Gå til innhold

Jobbtips til 14åring (15 snart)

srine

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en fjortenåring (blir femten 22. desember) jeg skal på skoleball februar 2012 og trenger penger til en kjole. Jeg sparer også til en LFC tur sammen med bestemoren min. Foreldrene mine sier at den eneste måten jeg kan få dra på LFC tur med bestemoren min og få kjøpt den kjolen er å få en jobb.

Så jeg lurte på om noen hadde noen "jobbtips" til meg :))

- Jeg er blir 15, 22. desember så jeg er bare fjorten nå...

- Jeg bor i Siljan og vil helst ha jobb i Siljan/Skien området

- Jeg går på skole fra 08:30 til 14:10 og

hvis jeg skal til skien er jeg ikke der før ca. 15:10

- Jeg vil helst ikke jobbe i helgene

Er det noen forlag til jobb ? jeg hadde hvert veldig takknemlig hvis det kom noen forslag :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er hentet fra ung.no

15 år

Har du fylt 15 år kan du ta arbeid som ikke er til skade for helsa di, eller hindrer deg i skolegangen. Du kan for eksempel arbeide

på kontor

i bibliotek

i butikk

på restauranter, pensjonater og liknende

i parker, gravlunder etc

Det er vel bare å gå rundt å spørre da antar jeg. Hvis det er noe slikt i nærheten av der du bor. Møt opp og legg ved en søknad/CV. Presenter deg og vær høflig.

Lenke til kommentar

du skal kontakte de og ikke de. du skal ringe de hele tida og snakke med de (jeg mener det :yes: ). ofte så sier de at de skal ringe tilbake og når du snakker med de så skjulder de på mye jobb og møter. det er så mange som har ventet på svar på jobbsøknad at de man gir faen i de. firmaet er da ikke intressert og de føler ikke behoved. men ringer man og snakker mye med de så kanskje kommer du inn. jeg søkte på noen stillinger i Bergen engang. jeg ringte masse til de og, men der var det bare lattefakter på andre siden av røret. han som har med ansatte er aldri til stede og andre unnskjulninger. fra en annen så kom en gammel epost som var en standard melding. der stod det at de hadde tatt inn arbeidere for året og var ferdig med dette tidlig i år. lykke til videre. de firmaet skal jeg aldri inn i.

privat sektor kan velge og vrake så mye de vil. lett å ansette folk, men vanskelig å sparke de da arbeidsmiljøloven er streng på dette.

da jeg var mindre så var jeg avisbud for BA, der jeg selgte BA og DB. men over tid så jeg opp. ruta mi var så oppstykka at jeg kunne sykle over hele byen bare for et par folk som ville ha avisa tillig på søndag morning. jeg måtte opp på et høyt fjell for å så gå ned igjen og rundt i byen.

Lenke til kommentar

Du elminierer mange av mulighetene dine ved å si at du ikke ønsker å jobbe helger. Da jeg var 15 år og jobbet i bokhandel var det en selvfølge at jeg skulle jobbe hver lørdag. Og mange arbeidsgivere tenker det samme - at det er greit med ekstrahjelper som kan jobbe på lørdager.

Hvis du virkelig ønsker deg jobb er det ganske enkelt å få jobb på cafèer og gatekjøkken, men som sagt så må du være innstilt på å kunne jobbe helgevakter også.

Lenke til kommentar

Ja jeg har tenkt litt på det med helgene... jeg trenger virkelig en jobb og bor rett ved biblioteket i siljan og har tenkt til å spørre om jeg kan få en jobb der... mammaen min jobber i barnehage sammen med en av bibliotekarene så kanskje hun kan legge inn et godt ord for meg, slik at jeg kan begynne å jobbe der når jeg har fylt femten :))

tusen takk for svarene forresten, jeg setter virkelig pris på det :))

Lenke til kommentar

Hva med på få foten inn på lager? Du slipper masete kunder(kassearbeid).Så når du blir 16, om de liker deg, så er det mulig du får sponset på deg truckførerbeviset (5-6000,-) og på truck tjener man betydelig mer, og få muligheten til godt betalte deltidsjobber når du begynner å studere på vgs/uni/høgskole osv. senere.

Jeg får betalt 157,- timen + skifttillegg (21,-/42,-) nå, noe som er utrolig greit.

Har jobbet 8 år i matvarebutikk der 2 av disse var i kasse, og skal si du har lite energi igjen etter et kveldsskift der + lite givende lønn foruten på helgene. Så like greit å begynne å finne noe alternativt til den "mainstreame" Kassejobben før du får opplevd galskapen selv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det var ikke så dumt det ! (Y) :D

Jeg skal høre med noen lagrer i nærheten her som pappa kjenner eierene av :)) og jeg klarer ikke late som ingen ting hvis det er noen jeg ikke liker :)) så det er jo forsåvidt genialt ! :D tusen takk for forslaget <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...