Anskar Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 En dataforretning som har et utsalg på Mercursenteret i Trondheim og heter Mamoz, har solgt meg en versjon av et dataprogram der serienummeret (produktnøkkel) ikke følger med. Jeg hevder meg svindlet av betjeningen, Mamoz hevder å ha sitt på det tørre. På generelt grunnlag vil jeg hevde at å selge en kunde en vare som ikke kan brukes av kunden må være å anse som svindel. Mamoz skriver i en mail til meg nå i dag: jeg må først bare beklage at det har tatt lang tid før du har fått svar. Nå har det seg imidlertid slik at produktet du har bestilt ikke er en fullversjon av Adobe Indesign, men kun et DVD-kit slik som varebeskrivelsen også viser ("dvd sett"). Denne er bergenet for større bedrifter og utdanningsinstitusjoner som har volumlisensavtaler og ikke trenger et dvd-sett for hver eneste lisens du bruker. Med litt kjenskap til Adobes programvare regner jeg med at du vet at denne starter på rundt 6000-7000 kroner for Indesign alene, og ikke 450 kroner som du har betalt for produktet du bestilte. Å selge et DVD-kit uten serienummer er ganske standard, og i allefall ikke noe forsøk fra vår side på å "svindle" noen. Han som undertegner kaller seg Martin mener altså at det finnes utgaver av Adobe InDesign som selges uten produktnøkkel (serienuimmer), kan det stemme? Man får jo prøveversoner av programmet gratis på CD eller kan nedlastes gratis fra Adobe sine hjemmesider, så hvorfor skulle da Mamoz beregne seg kr 450 for dette som andre databutikker gir ut gratis? I følge betjeningen var grunnen til den lave prisen at det var en foreldet versjon (CS3, siste versjon er vel CS5.5) av programmet som ble dumpet ut. Jeg trodde på den forklaringa. Også på nettet finner man butikker som selger gamle versjoner til sterkt reduserte priser. Mitt spørsmål til folket på diskusjon.no vet om det finnes slike versjoner som "Martin" hevder. Det tror jeg det er det minst én av brukerne her på diskusjon.no som har greie på, og stiller min lit til det. Jeg vil ellers gjøre oppmerksom på at denne "Martin" ikke tilbyr seg å være behjelpelig med å løse problemet, f eks ved å ta varen i retur. Jeg vil også bemerke at på pakningen er prisen angitt til kr 399 og ikke kr 450 som jeg måtte betale. Jeg synes firmaet opptrer på en måte som gjør meg betengt, men det er en annen sak, i første omgang ønsker jeg bare å vite som Adobe har slike "spesialutgaver" av programmene sine myntet på storforbrukere, slik Mamoz hevder. Bukker og takker på forhånd. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) https://prisguiden.no/sok?pg-q=adobe+indesign&n=0 Det finnes utallige versjoner av indesign som linken over viser... Å heve kjøpet er noe du som kunde må kreve, det er ikke noe selger tilbyr uoppfordret.. Han gir en OK forklaring på hva som har skjedd, men ordbruken synes jeg er forkastelig, han insinuerer jo nærmest at du er dum som ikke skjønte dette... Tipper selger i kassen heller ikke viste forskjellen å har mye/all av skylden for missforståelsen... Hev kjøpet å ikke benytt deg av butikken igjen.. (Jeg er ingen ekspert på noenting, men synes saken virker grei, en "vanlig" missforståelse...) Endret 11. oktober 2011 av Xkraft 1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 https://prisguiden.no/sok?pg-q=adobe+indesign&n=0 Det finnes utallige versjoner av indesign som linken over viser... Å heve kjøpet er noe du som kunde må kreve, det er ikke noe selger tilbyr uoppfordret.. Han gir en OK forklaring på hva som har skjedd, men ordbruken synes jeg er forkastelig, han insinuerer jo nærmest at du er dum som ikke skjønte dette... Tipper selger i kassen heller ikke viste forskjellen å har mye/all av skylden for missforståelsen... Hev kjøpet å ikke benytt deg av butikken igjen.. (Jeg er ingen ekspert på noenting, men synes saken virker grei, en "vanlig" missforståelse...) Jeg er innflytter og noe av det første som slo meg etter at jeg flyttet til Trondheim for åtte år siden var at de som står bak disken rundt om, ikke er av det spesielt høflige slaget, du har et poeng der. Jeg synes det var et godt svar, man trenger ikke inneha ekspertise på et område for å ha en fornuftig tankegang. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg tok bl a saken opp med ledelsen for Mercursenteret, og senterleder skrev i en mail til meg at "vil selvfølgelig ta det videre med de ansvarlige i Mamoz". I dag har jeg fått høre at Mamoz er utkastet fra senteret, og er allerede flyttet ut. Mamoz må ha hatt flere svin på skogen, kan ikke forstå annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå