Nerowulf Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Her er en som tester de tre forskjellige alternativene man har; Kabel, trådløst og Homeplug: Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg må innrømme jeg har ikke testet Homeplug / Strømnett tilkobling, men det jeg frykter mest er nettsnoking om du kan kalle det for akkurat det. Nå er jeg ikke sikker på hvordan disse beskytter seg imot at naboen ikke bruker ett lignende adapter og plugger seg på ditt nettverk men det at det kan fungere utenfor huset ditt har vært bekreftet av folk her på forumet. Hastighet og pålitlighet avhenger mer av ledningsnett kvalitet i huset og kvaliteten på strømmen du får fra din el leverandør (Nærmeste kraftverk, ikke avhengig av hvem du betaler strømregningen til naturligvis.) og dette kan variere. Antar det er grunnen til at jeg har sett en del slike adaptre gå i demosalg hos Komplett for eksempel. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Homeplug kan vel krypteres på lik linje med Wifi, eller er det noe særskilt som gjør disse mer utsatte? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Vell jeg er ikke sikker på hvordan disse styres, har ikke sett eller hørt at de har noe GUI eller en måte du kan velge ett passord eller lignende for å sikre disse. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hmm, ifølge beskrivelsen på TP-Link TL-PA211 bruker de AES-kryptering hva nå det enn er. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Joda greit nok det, men hvordan styres denne? Er det en nøkkel per adapter sett? I så fall vil du slite om du handler enda ett senere, de vil ikke funke med hverandre. Lik nøkkel for alle adaptrene, så om naboen kjøper ett sett, så bruker han ditt nettverk for eksempel. Du skjønner problemet, det må være en måte å kontrollere dette på, og det er ikke dokumentert etter hva jeg kan se. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 De kunne jo bare satt inn en enkel kodelås med noen siffer. Alle adapterne måtte ha samme kombinasjon. Men ja, så ikke noe slikt jeg heller. Lenke til kommentar
cfg Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Mine homeplugs (d-link 200 eller noe sånt) blir krypert med ett knappetrykk på adaperene, og man kan ikke bare plugge inn en ny og være på "det samme nettet". Har forøvrig bare gode erfaringer med homeplug, så det kan jeg varmt anbefale! Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvordan funker dette da cfg? La oss si du kjøper ett sett til med adaptere, hvordan går du fram for å få det til? Dette er så dårlig dokumentert at jeg tror mange skyr dette oppsettet fordi det er ukjent hvordan man beskytter nettverket. Lenke til kommentar
cfg Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Vel, min erfaring er med 2 sett med d-link 200 homeplugger, der jeg testet for å se om de 'andre' kunne klare å lese av det 'ordentlige' nettverket. D-linkene plugger du i, i en ledig kontakt, sett inn TP kabel (router -> HP -> HP -> PC), trykker på krypteringsknappen på selve pluggen, og jeg var sikra (tror det er muligheter for å lage egne nøkler også). De adapterene du vil at skal ha tilgang til nettverket må synkroniseres samtidig ellers vil de ikke fungere sammen (altså innenfor ett minutt eller noe sånt, kan ærlig talt ikke huske hvor lang tid man hadde på seg). Det jeg da prøvde var å bruke den automatiske krypteringen på 2 av enhetene (router -> pc) for å så koble på både den andre, og sjekke via en annen pc. Det ga meg ingen tilgang til nettverket, og jeg tror og husker at det er WEP kryptert (ikke siter meg på dette). Men det ga ganske enkelt ingen tilgang. Så Homeplugs var ganske enkelt for meg ett raskere alternativ til trådløs og fungerte utmerket for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå