Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg vet spøsmål 5 skal ver veldig lett.... men gidder noe av dere å forklare meg hvordan me skal regner den ut?... jeg tror jeg husker formelen rett men når eg regner ut... det er nesten flaut å skrive svaren her... Just need somebody to refresh little bit of my memory... answer is also different when I am using calculater... så nå sitter eg her med 4 forskjellig svar.... Måtte tar mye fri denne semesteren på grunn av sykdom men prøver å jobbe hjemme fra...ser det nå at det går ikke som jeg hadde tenkt :ss. Takk i forhånd! ( I appologuise for my norwegian if I made a lot of mistakes, Am trying my best here).

Lenke til kommentar

Slik gjorde jeg oppgave 3:

 

f(x) = 0

-2x^3+12x^2 = 0

2x^3 = 12x^2

isolerte x ved å dele på 2, så faktorisere vekk x^2

dermed x = 6

 

 

b,

deriverte jeg og fikk at f'(x) = -6x^2+24x.

Etter det satte jeg 6x utenfor parantesen slik at det ble 6x(-x+4) og lagde fortegnsskjema.

Da fant jeg at x=0 ga lokalt maks. punkt, mens x=4 ga lokalt min. punkt.

 

 

c,

Slik jeg skjønte det var det bare å derivere f'(x) og sette f''(x)=0

Da fikk jeg at f''(x) = -12x+24, og endte med at x = 2

 

 

d,

Her har jeg bare fyllt inn i likningen for en tangent som lyder som så: y - y1 = a(x -x1)

Svaret jeg fikk her var at y = 18x - 8.

 

 

Det er viktig å merke at jeg gjorde dette i forrige uke, og med litt half-ass effort, så det er fullt mulig at det ligger slurvefeil inad svarene.

 

Er det noen som har gjort ferdig oppgave 4? Fikk noen litt... spesielle svar på oppgave d

Endret av funkybeats
Lenke til kommentar

5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

brukte formelen på side 344 i boka og fikk den samme.

 

Men på oppgave B står jeg litt fast, husker ikke hvordan vi regner ut dette selv om de sikkert er like lett som i oppgave A. noen som har en formel til meg?

 

kanskje det er same formell men

Bruk samme formel som på A, men stokk litt om på den.

Men er

5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

brukte formelen på side 344 i boka og fikk den samme.

 

Men på oppgave B står jeg litt fast, husker ikke hvordan vi regner ut dette selv om de sikkert er like lett som i oppgave A. noen som har en formel til meg?

 

Men 5(a) 191,862.3 er riktig eller?

Lenke til kommentar

Slik gjorde jeg oppgave 3:

 

f(x) = 0

-2x^3+12x^2 = 0

2x^3 = 12x^2

isolerte x ved å dele på 2, så faktorisere vekk x^2

dermed x = 6

 

 

b,

deriverte jeg og fikk at f'(x) = -6x^2+24x.

Etter det satte jeg 6x utenfor parantesen slik at det ble 6x(-x+4) og lagde fortegnsskjema.

Da fant jeg at x=0 ga lokalt maks. punkt, mens x=4 ga lokalt min. punkt.

 

 

c,

Slik jeg skjønte det var det bare å derivere f'(x) og sette f''(x)=0

Da fikk jeg at f''(x) = -12x+24, og endte med at x = 2

 

 

d,

Her har jeg bare fyllt inn i likningen for en tangent som lyder som så: y - y1 = a(x -x1)

Svaret jeg fikk her var at y = 18x - 8.

 

 

Det er viktig å merke at jeg gjorde dette i forrige uke, og med litt half-ass effort, så det er fullt mulig at det ligger slurvefeil inad svarene.

 

Er det noen som har gjort ferdig oppgave 4? Fikk noen litt... spesielle svar på oppgave d

 

Jeg har de samme svarene som deg, så enten har vi begge feil eller begge rett!

 

Hva har du fått til på oppgave 4?

Lenke til kommentar

5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

brukte formelen på side 344 i boka og fikk den samme.

 

Men på oppgave B står jeg litt fast, husker ikke hvordan vi regner ut dette selv om de sikkert er like lett som i oppgave A. noen som har en formel til meg?

 

kanskje det er same formell men

Bruk samme formel som på A, men stokk litt om på den.

Men er

5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

brukte formelen på side 344 i boka og fikk den samme.

 

Men på oppgave B står jeg litt fast, husker ikke hvordan vi regner ut dette selv om de sikkert er like lett som i oppgave A. noen som har en formel til meg?

 

Men 5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

Jeg fikk 191,862,2 men det har vel strengtatt bare med antall desimaler å gjøre!

Lenke til kommentar

5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

brukte formelen på side 344 i boka og fikk den samme.

 

Men på oppgave B står jeg litt fast, husker ikke hvordan vi regner ut dette selv om de sikkert er like lett som i oppgave A. noen som har en formel til meg?

 

kanskje det er same formell men

Bruk samme formel som på A, men stokk litt om på den.

Men er

5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

brukte formelen på side 344 i boka og fikk den samme.

 

Men på oppgave B står jeg litt fast, husker ikke hvordan vi regner ut dette selv om de sikkert er like lett som i oppgave A. noen som har en formel til meg?

 

Men 5(a) 191,862.3 er riktig eller?

 

Jeg fikk 191,862,2 men det har vel strengtatt bare med antall desimaler å gjøre!

Sikkert... Nå mer en 3 folk fekk same svar så regner eg med at det er riktig. :-) Nå går eg videre til 5(b)

Lenke til kommentar

stokka om og fikk 23819. men det er ikke riktig vil jeg tro.

Under brøkstreket må du legge til og trekke fra en, det samme som over. Da får du en formel som funker.

får det ikke til. kan du skrive formelen?

K=(200 000/1.02). (1/1.02)^7-1/1/1.02)-1 Någe sånn tror eg... men hvis det er riktig eg bgynne å har litt tvil om denn 5(a) eg vet me brukte det same formel men tror det var noe forskjell mellom sparing.. Gi beskjed hva svar fekk du..... og hvis noe vet hvis det er riktig eller ikke. Takk!

Lenke til kommentar

stokka om og fikk 23819. men det er ikke riktig vil jeg tro.

Under brøkstreket må du legge til og trekke fra en, det samme som over. Da får du en formel som funker.

får det ikke til. kan du skrive formelen?

K=(200 000/1.02). (1/1.02)^7-1/1/1.02)-1 Någe sånn tror eg... men hvis det er riktig eg bgynne å har litt tvil om denn 5(a) eg vet me brukte det same formel men tror det var noe forskjell mellom sparing.. Gi beskjed hva svar fekk du..... og hvis noe vet hvis det er riktig eller ikke. Takk!

Hva skal være i mellom K=(200 000/1.02) og (1/1.02)^7-1/1/1.02)-1 gange eller dele? fikk 166 732,31 hvis jeg ganget i mellom, men kan heller ikke stemme.

Lenke til kommentar

stokka om og fikk 23819. men det er ikke riktig vil jeg tro.

Under brøkstreket må du legge til og trekke fra en, det samme som over. Da får du en formel som funker.

får det ikke til. kan du skrive formelen?

K=(200 000/1.02). (1/1.02)^7-1/1/1.02)-1 Någe sånn tror eg... men hvis det er riktig eg bgynne å har litt tvil om denn 5(a) eg vet me brukte det same formel men tror det var noe forskjell mellom sparing.. Gi beskjed hva svar fekk du..... og hvis noe vet hvis det er riktig eller ikke. Takk!

Hva skal være i mellom K=(200 000/1.02) og (1/1.02)^7-1/1/1.02)-1 gange eller dele? fikk 166 732,31 hvis jeg ganget i mellom, men kan heller ikke stemme.

 

Glem det... den er feil... eg komme tilbake til den, skal sjekke ut... Beklager!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...