Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skriver dette fra iPad, så orker ikke å føre inn altfor mye, men ser fort at det er en kvadratsetning i a.

2a)

chart?cht=tx&chl=2x^2-18=2(x^2-9)=2(x-3)(x+3)

 

Litt mer omfattende, må bruke andregradsformelen.

2b)

p><p>x^2-3x-18=(x-6)(x+3)

 

Samme som over, men kan trekke ut 3x først.

2c)

p><p>3x^{3}+9x^2+6x=3x(x+2)(x+1)

og herifra må man løse opp første og andregradsligningene, sant? Endret av Quepasa?
Lenke til kommentar

Oppgave 1.

 

a) chart?cht=tx&chl=\frac{17}{8}

 

b) chart?cht=tx&chl=\frac{7x+4}{x(x+1)}

 

c) chart?cht=tx&chl=2a^2-2ab-3b^2

 

d) chart?cht=tx&chl=39

 

e) chart?cht=tx&chl=3

 

Oppgave 2

 

a) chart?cht=tx&chl=x=6

 

b) chart?cht=tx&chl=x_1=-4 \vee x_2=7

 

c) chart?cht=tx&chl=x_1=5 \vee x_2=\frac{1}{2}

 

d) chart?cht=tx&chl=x=6 \\ y=2

 

e) chart?cht=tx&chl=x=3 \\ y=5 \\ z=2

 

f) chart?cht=tx&chl=x=5

 

a) chart?cht=tx&chl=2(x+3)(x-3)

 

b) chart?cht=tx&chl=(x+3)(x-6)

 

c)chart?cht=tx&chl=3x(x+2)(x+1)

 

d) chart?cht=tx&chl=x>2

 

e) chart?cht=tx&chl=x<-3 \vee x>6

 

f) chart?cht=tx&chl=3<x<4

 

Oppgave 4.

 

a) chart?cht=tx&chl=\frac{3a^2}{b^5}

 

b) chart?cht=tx&chl=\frac{xy^2}{3}

 

c) chart?cht=tx&chl=\sqrt{2}

 

d) chart?cht=tx&chl=1

 

Oppgave 5.

 

a) chart?cht=tx&chl=y=10-3x

 

b) chart?cht=tx&chl=y=7-2x

 

c) Skjæringspunkt chart?cht=tx&chl=(3,1)

 

Oppgave 6.

 

a) chart?cht=tx&chl=y=x-1

 

b) chart?cht=tx&chl=g(x)=-x+1+2=-x+3

 

Oppgave 7.

 

a) chart?cht=tx&chl=k(x) = 10x + 2050

 

b) chart?cht=tx&chl=k=2470

 

c) chart?cht=tx&chl=x=79

Endret av Andreas345
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor stor % vi må ha for å få godkjent. hvor skal vi levere, står ingenting om det på it'slearning, eller på oppgaven står bare formatet.
40%

 

Hvor skal vi levere den da, er det noen som vet det?

 

På BI Oslo vet jeg at det er studentservicesenteret. Det samme stedet du hentet studentkortet ditt fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan lage en fasit om det er behov for det, men er det noen som kan kommentere meg nivået på undervisningen? Spurte om det i forrige post, men ingen svarte.

 

Er vel ikke noe i veien med undervisningen, men er vel at når mange starter på skolen med bare 1p og 2p fra videregående så er det vanskelig å henge med. Stoffet som blir gjennomgått i boka er stoff fra T-R matte. Burde vært et forkurs før skolestart på 2-3 uker.

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan vise meg hvordan oppgave 2.f løses?!

Det er ett eller annet sted jeg gjør feil... hmm :hmm:

 

Oppgaven : (kvadratrot)x+4= 8-x

 

Ser at "fasiten" sier x=5, men jeg får -5, og det stemmer jo ikke når jeg setter det på prøve :p HJELP!

Endret av cecili
Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan vise meg hvordan oppgave 2.f løses?!

Det er ett eller annet sted jeg gjør feil... hmm :hmm:

 

Oppgaven : (kvadratrot)x+4= 8-x

 

Ser at "fasiten" sier x=5, men jeg får -5, og det stemmer jo ikke når jeg setter det på prøve :p HJELP!

 

Hei. Kan se om jeg får skrevet det vettig inn her,.

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}+4\sqrt =(8-x)

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}+4^{2}\sqrt =(8-x)^2

På ene får du da (8-x)(8-x) = 64-8x-8x+x^2

X^2-16x+64

 

 

x+4= x^2 - 16x+64

0=X^2-17x+60

 

Så bruker du ABC formelen.

17+- Kvadratroten av (-17)^2 -4*1*60 / 2

 

17+/- 7 / 2 = 17+7/2 = 12

17+/- 7 / 2 = 17-7/2 = 5

 

X = 12 V x= 5

 

 

Håper det var forståelig. Orka ikke skrive alt i koder for å få det pent, da jeg var på fylla igår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan vise meg hvordan oppgave 2.f løses?!

Det er ett eller annet sted jeg gjør feil... hmm :hmm:

 

Oppgaven : (kvadratrot)x+4= 8-x

 

Ser at "fasiten" sier x=5, men jeg får -5, og det stemmer jo ikke når jeg setter det på prøve :p HJELP!

 

Hei. Kan se om jeg får skrevet det vettig inn her,.

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}+4\sqrt =(8-x)

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}+4^{2}\sqrt =(8-x)^2

På ene får du da (8-x)(8-x) = 64-8x-8x+x^2

X^2-16x+64

 

 

x+4= x^2 - 16x+64

0=X^2-17x+60

 

Så bruker du ABC formelen.

17+- Kvadratroten av (-17)^2 -4*1*60 / 2

 

17+/- 7 / 2 = 17+7/2 = 12

17+/- 7 / 2 = 17-7/2 = 5

 

X = 12 V x= 5

 

 

Håper det var forståelig. Orka ikke skrive alt i koder for å få det pent, da jeg var på fylla igår.

 

 

Tusen takk! surra litt når det gjaldt om det ble 17- eller + i ABC fomelen

Endret av cecili
Lenke til kommentar

Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12

Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!!

 

Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen!

Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig!

 

Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5

Endret av cecili
Lenke til kommentar

Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12

Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!!

 

Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen!

Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig!

 

Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5

 

Da ser jeg den klart. Takk!

 

Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte.

 

Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12.

Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17.

 

Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut.

 

Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.!

Lenke til kommentar

Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12.

Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17.

 

Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut.

 

Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.!

Du kan kun leggje saman teljarane om nemnarane er like, altso at alle brøkane har same, felles, nemnar. Det vil seie at du må utvide brøkane slik at alle har same nemnar, då kan du leggje saman teljarane. Eg skreiv litt om det her. Kan og nemne at UDL har nokre videoar om brøkrekning, t.d. http://udl.no/matematikk/algebra/brokregning-2-addisjon-subtraksjon-125
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...