Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)


Anbefalte innlegg

Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12

Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!!

 

Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen!

Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig!

 

Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5

 

Da ser jeg den klart. Takk!

 

Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte.

 

Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12.

Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17.

 

Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut.

 

Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.!

 

felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12

Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!!

 

Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen!

Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig!

 

Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5

 

Da ser jeg den klart. Takk!

 

Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte.

 

Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12.

Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17.

 

Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut.

 

Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.!

 

felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte.

 

Heisann! Da forsto jeg den. Jeg fikk nemlig 51/24 til svar, men trengte bare å forkorte den. Med 17/8 til svar, så går jeg utifra at om du forkorter telleren med 3, så må du forkorte nevneren med 3 også?

mtp. at 51/3 er 17, og 24/3 er 8.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe med med å løse oppgave 3 d?

Løs ulikheten: -x+3/2<-1/2

 

Please?!!

 

hvor langt er du kommet da?

 

Ehm... lurer på om jeg er helt på jordet, men .. -2x+4 / 2

ehe :p

 

 

-3/2 3/2

-x<-1/2-3/2

-x<-1-3/2

-x<-4/2

-x<-2

-x(-1)>-2 (-1)

x>2

 

håper det hjalp

 

Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5
Da ser jeg den klart. Takk! Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte. Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.!
felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte.
Heisann! Da forsto jeg den. Jeg fikk nemlig 51/24 til svar, men trengte bare å forkorte den. Med 17/8 til svar, så går jeg utifra at om du forkorter telleren med 3, så må du forkorte nevneren med 3 også? mtp. at 51/3 er 17, og 24/3 er 8.

 

ja, det er riktig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes svar på en del av oppgavene i tråden allerede. Har svart på noen av de selv. Når det gjelder fortegnene er det vel bare å sette det opp så strukturert som jeg har gjort? Ikke hopp over ledd i hodet osv. Lærer mye bedre av det enn at jeg viser utregningen her på samtlige stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe med med å løse oppgave 3 d?

Løs ulikheten: -x+3/2<-1/2

 

Please?!!

 

hvor langt er du kommet da?

 

Ehm... lurer på om jeg er helt på jordet, men .. -2x+4 / 2

ehe :p

 

 

-3/2 3/2

-x<-1/2-3/2

-x<-1-3/2

-x<-4/2

-x<-2

-x(-1)>-2 (-1)

x>2

 

håper det hjalp

 

Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5
Da ser jeg den klart. Takk! Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte. Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.!
felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte.
Heisann! Da forsto jeg den. Jeg fikk nemlig 51/24 til svar, men trengte bare å forkorte den. Med 17/8 til svar, så går jeg utifra at om du forkorter telleren med 3, så må du forkorte nevneren med 3 også? mtp. at 51/3 er 17, og 24/3 er 8.

 

ja, det er riktig

 

 

Hei! tusen tak for hjelpen, men jeg bare lurte på hvorfor 2 i nevner forsvant i din 3. setning?! hehe

Endret av cecili
Lenke til kommentar

Du kan rekne ut stigningstalet ved å sjå på to punkt, og rekne ut \Delta x. Ta til dømes (0,-1) og (1,0). For konstantleddet er det sikkert berre å seie at skjæringspunktet med y-aksen er konstantleddet, ergo -1. Vil du argumentere for det, sei t.d. at då f(x) er på forma f(x) = ax + b, vil f(0) = b. Når x = 0 er du på y-aksen, so konstantleddet må vere der linja krysser y-aksen.

Lenke til kommentar

Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b?

 

Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret.

 

på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret

 

Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf

 

Håper på hjelp

 

Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen.

Lenke til kommentar

Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b?

 

Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret.

 

på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret

 

Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf

 

Håper på hjelp

 

Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen.

 

ok. men hva gjorde dere på b da? får ikke den til.

Lenke til kommentar

Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b?

 

Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret.

 

på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret

 

Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf

 

Håper på hjelp

 

Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen.

 

ok. men hva gjorde dere på b da? får ikke den til.

 

Hva var b?

 

Men er ikke svaret på 1a 6? Men tanke på at man forkorter underveis også? Shit as.. håper ikke jeg gjorde den feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...