Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)


Anbefalte innlegg

Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b?

 

Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret.

 

på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret

 

Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf

 

Håper på hjelp

 

Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen.

 

ok. men hva gjorde dere på b da? får ikke den til.

 

Hva var b?

 

Men er ikke svaret på 1a 6? Men tanke på at man forkorter underveis også? Shit as.. håper ikke jeg gjorde den feil?

 

Skjønner ikke helt hva du mener svaret på 1b er 7x+4/x(x+1)

 

Men jeg snakker om 6b nå. Finn uttrykket til funksjonen g(x)=-f(x)+2 og tegn grafen til g(x)

 

Noen som kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b?

 

Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret.

 

på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret

 

Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf

 

Håper på hjelp

 

Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen.

 

ok. men hva gjorde dere på b da? får ikke den til.

 

Hva var b?

 

Men er ikke svaret på 1a 6? Men tanke på at man forkorter underveis også? Shit as.. håper ikke jeg gjorde den feil?

 

Skjønner ikke helt hva du mener svaret på 1b er 7x+4/x(x+1)

 

Men jeg snakker om 6b nå. Finn uttrykket til funksjonen g(x)=-f(x)+2 og tegn grafen til g(x)

 

Noen som kan hjelpe

 

G (x) = -(x-1)+2

= -x+1+2

=-x+3

g(x) = -x+3

 

Så tegner du da en prikk på 3 og 3, å fører streken gjennom.

 

g(0) -0+3=3

g(1) -1+3=2

g(2)-2+3=1

g(3)-3+3= 0

 

Hei! Kan noen hjelpe meg med 5c? vise skjæringspunktet ved utregning

-3x+10 og -2x-7

 

-2x+7 = -3x+10

x =3

y=1

Lenke til kommentar

I skjæringspunktet har linjene same x- og y-verdi. Det vil seie at y-verdien til linje 1, gitt ved -3x+10 må vere den same som y-verdien til linje 2, gitt ved -2x-7. Med andre ord har du likninga -3x+10 = -2x+7, som eg reknar med du klarer å løyse.

 

Då har du x-verdien til punktet, putt denne inn likninga til ei av linjene, og du finn y-verdien.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

I skjæringspunktet har linjene same x- og y-verdi. Det vil seie at y-verdien til linje 1, gitt ved -3x+10 må vere den same som y-verdien til linje 2, gitt ved -2x-7. Med andre ord har du likninga -3x+10 = -2x+7, som eg reknar med du klarer å løyse.

 

Då har du x-verdien til punktet, putt denne inn likninga til ei av linjene, og du finn y-verdien.

 

Er denne grafen rikig tegnet da? http://www.algebrahelp.com/calculators/function/graphing/calc.do?function%5B0%5D=&function%5B1%5D=-x%2B3&function%5B2%5D=&function%5B3%5D=&startX=-10&endX=10&scaleX=2&startY=-10&endY=10&scaleY=2&grid=true&labels=true&showWork=true&imageWidth=500&imageHeight=500&pointsX=&format=png

Endret av Quepasa?
Lenke til kommentar

Svaret på oppgave 1 a er hva da? Jeg har kommet fram til 6.. er det ikke riktig?

17/8

 

Faen.. ser nå at jeg har gjort feil.. too bad, har allerede levert inn.. Må få 40 % riktig..og det er 29 deloppgaver.. Så chart?cht=tx&chl=\frac{29}{100} = 0,29.. gange det med 40 % er 11,6.. så 12 deloppgaver må være riktige for å være bestått..! Tror jeg har mer enn nok til det :) Men det irriterer meg noe så j*vlig at jeg leverte inn så tidlig.. :hm:

Endret av Hassli
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I skjæringspunktet har linjene same x- og y-verdi. Det vil seie at y-verdien til linje 1, gitt ved -3x+10 må vere den same som y-verdien til linje 2, gitt ved -2x-7. Med andre ord har du likninga -3x+10 = -2x+7, som eg reknar med du klarer å løyse.

 

Då har du x-verdien til punktet, putt denne inn likninga til ei av linjene, og du finn y-verdien.

 

Er denne grafen rikig tegnet da? http://www.algebrahe...tsX=&format=png

 

Ja det var sånn min så ut!

Lenke til kommentar

Svaret på oppgave 1 a er hva da? Jeg har kommet fram til 6.. er det ikke riktig?

17/8

 

Faen.. ser nå at jeg har gjort feil.. too bad, har allerede levert inn.. Må få 40 % riktig..og der 29 deloppgaver.. Så chart?cht=tx&chl=\frac{29}{100} = 0,29.. gange det med 40 % er 11,6.. så 12 deloppgaver må være riktige for å være bestått..! Tror jeg har mer enn nok til det :) Men det irriterer meg noe så j*vlig at jeg leverte inn så tidlig.. :hm:

 

Skjønner godt det. Er fort gjort å gjøre slurvefeil.

 

I skjæringspunktet har linjene same x- og y-verdi. Det vil seie at y-verdien til linje 1, gitt ved -3x+10 må vere den same som y-verdien til linje 2, gitt ved -2x-7. Med andre ord har du likninga -3x+10 = -2x+7, som eg reknar med du klarer å løyse. Då har du x-verdien til punktet, putt denne inn likninga til ei av linjene, og du finn y-verdien.
Er denne grafen rikig tegnet da? http://www.algebrahe...tsX=&format=png
Ja det var sånn min så ut!

 

Bra da slipper jeg å gjøre endringer.

 

Er det noen som kan vise meg hvordan de gjør oppgave 5. Har nok til å få godkjent , men vil gjærne vite hvordan man gjør oppgave 5. Er eneste jeg mangler...

Lenke til kommentar

Bra da slipper jeg å gjøre endringer.

 

Er det noen som kan vise meg hvordan de gjør oppgave 5. Har nok til å få godkjent , men vil gjærne vite hvordan man gjør oppgave 5. Er eneste jeg mangler...

 

Som sagt har jeg levert inn oppgaven min, men jeg fant alt fra boka.. side 120.. svaret på hele oppgaven står der..!

Endret av Hassli
Lenke til kommentar
Bra da slipper jeg å gjøre endringer. Er det noen som kan vise meg hvordan de gjør oppgave 5. Har nok til å få godkjent , men vil gjærne vite hvordan man gjør oppgave 5. Er eneste jeg mangler...
Som sagt har jeg levert inn oppgaven min, men jeg fant alt fra boka.. side 120.. svaret på hele oppgaven står der..!

 

 

er dette er dette riktig utregning for å finne likningen til en rett linje som går igjennom punktet (2,5) med stigningstall -4.

 

y+5=-4(x-2)

y+5=-4x+8

y=13-4x

Lenke til kommentar
Bra da slipper jeg å gjøre endringer. Er det noen som kan vise meg hvordan de gjør oppgave 5. Har nok til å få godkjent , men vil gjærne vite hvordan man gjør oppgave 5. Er eneste jeg mangler...
Som sagt har jeg levert inn oppgaven min, men jeg fant alt fra boka.. side 120.. svaret på hele oppgaven står der..!

 

 

er dette er dette riktig utregning for å finne likningen til en rett linje som går igjennom punktet (2,5) med stigningstall -4.

 

y+5=-4(x-2)

y+5=-4x+8

y=13-4x

 

Er ikke stigningstallet -3?

 

Oppgave 5 a)

 

punkt (2,4) stigningstall -3

 

formelen er y-y1 = a(x-x1)

 

 

y-4=-3(x-2)

y-4=-3x+6

y=-3x+10

Lenke til kommentar
Bra da slipper jeg å gjøre endringer. Er det noen som kan vise meg hvordan de gjør oppgave 5. Har nok til å få godkjent , men vil gjærne vite hvordan man gjør oppgave 5. Er eneste jeg mangler...
Som sagt har jeg levert inn oppgaven min, men jeg fant alt fra boka.. side 120.. svaret på hele oppgaven står der..!

 

 

er dette er dette riktig utregning for å finne likningen til en rett linje som går igjennom punktet (2,5) med stigningstall -4.

 

y+5=-4(x-2)

y+5=-4x+8

y=13-4x

 

Er ikke stigningstallet -3?

 

Oppgave 5 a)

 

punkt (2,4) stigningstall -3

 

formelen er y-y1 = a(x-x1)

 

 

y-4=-3(x-2)

y-4=-3x+6

y=-3x+10

 

brukte bare et annet eks sånn at folk må tenke litt selv, men så at det var feil. Har fått det til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...