Niddy Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Hvis jeg binder renta min for 3 år på (2.67%) og renta min er lavere enn den flytende, da vil jeg ved avbrutt avtale (August 2012) få en gevinst, da jeg forhåpentligvis har en lavere fastrente enn den flytende renta. Det jeg lurer på er hvordan de regner ut underkursen/overkursen. Og om dette gjelder tiden fremover. Hvis det gjelder tiden fremover, vil jo dette si at de taper 2.67% fra August 2012 til avtalen utløper (rentefritt mens man mottar støtte). Eller regner de dette utifra den flytende renta? Og vil jeg i såfall få gevinsten for denne tiden? Endret 11. oktober 2011 av Niddy Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Du har avdragsfrihet og det vil ikke opparbeides seg rente på evt studielån du har så lenge du studerer... Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Du har avdragsfrihet og det vil ikke opparbeides seg rente på evt studielån du har så lenge du studerer... Oppdaterte teksten min litt bedre nå, slik at jeg kanskje for klarhet i det jeg lurer på Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Dette er artikkelen for deg: Ønsker du å binde renten i Lånekassen på rekordlavt nivå, men sitter fast i en gammel fastrenteavtale? Slik kommer du deg ut. Endret 11. oktober 2011 av KS Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg ble dessverre ikke noe særlig klokere, for den tar ikke for seg det å bryte avtalen for å studere. Tanken var at om jeg binder renta på noe som er ca 0.5-0.7% lavere frem til jeg studerer, og så bryter den, så lurer jeg på om jeg må betale overkursen/underkursen for den resterende tiden av avtalen. Hvis jeg ikke må det, lønner det seg trolig for meg å binde renta hvis den flytende blir liggende på et nivå høyere enn fastrenta for 3 år. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Konsekvenser for deg med fast rente som skal ta videre utdanning Dersom du har fastrenteavtale, og begynner å studere fulltid eller deltid i avtaleperioden og får støtte fra Lånekassen, får det økonomiske konsekvenser. Hvis Lånekassen taper renteinntekter fordi du avbryter fastrenteavtalen, må du betale dette tapet (overkurs). Hvis Lånekassen tjener på at du avbryter fastrenteavtalen, får du gevinsten (underkurs). Det blir regnet overkurs eller underkurs fra første dag i den måneden du får tildelt støtte for.http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Slik-binder-du-renta/ Jeg fant også denne kalkulatoren som kan beregne dette. Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Takk for hjelpen, men det svarer dessverre ikke på spørsmålet Men antar at jeg er like langt. Men det er vel ikke mulig at det blir underkurs, dersom tap/gevinst beregnes utifra 0% som man har når man studerer, så antar at de bruker flytende, selv om jeg i praksis har 0% renter når jeg studerer. Og i såfall er det potensial for gevinst, med andre ord? I verstefall bare for det kommende året, frem til utdanning Lenke til kommentar
KS Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jeg ble dessverre ikke noe særlig klokere, for den tar ikke for seg det å bryte avtalen for å studere. Tanken var at om jeg binder renta på noe som er ca 0.5-0.7% lavere frem til jeg studerer, og så bryter den, så lurer jeg på om jeg må betale overkursen/underkursen for den resterende tiden av avtalen. Hvis jeg ikke må det, lønner det seg trolig for meg å binde renta hvis den flytende blir liggende på et nivå høyere enn fastrenta for 3 år. Jo, den gjør det. Scroll ned til "Slik regnes over/underkursen ut:" "Renten på fastrenteavtalen du har sammenlignes nemlig med renten på nye avtaler med tilsvarende løpetid som det er igjen av bindingstiden for avtalen din. Er bindingstiden ulik løpetiden for nye avtaler (3, 5 og 10 år), bruker Lånekassen den rentesatsen som passer best mulig. Hvis du for eksempel har fire år igjen av fastrenteavtalen, legger Lånekassen til grunn en rentesats som er gjennomsnittet av en ny 3-årsavtale og en ny 5-årsavtale." Så hvis du binder nå på 3 år til 2,673 og du begynner å studere om et år, så blir det jo akkurat det som står i artikkelen: "Hvis man har to år igjen av fastrenteavtalen vil Lånekassen se på hva renten er på tre års fastrente og hva den flytende renten er. Eksempel: Du har to år igjen av din fastrenteavtale og renten er 4 prosent. Ny tre-års rente er nå 2,673 prosent og den flytende er 3,260 prosent" Lenke til kommentar
Niddy Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 De bruker altså den flytende renta, ikke den renta man opprinnelig ville hatt (0%) under studiene. Så man betaler i praksis den flytende renta mens man studerer om man fryser renta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå