Evil-Duck Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Heisann , nå har det seg slik at en kompis av meg har komt i den kjipe situasjonen at han lånte bort bilen sin til en bekjent . Denne bekjente personen viste 0 respekt over for at det ikke var hans bil og herjet og sladdet å styrte på helt til det endte i autovernet. Bilen hadde ikke kasko så den saken var jo forøvrig grei , men forsikrings selskapet måtte betale for det ødelagte autovernet , noe som førte til bonus tap for kompisen min. Hva sier reglene om dette ? han ringte tidligere i dag forsikrings selskapet og de sa at det var bil eiers ansvar , noe jeg syns høres helt på tryne ut ! Bonusen følger jo deg som person og ikke bilen ? takker og bukker for svar Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Det er bileiers ansvar ja, det er udiskutabelt. Hvis man ikke vil havne i slike situasjoner så bør man ikke låne bort bilen sin til idioter. 5 Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Regn ut hvor mye bileier har tapt på uhellet inkludert hvor mye han ca. må betale ekstra som følge av bonus tapet inntil bonusen er på samme nivå igjen. Dette kreves så av personen som lånte bilen. Om han nekter så dropp han som venn og advar alle felles venner om å ikke låne bort ting til han og forklar hvorfor. Om summen er veldig stor så vurder å se om det er mulig å komme noen vei med sivilt søksmål, eller noe i den duren. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg mener bileier må betale i første omgang, og deretter kan han kreve pengene fra føreren. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 .. men forsikrings selskapet måtte betale for det ødelagte autovernet , noe som førte til bonus tap for kompisen min. Hva sier reglene om dette ? han ringte tidligere i dag forsikrings selskapet og de sa at det var bil eiers ansvar , noe jeg syns høres helt på tryne ut ! Bonusen følger jo deg som person og ikke bilen ? Hvis kompisen din bruker sin ansvarsforsikring til å dekke skader på autovern, så er det selvfølglig rett og rimelig at det er han som skal få bonustapet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Forøvrig så kan du bare gi beskjed til forsikringsselskapet om at du ønsker å betale for autovernet istedet for å benytte forsikringen, så slipper du bonustap. - Men det blir muligens endel dyrere ... Hvis du/dere hadd meldt fra om skaden til veivesenet når den oppsto og oppgitt fører, så hadde antagelig også kravet blitt rettet mot bilfører? -Som du ser så er det flere muligheter til å unngå bonustap, men uten andre opplysninger så må selvsagt kravet rettes mot bileier? (evt den som har forsikringen) Og ved en skade som i utgangspunktet påvirker bonus så må jo denne også gå mot forsikringen som er benyttet, noe annet hadde jo vært umulig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå