Gå til innhold

ASUS P8Z68-V PRO, 1155, Trådløst nett?

Eirik16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme jeg har ikke testet Homeplug / Strømnett tilkobling, men det jeg frykter mest er nettsnoking om du kan kalle det for akkurat det.

Nå er jeg ikke sikker på hvordan disse beskytter seg imot at naboen ikke bruker ett lignende adapter og plugger seg på ditt nettverk men det at det kan fungere utenfor huset ditt har vært bekreftet av folk her på forumet.

Hastighet og pålitlighet avhenger mer av ledningsnett kvalitet i huset og kvaliteten på strømmen du får fra din el leverandør (Nærmeste kraftverk, ikke avhengig av hvem du betaler strømregningen til naturligvis.) og dette kan variere.

Antar det er grunnen til at jeg har sett en del slike adaptre gå i demosalg hos Komplett for eksempel.

Lenke til kommentar

Joda greit nok det, men hvordan styres denne? Er det en nøkkel per adapter sett? I så fall vil du slite om du handler enda ett senere, de vil ikke funke med hverandre.

Lik nøkkel for alle adaptrene, så om naboen kjøper ett sett, så bruker han ditt nettverk for eksempel.

Du skjønner problemet, det må være en måte å kontrollere dette på, og det er ikke dokumentert etter hva jeg kan se.

Lenke til kommentar

Mine homeplugs (d-link 200 eller noe sånt) blir krypert med ett knappetrykk på adaperene, og man kan ikke bare plugge inn en ny og være på "det samme nettet".

Har forøvrig bare gode erfaringer med homeplug, så det kan jeg varmt anbefale! :)

Lenke til kommentar

Vel, min erfaring er med 2 sett med d-link 200 homeplugger, der jeg testet for å se om de 'andre' kunne klare å lese av det 'ordentlige' nettverket.

D-linkene plugger du i, i en ledig kontakt, sett inn TP kabel (router -> HP -> HP -> PC), trykker på krypteringsknappen på selve pluggen, og jeg var sikra (tror det er muligheter for å lage egne nøkler også).

De adapterene du vil at skal ha tilgang til nettverket må synkroniseres samtidig ellers vil de ikke fungere sammen (altså innenfor ett minutt eller noe sånt, kan ærlig talt ikke huske hvor lang tid man hadde på seg).

Det jeg da prøvde var å bruke den automatiske krypteringen på 2 av enhetene (router -> pc) for å så koble på både den andre, og sjekke via en annen pc. Det ga meg ingen tilgang til nettverket, og jeg tror og husker at det er WEP kryptert (ikke siter meg på dette). Men det ga ganske enkelt ingen tilgang.

Så Homeplugs var ganske enkelt for meg ett raskere alternativ til trådløs og fungerte utmerket for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...