Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

enkel managed switch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forslag:

 

Hos komplett begynner switcher med management på ca 950,- (Sisco SB200).

 

Om du derimot velger en wlan router,- Linksys wrt54GL for eksempel, så koster det deg fra 450,- + frakt.

 

Om denne bestykkes med dd-wrt firmware, så har den det du etterpør.

 

Minus med denne løsninger er kun 4 (5) porter, og max 100M.

Lenke til kommentar

Forslag:

 

Hos komplett begynner switcher med management på ca 950,- (Sisco SB200).

 

Om du derimot velger en wlan router,- Linksys wrt54GL for eksempel, så koster det deg fra 450,- + frakt.

 

Om denne bestykkes med dd-wrt firmware, så har den det du etterpør.

 

Minus med denne løsninger er kun 4 (5) porter, og max 100M.

 

Finnes en rekke Wireless-N routere med støtte for DD-WRT.

Lenke til kommentar

DD-WRT høres ut som noe jeg kunne ha lyst å forsøke å grisle med hjemme på fritiden.

 

Men jeg skal bruke det på jobben og 3 timer grisling for å få det opp å gå fremfor fem minutter med en som er ferdig managed og lett og sette opp blir feil.

Da har jeg brukt opp mellomlegget opp til ett dyrere ferdigprodukt og mer til.

 

 

Er det QOS jeg er på jakt etter ?

Sette alle mine porter til 90% prioritet og "snylterne" sine til 10%

 

Flaske halsen er ett "wds" oppsett som trådløst forbinder en bygningsmasse litt vekk fra det meste til bygningen der servere og internetteforbindelser er.

Så switchen skal da settes opp før den trådløse forbindelsen og prioritere meg og mine linjer foran de andre slik at jeg ikke får treghet på wds'en.

Lenke til kommentar

Er det QOS jeg er på jakt etter ?

Sette alle mine porter til 90% prioritet og "snylterne" sine til 10%

 

Flaske halsen er ett "wds" oppsett som trådløst forbinder en bygningsmasse litt vekk fra det meste til bygningen der servere og internetteforbindelser er.

Så switchen skal da settes opp før den trådløse forbindelsen og prioritere meg og mine linjer foran de andre slik at jeg ikke får treghet på wds'en.

Nja, problemet er at du har sikkert 100Mbps eller mer fra switch til WLAN AP som har en lavere hastighet. En prioritering (QoS) vil ikke slå inn før den totale trafikken ut på switch-porten til WLAN AP er over 100 Mbps da switchen ikke vet om begrensningen til WLANet. Og når prioriteringen slår inn så vil WLANet ukritisk droppe pakker som er høyere enn WLAN linkhastigheten/2 (da det er half-duplex), og siden mesteparten av det er din trafikk vil du fortsatt merke det. Videre vil dette føre til retransmissions da mesteparten er TCP og dermed så clogger du ned nettverket ytterligere som vil føre til mer retransmission og throttle-down mellom deg og hva enn du snakker med på internett.

 

En enkel og billig løsning er å finne en switch der du kan begrense porthastigheten (den bør da settes til det laveste av WLAN link hastighet/2 eller internettlinja om det kun er internettrafikk) på både porten til WLAN AP, alle klientene OG QoS der du prioriterer dine linjer. Dersom du snakker med noen i det andre bygget bør hastigheten settes til WLAN linkhastighet/2.

 

For QoS så bør du se etter port-based QoS og ikke 802.1p. Det første er vanlig blandt billig-switcher så det går nok bra. Merk at det da blir random drop om dine 3 klienter overstiger WLAN-linken/internett-linja. Si litt mer om antall porter du trenger, hastigheter, trafikkmønster, osv om du trenger mer info.

 

En bedre løsning vil være enda bedre QoS der du selv bestemmer drop-mekanismen men dette er dyrt, avansert og ikke lønnsomt ift det du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En enkel og billig løsning er å finne en switch der du kan begrense porthastigheten (den bør da settes til det laveste av WLAN link hastighet/2 eller internettlinja om det kun er internettrafikk) på både porten til WLAN AP, alle klientene OG QoS der du prioriterer dine linjer. Dersom du snakker med noen i det andre bygget bør hastigheten settes til WLAN linkhastighet/2.

 

Dette er det jeg ønsker meg, men jeg vet rett og slett ikke hva funsjonaliteten kalles når jeg leiter etter switcher så jeg fomler i blinde :-)

Noen forslag til switcher som kan dette. (16 porter)

 

Den trådløse wds linken er faktisk ganske pigg. Jeg kjører greit 12bm i secundet (100mbits)mot serverne i hovedbygning og 5-6mb secundet mot internett.(som er internetthastigheten vi har.)

Det ideele hadde vært å kunne sagt at f.eks port 15 og 16 på switchen skal få 2mb secund vær og ingen restriksjoner på alle de andre porene.

 

Det er ikke mange datamaskiner på internett, 1-12 (maskiner/roboter/kameraer/etc) snakker kun med serveren som står i andre bygningen og de fleste av de igjen har bare 10mbits nic så de begrenser seg selv.

Resten er pcer som er både på internett og servere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...