Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en del venner som driver firma og dem ønsker seg at jeg tar meg av driften med alt som har med det datatekniske å gjøre.

Da lurte jeg på hvor vanskelig det er å sette opp en Exchange VPS server? Hvor mange domener kan jeg hoste på en slik server og betaler jeg da lisens til Microsoft for hver enkelt epost konto?

Har også sett på openoffice som vil gjøre det billigere pr bruker, men har noen erfaringer med exchange så setter jeg pris på det.

Har sett litt på serversky.no og proisp.no sine vps løsninger, men har sjekket at serversky.no er ganske nye og serveren er i sverige så det trekker en del ned.

Pro isp sine vps servere er i oslo og dem har holdt på i flere år samt de har mye informasjon på deres nettsider og forumet.

Jeg ønsker ikke å bruke en utenlandsk vps tilbyder grunnet latency og ikke norsk support.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverken Serversky eller Proisp har en VPS som hadde vært ok til Exchange, egentlig.

Når det kommer til lisenser, så må du vel gå for SPLA lisensavtale hos Microsoft for å selge tjenester til kunder. Hvis du ikke har super mange brukere, så er det nok best å gå for en pr. bruker lisens. Da må du ha lisens på både Windows Server CAL og Exchange CAL.

Openoffice er jo en kontorpakke så hvorfor du snakker om det skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
  CissaM skrev (På 15.10.2011 den 7.38):

Hverken Serversky eller Proisp har en VPS som hadde vært ok til Exchange, egentlig.

Når det kommer til lisenser, så må du vel gå for SPLA lisensavtale hos Microsoft for å selge tjenester til kunder. Hvis du ikke har super mange brukere, så er det nok best å gå for en pr. bruker lisens. Da må du ha lisens på både Windows Server CAL og Exchange CAL.

Openoffice er jo en kontorpakke så hvorfor du snakker om det skjønner jeg ikke helt.

Hvorfor ville ikke en vps fra noen av dem vært ok nok?

Så hva vil en pr. bruker lisens koste pr år?

Ser jeg skrev litt feil og tenkte på Open Xchange og ikke openoffice :ohmy:

Lenke til kommentar

Exchange krever at du har et AD domene (minimum 1 DC utenom selve Exchange serveren), så da har du lisenskostnader på 2 Windows 2008 R2 server, + Exchange serverlisens + Exchange CAL lisenser. Du betaler lisens pr brukerkonto. Du kan sette opp så mange domener og alias du vil, men pr brukerkonto (login) koster altså penger. Hvor mye pr år er særdeles vanskelig å svare på, da MS har flere lisensmodeller (leie eller eie osv).

Plusser du på kostnaded med 2 VPS servere, skjønner du at det begynner å bli svært dyrt for små forhold. Exchange 2010 er svært treig med mindre enn 4 GB RAM og de færreste små VPS leverandører tilbyr noe særlig mer enn 2 GB pr VPS.

Exchange er også rimelig tung materie og har du aldri satt opp det før, anbefaler jeg å sette opp noen testservere med testdomener, for å teste funksjonalitet og oppsett. Backup av Exchange er også en kunst som ikke er for sarte sjeler.

Hvorfor ikke bare bruke Hosted Exchange istedenfor? MS har f.eks rimelig pakker med Office 365 som inkluderer Office 2010 + Exchange.

Lenke til kommentar
  livikarens skrev (På 17.10.2011 den 0.34):

Så hva vil en pr. bruker lisens koste pr år?

Husker ikke prisene helt i hode, så du må kontakte en selger for å få detaljerte priser for deg selv, men regn med 70-80 kroner pr. bruker pr. mnd. hvis du skal kjøre SPLA-lisensiering. (Tatt med utgangspunkt i to WS08R2 srv og Exchange Standard)

--

Office 365 vil være billigere enn å sette opp Exchange selv, spesielt når du ikke alt har infrastruktur og kompetansen.

Ta en titt her for priser på Exchange på Office 365.

Lenke til kommentar

Snakket med serversky her om dagen på deres live chat og det ble ganske dyrt med f.eks 5 epost brukere.

199kr for en vps løsning og 95kr pr. epost bruker :no:

Det virker som alle MS sine produkter er dyre uansett så tror jeg legger det litt på is foreløpig.....

Lenke til kommentar

Du må huske på at en "rimelig" inhouse løsning fra MS er en SBS server. Da regner man gjerne Lisens på ca 7K for 5 brukere og ca 500pr. ekstra CAL her kan man differensiere på om man skal bruke CAL pr maskin eller pr. bruker.

Server mellom 12-20K pluss oppsett.

Backup gjerne 12-14K (rimelig løsning)

Altså fort 40-60K for en rimelig serverløsning.... (og denne er beregnet for små bedrifter)

Så hvis du regner 199 + 95.- pr epostbruker for dyrt, så kommer du til å gå skoene av deg så det holder.

Det i tilegg til det som er nevnt tidligere, du skal helst ha en helt grei kjennskap til oppsett av AD servere og Exchangeservere er ikke akkurat en tur i parken første gangen man skal prøve seg. At du fort vil trenge servere til 30-40K+programvare ser jeg ikke bort fra. (selv med virtualisering) skal du ha dette "inhouse" så burde du også ha en backupløsning som monner +redundans...

Som du ser så er dyrt veldig relativt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor ofte har man egentlig bruk for "pr mailboks restore"? I exchange 2010 så har man mange gode løsninger når det gjelder backup;

1) Retention periode på en sletta mailbox. Det skjer jo at helpdesk sletter feilbruker/får beskjed om å slette feil bruker etc. Har man da fks 30 dager retention på sletta mailboxer så har man relativt god tid til å få rettet opp i slike feil. Krever litt diskplass og er enkelt å sette opp.

2) Singel item recovery. Kanskje den beste formen for kortsiktig backup når det kommer til brukerfeil. All e-post som blir sletta (selv purged deletions) vil havne i en dumpster som ikke blir slettet på X antall dager. Dette er en funksjon jeg simpelthen elsker og forguder når folk sletter ting feil. Ved hjelp av powershell så tar det sjeldent mer enn 15 minutter å restore det brukerne har slettet og trengte. Krever en del diskplass, men er enkelt og sette opp, og ikke minst bruke. (Lag ett GUI til powershell, og selv helpdesk kan gjøre dette)

3) Lagged database copy. Sett opp en database som henger etter, det vil si at man kan sette en database kopi til å henge X antall minutter/timer/døgn etter databasen som er live/mounted. Veldig god form for enkel mailbox/mailboxdatabase disaster løsning om man skulle få en korrupt mailbox/mailboxdatabase. Krever mye diskplass, mye administrasjon, og det kan være vanskelig å få hentet ut enkle mailboxer ved en disaster løsning.

Ved en disaster situasjon, så er det dessverre kun en god gammel backup mot tape som er lagret utenfor bygget som duger. Siden dere er en liten bedrift, så regner jeg ikke med at dere har mulighet for cross-site replikation. Det koster også en hel del mer, da man må ha minst 1 av hver exchange rolle i hver site (Hub,CAS og MBX).

Vil dog, på det sterkeste anbefale singel item recovery for alle, det er en ekstremt god og ikke minst kjapp løsning for å hente opp sletta elementer for en bruker.

Edit: Proisp.no sine VPS løsninger vil jeg tro at er for små. 2GB med minne hvis du skal kjøre en SBS og da særlig med tanke på exchange, blir for lite. Exchange suger minne, og det kommer man dessverre ikke unna. Nå vet jeg ikke om man kan stille inn databasecache på SBS, men i henhold til MS selv, så er 2GB alt for lite;

Default mailbox database cache sizes

Server physical memory (RAM)Database cache size: (Mailbox role only)Database cache size: Multiple-role (for example, Mailbox + Hub Transport)2GB

512 MB

Not supported

4GB

1 GB

Not supported

8GB

3.6 GB

2 GB

16GB

10.4 GB

8 GB

24GB

17.6 GB

14 GB

32GB

24.4 GB

20 GB

48GB

39.2 GB

32 GB

64GB

53.6 GB

44 GB

96GB

82.4 GB

68 GB

128GB

111.2 GB

92 GB

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...