Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)


Anbefalte innlegg

stokka om og fikk 23819. men det er ikke riktig vil jeg tro.

Under brøkstreket må du legge til og trekke fra en, det samme som over. Da får du en formel som funker.

får det ikke til. kan du skrive formelen?

K=(200 000/1.02). (1/1.02)^7-1/1/1.02)-1 Någe sånn tror eg... men hvis det er riktig eg bgynne å har litt tvil om denn 5(a) eg vet me brukte det same formel men tror det var noe forskjell mellom sparing.. Gi beskjed hva svar fekk du..... og hvis noe vet hvis det er riktig eller ikke. Takk!

Hva skal være i mellom K=(200 000/1.02) og (1/1.02)^7-1/1/1.02)-1 gange eller dele? fikk 166 732,31 hvis jeg ganget i mellom, men kan heller ikke stemme.

 

Glem det... den er feil... eg komme tilbake til den, skal sjekke ut... Beklager!

har prøvd mange forskjellige måter, men kommer ikke fram til noe som virker logisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2a: x= -3 , 8

Fikk det samme, men bare for å sjekke at jeg har regnet riktig og ikke bare hatt flaks:

er det meningen at alle parantesene skal løses opp først , så trekke alle x-ene og tallene sammen, så løse som en standard 2. grads likning? Min ble x^2 + 5x - 24 = 0, så da fikk jeg -3 og 8 som deg.

Lenke til kommentar

2a: x= -3 , 8

Fikk det samme, men bare for å sjekke at jeg har regnet riktig og ikke bare hatt flaks:

er det meningen at alle parantesene skal løses opp først , så trekke alle x-ene og tallene sammen, så løse som en standard 2. grads likning? Min ble x^2 + 5x - 24 = 0, så da fikk jeg -3 og 8 som deg.

det er det jeg hat gjort å fått samme svar som deg. Står litt mer fast på oppgave 2c?

Lenke til kommentar

2a: x= -3 , 8

Fikk det samme, men bare for å sjekke at jeg har regnet riktig og ikke bare hatt flaks:

er det meningen at alle parantesene skal løses opp først , så trekke alle x-ene og tallene sammen, så løse som en standard 2. grads likning? Min ble x^2 + 5x - 24 = 0, så da fikk jeg -3 og 8 som deg.

Jeg fekk x^2-5x-24=0 ...er det feil?

Lenke til kommentar

2a: x= -3 , 8

Fikk det samme, men bare for å sjekke at jeg har regnet riktig og ikke bare hatt flaks:

er det meningen at alle parantesene skal løses opp først , så trekke alle x-ene og tallene sammen, så løse som en standard 2. grads likning? Min ble x^2 + 5x - 24 = 0, så da fikk jeg -3 og 8 som deg.

Jeg fekk x^2-5x-24=0 ...er det feil?

Wops, skrivefeil! nei, det er riktig ;)

Lenke til kommentar

2a: x= -3 , 8

Fikk det samme, men bare for å sjekke at jeg har regnet riktig og ikke bare hatt flaks:

er det meningen at alle parantesene skal løses opp først , så trekke alle x-ene og tallene sammen, så løse som en standard 2. grads likning? Min ble x^2 + 5x - 24 = 0, så da fikk jeg -3 og 8 som deg.

Jeg fekk x^2-5x-24=0 ...er det feil?

Wops, skrivefeil! nei, det er riktig ;)

Bra! Myeee arbeide igjen på meg ennå....angre eg ikke begynte tidligere...... tenkte eg måtte tar den OG igjen nå :D

Lenke til kommentar

Hva slags matte er BI-matte? Hvilket mattefag ligner det mest på fra videregående?

 

Det blir vel T/R-matte, tenker jeg.

fått til 2c?

 

flytter jeg 50 over = til 60 slik at det blir 60-50

og hvordan får jeg fatorisert e^0,06-x?

Lenke til kommentar

Hva slags matte er BI-matte? Hvilket mattefag ligner det mest på fra videregående?

 

Det blir vel T/R-matte, tenker jeg.

fått til 2c?

 

flytter jeg 50 over = til 60 slik at det blir 60-50

og hvordan får jeg fatorisert e^0,06-x?

 

Jeg får ikke til 2c eller d

Lenke til kommentar

Hva slags matte er BI-matte? Hvilket mattefag ligner det mest på fra videregående?

 

Det blir vel T/R-matte, tenker jeg.

fått til 2c?

 

flytter jeg 50 over = til 60 slik at det blir 60-50

og hvordan får jeg fatorisert e^0,06-x?

 

Jeg får ikke til 2c eller d

forslag til hva jeg står fast med på 5b? skal vist nok bruke formelen på side 344 i boka, men snu litt på den, har snudd alle veier, men får ingenting som virker logisk.

Lenke til kommentar

Hva slags matte er BI-matte? Hvilket mattefag ligner det mest på fra videregående?

 

Det blir vel T/R-matte, tenker jeg.

fått til 2c?

 

flytter jeg 50 over = til 60 slik at det blir 60-50

og hvordan får jeg fatorisert e^0,06-x?

 

Jeg får ikke til 2c eller d

forslag til hva jeg står fast med på 5b? skal vist nok bruke formelen på side 344 i boka, men snu litt på den, har snudd alle veier, men får ingenting som virker logisk.

 

Jeg fikk det ikke til meg formel jeg heller, men jeg gjorde det bare på en tungvindt måte! Fant ut hva jeg måtte gange 0,1725/0,023 med for å få 200 000 ved å prøve meg fram.

Endret av Sommernatt
Lenke til kommentar

Hva slags matte er BI-matte? Hvilket mattefag ligner det mest på fra videregående?

 

Det blir vel T/R-matte, tenker jeg.

fått til 2c?

 

flytter jeg 50 over = til 60 slik at det blir 60-50

og hvordan får jeg fatorisert e^0,06-x?

 

Jeg får ikke til 2c eller d

forslag til hva jeg står fast med på 5b? skal vist nok bruke formelen på side 344 i boka, men snu litt på den, har snudd alle veier, men får ingenting som virker logisk.

 

Jeg fikk det ikke til meg formel jeg heller, men jeg gjorde det bare på en tungvindt måte! Fant ut hva jeg måtte gange 0,1725/0,034 med for å få 200 000 ved å prøve meg fram.

0,1725/0,034? hvor fikk du de fra?

Lenke til kommentar

Hva slags matte er BI-matte? Hvilket mattefag ligner det mest på fra videregående?

 

Det blir vel T/R-matte, tenker jeg.

fått til 2c?

 

flytter jeg 50 over = til 60 slik at det blir 60-50

og hvordan får jeg fatorisert e^0,06-x?

 

Jeg får ikke til 2c eller d

forslag til hva jeg står fast med på 5b? skal vist nok bruke formelen på side 344 i boka, men snu litt på den, har snudd alle veier, men får ingenting som virker logisk.

 

Jeg fikk det ikke til meg formel jeg heller, men jeg gjorde det bare på en tungvindt måte! Fant ut hva jeg måtte gange 0,1725/0,034 med for å få 200 000 ved å prøve meg fram.

0,1725/0,034? hvor fikk du de fra?

 

Fra oppgave a. Der du har 1,023^7 - 1/ 0,023 som blir 0,1725/0,023

Lenke til kommentar

Hva slags matte er BI-matte? Hvilket mattefag ligner det mest på fra videregående?

 

Det blir vel T/R-matte, tenker jeg.

fått til 2c?

 

flytter jeg 50 over = til 60 slik at det blir 60-50

og hvordan får jeg fatorisert e^0,06-x?

 

Jeg får ikke til 2c eller d

forslag til hva jeg står fast med på 5b? skal vist nok bruke formelen på side 344 i boka, men snu litt på den, har snudd alle veier, men får ingenting som virker logisk.

 

Jeg fikk det ikke til meg formel jeg heller, men jeg gjorde det bare på en tungvindt måte! Fant ut hva jeg måtte gange 0,1725/0,034 med for å få 200 000 ved å prøve meg fram.

0,1725/0,034? hvor fikk du de fra?

 

Fra oppgave a. Der du har 1,023^7 - 1/ 0,023 som blir 0,1725/0,023

ca 26000 blir det vel? men det må jo være en formel, jeg prøvde meg bare med formelen i oppgave a og forskjellige tall. på 26000 blir det 199536,78kr

Lenke til kommentar

Øhh, jeg anbefaler dere å bruke "Special BBcode: LATeX"

 

Da kan dere skrive oppgaver og formler slikt

p><p>

 

p><p>

 

Ja det var mye bedre ..... skrive mer! Skrive gjerne hvor langt har du komt med oppgavene dine :p Just as an example ;-)?

Lenke til kommentar

Øhh, jeg anbefaler dere å bruke "Special BBcode: LATeX"

 

Da kan dere skrive oppgaver og formler slikt

p><p>

 

p><p>

 

Ja det var mye bedre ..... skrive mer! Skrive gjerne hvor langt har du komt med oppgavene dine :p Just as an example ;-)?

Eller... så kan du bruke denne linken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...