ha no fancy greier, som f.eks Blu Ray å sånt :)

Multikortleser: Velg selv, ikke noe poeng hvis du ikke vet hva det er ^^

Hardisk 1: Samsung SpinPoint F3 1TB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms

Ekstra hardisk: Velg selv etter behov :)

SSD: Corsair SSD Force Series™ 3, 60GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/490MB/s read/write, SandForce® SF-2200

SSD-hardiskramme: Skal ikke være nødvendig, da den burde fulge med på SSDen, men siden den bare koster 50 kr er det kanskje greit å ha med så det ikke blir no trøbbel ;)

Etter de valgene er det bare å se om du trenger mus og Tastatur å sånn xD

Lenke til kommentar

takk igjen :)

Hadde noen spørsmål ;)

Gainward GeForce GTX 560 1GB PhysX PCI-Express 2.0, GDDR5, DVI, native-HDMI, VGA

Lønner det seg å velge denne isteden for den du valgte?

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"

Er ikke denne raskere enn den du viste til?

Crucial m4 SSD 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/95MB/s read/write

Har hørt mye skryt om denne? noen som kan si om den er bedre? er litt skeptisk siden "write" hastigheten er kun på 95mb :s

Trenger jeg et lydkort? har det noe å si?

Hva er forskjellen mellom 1333mhz ram og 1600mhz?

Ville ihvertfall takke Hits4Clits, men lurte på om noen andre har noen formeninger om oppsette? Vil bare være helt sikker på at dette blir den "perfekte" oppsette for meg :) blir ganske surt hvis jeg nå blåser 9000kr siden det allerede er langt over smerte grensen min :( evt. om noen har et pitte lit rimeligere oppsett :p synes at grafikkortet ble litt overkill for bruket mitt? selv om jeg skal ha pc'en par år framover :p Men ser heller ingen løsning mtp at det allerede er et av de rimeligste :s

Mvh Tommy

EDIT: lurte på hva er det som utgjør om et hovedkort er bra eller dårlig?

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

Halla folkens!

Fant nettopp ut at netshop.no hadde veldig gode priser, og vurderer å bestille der ifra, men har aldri hørt om de før? noen som har erfaring med de? er de til å anbefale?

Back to topic :p

Hadde noen spørsmål ang hovedkort, skjermkort og ram.

HK:

Hva er det som utgjør om et HK er bra eller dårlig? Trenger noen tips om hvilket som jeg bør kjøpe

Skjermkort:

ASUS GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA

ASUS GeForce GTX 560 1GB PhysX CUDA

Hva er forskjellen på de? ser også hat netshop har 6 forskjellige GeForce GTX 560 kort med forskjellige priser? hvilken bør jeg velge?

RAM:

Hva er forskjellen mellom 1333 MHz og 1600MHz?

Hvilke merke bør jeg velge? har planer om å kjøpe 8 GB. har det noe å si om jeg kjøper 4x2, 2x4?

http://www.netshop.no/Avdelinger/Netshop-PC/Netshop-Free/NetShop-Free-Intel-1155-PC-bygger-Konfigurer-din-egen-maskin-47899-p0000168092.aspx

Dette har vært utgangspunktet med

I5 2500k

GTX 560ti

ssd - ??

seagate 1 TB

HK - ??

RAM - ??

strømforsyning - ??

kabinett: Cooler Master HAF midi tower/ fractal design R3

Så hadde vært kjekt om noen kan hjelpe meg med å velge riktig HK, skjermkort og strømforsyning :)

Mvh Tommy

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Er ikke HK og PSU litt overkill?

For har hverken tenkt til OCing, kjøre SLI eller Crossfire. Så jeg lurte på om 800W er nødvendig?

Men jeg lurte på om HK er uansett bra og lønner seg å investere penger i den, eller om jeg kan spare litt der og på PSU'en?

Mvh Tommy

Lenke til kommentar

EDIT: OBS, her hadde jeg feil utregning av delay på ram. Ettersom det er Dual channel RAM så blir det selvsagt delay per channel isteden. 1333 mhz /2 = 666 mhz per channel. f.eks CL7 blir da 7/666mhz = 0.0105 sekund som er 10.5 nanosekund delay per sekund!

jo lavere delay og jo mer MHZ(hastighet) jo bedre!

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Men er det ikke sann, at ikke alle prossesorer/HK som takler høyere enn 1333Mhz?

Hva er det som utgjør om et HK/PSU er bra eller dårlig? har sett at de dyre HK har f.eks SLI og crossfire(sann at den kan kjøre 2 HDD), men har jo ikke tenkt til å gjøre noe slikt, så om det er det som utgjør forskjellen mellom en dyr og billig HK, så ville det jo ha vært kjekt å kunne spare litt der ;)

og når det gjelder ram, så lurte jeg liksom på om hvilket merke som er bra?

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Det eneste som er overkill der er PSU, siden du skal bruke 1x560TI burde du heller gå for en bra 550/650 W. Hovedkortet er å anbefale, bedre å legge mer penger igjen her enn f.eks på en 2600k prosessor til gaming.

Framtidsrettet - til en billig penge :)

Takk for svar!

Men er det ikke sann, at ikke alle prossesorer/HK som takler høyere enn 1333Mhz?

Hva er det som utgjør om et HK/PSU er bra eller dårlig? har sett at de dyre HK har f.eks SLI og crossfire(sann at den kan kjøre 2 HDD), men har jo ikke tenkt til å gjøre noe slikt, så om det er det som utgjør forskjellen mellom en dyr og billig HK, så ville det jo ha vært kjekt å kunne spare litt der ;)

MvH Tommy

HK er Z68 som er bedre enn P68 til samme pris. Ikke kjip for mye på HK da du ville være framtidsretta, Kjøp det hovedkortet og vær glad du gjorde det! Ja, jeg har det selv :)

Endret av cfg
Lenke til kommentar

Det eneste som er overkill der er PSU, siden du skal bruke 1x560TI burde du heller gå for en bra 550/650 W. Hovedkortet er å anbefale, bedre å legge mer penger igjen her enn f.eks på en 2600k prosessor til gaming.

Framtidsrettet - til en billig penge :)

Hvordan klarer du å anbefale "Corsair GS 800W strømforsyning" over CORSAIR HX 750W. GS er ikke modulær, hx 750 er modulær. GS er 80 PLUS ENERGY STAR 4.0 altså det laveste du får det, HS 750W er 80 PLUS Silver ENERGY STAR 5.0, 2 hakk over. Jeg vil nå si at til 999 kr er HX mer fremtidsrettet enn en billig og dårlig 800W.

"ikke kjip for mye på HK da du ville være framtidsretta".

Hvordan i all verden klarte du å anbefale GS800 da??

Akkurat det samme gjelder for PSU (som du gjerne vil ha i 2-3 build), gå derfor med HX 750W eller AX 850.

Endret av Daxen
Lenke til kommentar

Takk for svar!

MvH Tommy

SLI og crossfire er for to grafikkort. HK har mange forskjellige egenskaper, som bedre overklokkingsegenskaper, integrert grafikk og lett BIOS osv osv. dette gjør at prisene varierer veldig. kjøper du P67 eller Z68 blir du nok fornøyd.

Lenke til kommentar

"ikke kjip for mye på HK da du ville være framtidsretta".

Hvordan i all verden klarte du å anbefale GS800 da??

Akkurat det samme gjelder for PSU (som du gjerne vil ha i 2-3 build), gå derfor med HX 750W eller AX 850.

Jeg beklager at jeg så feil på PSUene, har selv en modulær PSU (Cooler Master Silent Pro M850). Don't shoot me.

Og jeg sa ikke kjip for mye på HK - altså hovedkortet ikke PSUen, selv om du (absolutt) ikke bør være kjip med pengene på en PSU.

Slenger meg på den her da det er veldig likt det jeg tenker å kjøpe. Det eneste jeg lurer på er hvor stor forskjell det er mellom kjølepastaen som følger med prosessoren og en du kan kjøpe ved siden av?=)

Hvis du ikke har planer om å kjøpe ei ny vifte - altså du vil bare bruke medfølgende CPU vifte så trenger du ikke å kjøpe ekstra kjølepasta.

Endret av cfg
Lenke til kommentar

Slenger meg på den her da det er veldig likt det jeg tenker å kjøpe. Det eneste jeg lurer på er hvor stor forskjell det er mellom kjølepastaen som følger med prosessoren og en du kan kjøpe ved siden av?=)

Hvis du ikke har planer om å kjøpe ei ny vifte - altså du vil bare bruke medfølgende CPU vifte så trenger du ikke å kjøpe ekstra kjølepasta.

Har forresten de viftene som følger med CPUene tatt seg opp? Kjøpte ny CPUkjølevifte sist gang jeg oppgraderte PCen for 3-4 år siden pga de som fulgte med tydeligvis var ganske dårlig.

Lenke til kommentar

Har forresten de viftene som følger med CPUene tatt seg opp? Kjøpte ny CPUkjølevifte sist gang jeg oppgraderte PCen for 3-4 år siden pga de som fulgte med tydeligvis var ganske dårlig.

Den som fulgte med til min gamle Quad Core var akseptabel, ikke forvent å overclocke noe.

Lenke til kommentar

http://www.netshop.no/Avdelinger/Netshop-PC/Netshop-Free/NetShop-Free-Intel-1155-PC-bygger-Konfigurer-din-egen-maskin-47899-p0000168092.aspx

Jeg hadde noen spørsmål om diverse tilpassnings mulighetene:

- Hvorfor er det to forskjellige ASUS GeForce GTX 560Ti, i tillegg så har begge forskjellige priser?

-OCZ 60 GB SSD 2,5" S-ATA III TRIM/GC er denne bedre enn en Crucial m4? siden de kun hadde en crucial m4 med 120 gb som blir for mye og dyr, så tenkte jeg hvis den er bedre å kjøpe den ved siden av og installere selv. Men hvis det bare er lite forskjell så tar jeg heller OCZ'en :)

-Hvilken som er best av

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB

Seagate Barracuda® Green 1TB, 3,5"

-Hvilket HK skal jeg kjøpe av:

ASUS P8Z68-V LE , Socket-1155

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

ASUS P8Z68-V, Socket-1155

- Noen som har erfaringer med Antec Twelve Hundred Gamer Case/Cooler Master HAF X 942, Fulltower, sort/Corsair Carbide 400R Miditower Sort ang støy og kjøleløsning? vurderer en av disse, men er ikke helt sikker enda på hvilken av de :S

-Trenger fortsatt lit hjelp ang valg av RAM merke, kingston, crossair, osv osv.

-Noen som vet om det er mulig at NetShop installerer vannkjøling hvis jeg kjøper den i tillegg?

MvH Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...