Henrik C Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Skriver dette fra iPad, så orker ikke å føre inn altfor mye, men ser fort at det er en kvadratsetning i a. 2a) Litt mer omfattende, må bruke andregradsformelen. 2b) Samme som over, men kan trekke ut 3x først. 2c) Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Skriver dette fra iPad, så orker ikke å føre inn altfor mye, men ser fort at det er en kvadratsetning i a. 2a) Litt mer omfattende, må bruke andregradsformelen. 2b) Samme som over, men kan trekke ut 3x først. 2c) og herifra må man løse opp første og andregradsligningene, sant? Endret 26. oktober 2012 av Quepasa? Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Det står bare at du skal faktorisere. Forstår ikke helt hva du mener med løse opp første og andregradsligningene. Svaret til Henrik C er fullverdig. Lenke til kommentar
eyha Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 ser det er flere som har spurt, men er det ingen som kan hjelpe med oppgave 3? Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 ser det er flere som har spurt, men er det ingen som kan hjelpe med oppgave 3? Jeg har gjort hele oppgave 3. Jeg legger ut hele oppgave 3 hvis noen legger ut hele oppgave 2. Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Er det noen som vet hvor stor % vi må ha for å få godkjent. hvor skal vi levere, står ingenting om det på it'slearning, eller på oppgaven står bare formatet. Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Kan lage en fasit om det er behov for det, men er det noen som kan kommentere meg nivået på undervisningen? Spurte om det i forrige post, men ingen svarte. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Er det noen som vet hvor stor % vi må ha for å få godkjent. hvor skal vi levere, står ingenting om det på it'slearning, eller på oppgaven står bare formatet. 40% 1 Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Oppgave 1. a) b) c) d) e) Oppgave 2 a) b) c) d) e) f) a) b) c) d) e) f) Oppgave 4. a) b) c) d) Oppgave 5. a) b) c) Skjæringspunkt Oppgave 6. a) b) Oppgave 7. a) b) c) Endret 26. oktober 2012 av Andreas345 Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Er det noen som vet hvor stor % vi må ha for å få godkjent. hvor skal vi levere, står ingenting om det på it'slearning, eller på oppgaven står bare formatet. 40% Hvor skal vi levere den da, er det noen som vet det? Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Er det noen som vet hvor stor % vi må ha for å få godkjent. hvor skal vi levere, står ingenting om det på it'slearning, eller på oppgaven står bare formatet. 40% Hvor skal vi levere den da, er det noen som vet det? På BI Oslo vet jeg at det er studentservicesenteret. Det samme stedet du hentet studentkortet ditt fra. 2 Lenke til kommentar
Quepasa? Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Kan lage en fasit om det er behov for det, men er det noen som kan kommentere meg nivået på undervisningen? Spurte om det i forrige post, men ingen svarte. Er vel ikke noe i veien med undervisningen, men er vel at når mange starter på skolen med bare 1p og 2p fra videregående så er det vanskelig å henge med. Stoffet som blir gjennomgått i boka er stoff fra T-R matte. Burde vært et forkurs før skolestart på 2-3 uker. Lenke til kommentar
cecili Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Hei! Er det noen som kan vise meg hvordan oppgave 2.f løses?! Det er ett eller annet sted jeg gjør feil... hmm Oppgaven : (kvadratrot)x+4= 8-x Ser at "fasiten" sier x=5, men jeg får -5, og det stemmer jo ikke når jeg setter det på prøve HJELP! Endret 27. oktober 2012 av cecili Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Hei! Er det noen som kan vise meg hvordan oppgave 2.f løses?! Det er ett eller annet sted jeg gjør feil... hmm Oppgaven : (kvadratrot)x+4= 8-x Ser at "fasiten" sier x=5, men jeg får -5, og det stemmer jo ikke når jeg setter det på prøve HJELP! Hei. Kan se om jeg får skrevet det vettig inn her,. =(8-x) =(8-x)^2 På ene får du da (8-x)(8-x) = 64-8x-8x+x^2 X^2-16x+64 x+4= x^2 - 16x+64 0=X^2-17x+60 Så bruker du ABC formelen. 17+- Kvadratroten av (-17)^2 -4*1*60 / 2 17+/- 7 / 2 = 17+7/2 = 12 17+/- 7 / 2 = 17-7/2 = 5 X = 12 V x= 5 Håper det var forståelig. Orka ikke skrive alt i koder for å få det pent, da jeg var på fylla igår. 1 Lenke til kommentar
Andreas345 Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Når du kvadrer en likning med kvadratrot må du alltid sette prøve på svaret. Da vil du se at ikke er en løsning. Lenke til kommentar
cecili Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Hei! Er det noen som kan vise meg hvordan oppgave 2.f løses?! Det er ett eller annet sted jeg gjør feil... hmm Oppgaven : (kvadratrot)x+4= 8-x Ser at "fasiten" sier x=5, men jeg får -5, og det stemmer jo ikke når jeg setter det på prøve HJELP! Hei. Kan se om jeg får skrevet det vettig inn her,. =(8-x) =(8-x)^2 På ene får du da (8-x)(8-x) = 64-8x-8x+x^2 X^2-16x+64 x+4= x^2 - 16x+64 0=X^2-17x+60 Så bruker du ABC formelen. 17+- Kvadratroten av (-17)^2 -4*1*60 / 2 17+/- 7 / 2 = 17+7/2 = 12 17+/- 7 / 2 = 17-7/2 = 5 X = 12 V x= 5 Håper det var forståelig. Orka ikke skrive alt i koder for å få det pent, da jeg var på fylla igår. Tusen takk! surra litt når det gjaldt om det ble 17- eller + i ABC fomelen Endret 27. oktober 2012 av cecili Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Når du kvadrer en likning med kvadratrot må du alltid sette prøve på svaret. Da vil du se at ikke er en løsning. Jeg er bånn i matte. Altså, helt bånn. Kan du forklare? Lenke til kommentar
cecili Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5 Endret 27. oktober 2012 av cecili Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Du får jo to svar når du løser den som en 2. grads likning! altså x= 5 og x=12 Men du må sjekke om begge er riktige! Men her er det bare en som er riktig!! Sett inn f.eks. svaret 5 inn i likningen der det står x. Så regner du hva du får på begge sider av = tegnet. Er det lik sum på begge sider, så er det den riktige løsningen! Om du setter inn 12 der x står og regner ut får du svaret 4= -4 , og det er jo ikke riktig. Setter du inn 5 der x står og regner ut får du svaret 3=3, og det er riktig! Med andre ord så er hele svaret på oppgaven x=5 Da ser jeg den klart. Takk! Nå er jeg som sagt, helt, helt, helt elendig i matte. Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Spørsmål 1. Trekk sammen, å forkort. 5/6 + 7/8 + 5/12. Tellerne legger man sammen. 5+7+5= 17. Hva gjør du med nevneren? Jeg har søkt på det, men finnner fortsatt ikke ut. Ja, jeg er dårlig i matte, beklager.! Du kan kun leggje saman teljarane om nemnarane er like, altso at alle brøkane har same, felles, nemnar. Det vil seie at du må utvide brøkane slik at alle har same nemnar, då kan du leggje saman teljarane. Eg skreiv litt om det her. Kan og nemne at UDL har nokre videoar om brøkrekning, t.d. http://udl.no/matematikk/algebra/brokregning-2-addisjon-subtraksjon-125 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå