Quepasa? Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5 Da ser jeg den klart. Takk! Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte. Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.! felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte. Lenke til kommentar
cecili Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Kan noen hjelpe med med å løse oppgave 3 d? Løs ulikheten: -x+3/2<-1/2 Please?!! Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Kan noen hjelpe med med å løse oppgave 3 d? Løs ulikheten: -x+3/2<-1/2 Please?!! hvor langt er du kommet da? Lenke til kommentar
cecili Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Kan noen hjelpe med med å løse oppgave 3 d? Løs ulikheten: -x+3/2<-1/2 Please?!! hvor langt er du kommet da? Ehm... lurer på om jeg er helt på jordet, men .. -2x+4 / 2 ehe Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5 Da ser jeg den klart. Takk! Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte. Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.! felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte. Heisann! Da forsto jeg den. Jeg fikk nemlig 51/24 til svar, men trengte bare å forkorte den. Med 17/8 til svar, så går jeg utifra at om du forkorter telleren med 3, så må du forkorte nevneren med 3 også? mtp. at 51/3 er 17, og 24/3 er 8. Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Kan noen hjelpe med med å løse oppgave 3 d? Løs ulikheten: -x+3/2<-1/2 Please?!! hvor langt er du kommet da? Ehm... lurer på om jeg er helt på jordet, men .. -2x+4 / 2 ehe -3/2 3/2 -x<-1/2-3/2 -x<-1-3/2 -x<-4/2 -x<-2 -x(-1)>-2 (-1) x>2 håper det hjalp Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5 Da ser jeg den klart. Takk! Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte. Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.! felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte. Heisann! Da forsto jeg den. Jeg fikk nemlig 51/24 til svar, men trengte bare å forkorte den. Med 17/8 til svar, så går jeg utifra at om du forkorter telleren med 3, så må du forkorte nevneren med 3 også? mtp. at 51/3 er 17, og 24/3 er 8. ja, det er riktig 1 Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 På oppgave 1 c står det her at fasiten skal være 2a^2 - 2ab - 3b^2. Jeg får til at svaret blir 2a^2 - 2ab - b^2. Noen som kan vise meg utregningen på denne oppgaven? 1 Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Takk for svar! På oppgave 1 d står det her at svaret skal bli 39. Jeg får til at det blir 40. Har du utregning på den og? Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Du orker vel ikke å skrive utregningene på oppgavene i oppgave 2? Jeg tuller sånn med fortegnene, så får bare feil svar. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Det finnes svar på en del av oppgavene i tråden allerede. Har svart på noen av de selv. Når det gjelder fortegnene er det vel bare å sette det opp så strukturert som jeg har gjort? Ikke hopp over ledd i hodet osv. Lærer mye bedre av det enn at jeg viser utregningen her på samtlige stykker. 1 Lenke til kommentar
cecili Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Kan noen hjelpe med med å løse oppgave 3 d? Løs ulikheten: -x+3/2<-1/2 Please?!! hvor langt er du kommet da? Ehm... lurer på om jeg er helt på jordet, men .. -2x+4 / 2 ehe -3/2 3/2 -x<-1/2-3/2 -x<-1-3/2 -x<-4/2 -x<-2 -x(-1)>-2 (-1) x>2 håper det hjalp Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5 Da ser jeg den klart. Takk! Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte. Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.! felles nevner er 24 nede. gang med det samme du må gjøre for å få 24 nede oppe. deretter lar du det stå 24 nede også plusser du sammen det du har fått oppe. du skal da stå igjen med 51/24 som du må forkorte. Heisann! Da forsto jeg den. Jeg fikk nemlig 51/24 til svar, men trengte bare å forkorte den. Med 17/8 til svar, så går jeg utifra at om du forkorter telleren med 3, så må du forkorte nevneren med 3 også? mtp. at 51/3 er 17, og 24/3 er 8. ja, det er riktig Hei! tusen tak for hjelpen, men jeg bare lurte på hvorfor 2 i nevner forsvant i din 3. setning?! hehe Endret 27. oktober 2012 av cecili Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 -3/2 3/2 -x<-1/2-3/2 -x<-1-3/2 -x<-4/2 -x<-2 -x(-1)>-2 (-1) x>2 Hei! tusen tak for hjelpen, men jeg bare lurte på hvorfor 2 i nevner forsvant i din 3. setning?! hehe Var litt utydeleg notasjon kanskje. Han har satt brøkane på felles nemnar. Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Noen som har utregningen til oppgave 2 a og 2 d? Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b? Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret. på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf Håper på hjelp Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Du kan rekne ut stigningstalet ved å sjå på to punkt, og rekne ut . Ta til dømes (0,-1) og (1,0). For konstantleddet er det sikkert berre å seie at skjæringspunktet med y-aksen er konstantleddet, ergo -1. Vil du argumentere for det, sei t.d. at då f(x) er på forma f(x) = ax + b, vil f(0) = b. Når x = 0 er du på y-aksen, so konstantleddet må vere der linja krysser y-aksen. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b? Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret. på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf Håper på hjelp Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen. Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b? Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret. på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf Håper på hjelp Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen. ok. men hva gjorde dere på b da? får ikke den til. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Noen som kan vise meg hvordan du regner ut svaret på oppgave 6 a og b? Jeg ser at svaret er f(x)= x-1 bare med å se på grafen, men hvordan viser jeg at jeg er kommet fram til det svaret. på oppgave b så klarer jeg ikke å finne ut hvordan jeg skal komme fram til svaret Her er link til oppgaven: http://web.bi.no/inf...1_291012kon.pdf Håper på hjelp Jeg skrev bare at avlesing fra grafen gir x-1. Jeg skrev ikke noe utregning. Tror det er litt av meningen at det skal gå ann å lese fra grafen. ok. men hva gjorde dere på b da? får ikke den til. Hva var b? Men er ikke svaret på 1a 6? Men tanke på at man forkorter underveis også? Shit as.. håper ikke jeg gjorde den feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå