NeEeO Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Vi har prøve imorgen, og dette er en av læringsmålene: • Kunne forklare hvorfor den kalde krigen spredte seg til hele verden. Det står ikke klart i boka men man må tenke ... Jeg har prøvd å lete litt på nettet men alt jeg har funnet er : Den kalde krigen spredte seg raskt til andre verdensdeler. Det var viktig for USA og Sovjet å hindre at motparten fikk nye allierte. Land som var i konflikt med et naboland, eller som kjempet mot opprørere i eget land, kalte seg gjerne antikommunister og fikk nesten automatisk støtte fra USA. Og da var fienden sikret hjelp fra Sovjet. Trenger mer info ! Tusen Takk, Noreply Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Mitt inntrykk var at den mistenksomhet stormaktene (Warszawapaktlandene og NATO) hadde til hverandre etter WW2 gjorde at Den kalde krigen spredte seg, om det er en realitet eller bare noe jeg følte, er jeg usikker på. Jeg vokste opp på 60-tallet. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Ehh..det er ikke akkuratt det svaret jg leter etter..Men Tusen Takk for at du bidro ihvertfall Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg var klar over at det nok ikke ville hjelpe deg stort, men det er ofte slik at når noen først svarer på et innlegg, så kaster andre seg på - spesielt om svaret er dumt; værsågod folkens: Kom igjen! Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Kommunismen var jo så ekspansiv. Sovjet bidrog aktivt til å få i gang andre kommunistiske storstatar. USA ville derimot ha jernteppet i sjakk og prøvde å få skikkeleg fotfeste i alle "First World"-landa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå