Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp til å løse oppgave 5 :

a) Finn likningen for en rett linje som går gjennom punktet (2,4) og med stigningstall -3.

b) En annen rett linje går gjennom punktene (1,5) og (3,1). Finn likningen for denne linja.

c) Tegn de to rette linjene fra a og b i samme koordinatsystem finn skjæringspunktene til linjene

grafisk og ved regning.

agree, skjønner ikke pøkk av den.

 

Men, kommer tilbake etterpå, så har jeg blitt lært i det ;p

Lenke til kommentar

Var hjelpelærer hin dagen for noen på BI med den innleveringen der. Er ikke vondt ment, men setter spørsmål til undervisningen ettersom så mange av dere sliter.

 

Oppgave 5

 

For å løse denne oppgaven trenger du å vite 2 formler.

 

Ettpunktsformelen: chart?cht=tx&chl=y-y_0=a(x-x_0)

 

Hvor stigningstallet a, er gitt ved chart?cht=tx&chl=a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}=\frac{\Delta y}{\Delta x}

 

Fant en fin link på det:

 

http://www.matematikk.org/oss.html?tid=89173

 

Så vilkårlig for hva punkt du bruker i ettpunktsformelen, i oppgave b vil du få samme svar for likningen, ettersom stigningstallet blir det samme.

 

c) For å vite når to linjer treffer hverandre setter du likningene til linjene lik hverandre.

 

chart?cht=tx&chl=g(x)=f(x) og løser for x.

 

Grafisk burde vel gå greit?

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å løse oppgave 5 :

a) Finn likningen for en rett linje som går gjennom punktet (2,4) og med stigningstall -3.

b) En annen rett linje går gjennom punktene (1,5) og (3,1). Finn likningen for denne linja.

c) Tegn de to rette linjene fra a og b i samme koordinatsystem finn skjæringspunktene til linjene

grafisk og ved regning.

agree, skjønner ikke pøkk av den.

 

Men, kommer tilbake etterpå, så har jeg blitt lært i det ;p

 

Nå har jeg levert inn oppgaven så jeg har det ikke her.. men lignende oppgaver står i læreboken. Du må bare bla litt.. Men du skal bruke de formelene Andreas345 har nevnt! Om man søker litt på nett, så dukker det opp en god del sider som forklarer akkurat dette.

Lenke til kommentar

Så, hvilken nettside/program er det man bruker for å skrive matte slik Herr Specter gjør?

 

Btw, iløpet av 4 dager i denne tråden, så begynner matte å bli.. forståelig. For en som ennå ikke har kan sette opp et stykke med gange og dele, så er det ganske stort. haha!

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til å løse oppgave 5 :

a) Finn likningen for en rett linje som går gjennom punktet (2,4) og med stigningstall -3.

b) En annen rett linje går gjennom punktene (1,5) og (3,1). Finn likningen for denne linja.

c) Tegn de to rette linjene fra a og b i samme koordinatsystem finn skjæringspunktene til linjene

grafisk og ved regning.

agree, skjønner ikke pøkk av den.

 

Men, kommer tilbake etterpå, så har jeg blitt lært i det ;p

 

Nå har jeg levert inn oppgaven så jeg har det ikke her.. men lignende oppgaver står i læreboken. Du må bare bla litt.. Men du skal bruke de formelene Andreas345 har nevnt! Om man søker litt på nett, så dukker det opp en god del sider som forklarer akkurat dette.

 

Er y=4/5x+12/5 riktig for 5a?

Lenke til kommentar

Noen som har utregningene på oppgave 3?? en av de siste oppgavene jeg har igjen..

 

Skriver du opp oppgavene?

 

oppgave 3

 

faktoriser: a) 2x^2 - 18 b) x^2 - 3x - 18 c) 3x^2 + 9x^2 + 6x

 

Løs ulikhetene: d) -x + 3/2 < - 1/2 e) x(x-2) > x + 18 f) 4/x-4 < -4

 

Noen som har utregningene på oppgave 3?? en av de siste oppgavene jeg har igjen..
Skriver du opp oppgavene?
oppgave 3 faktoriser: a) 2x^2 - 18 b) x^2 - 3x - 18 c) 3x^2 + 9x^2 + 6x Løs ulikhetene: d) -x + 3/2 < - 1/2 e) x(x-2) > x + 18 f) 4/x-4 < -4
Endret av Quepasa?
Lenke til kommentar

a>

 

Hvordan får du til b og ikke c? Oppgaven er jo så og si identisk?

 

Er ikke k(x) = 10x+2050 svaret på a, eller tar jeg feil?

 

Nei, det stemmer.

 

Det du svarte på da. hva var det? sliter med å regne det ut. Klarer å framstille det grafisk, men ikke med utregning. Hjelp/tips?

Lenke til kommentar

k(x) = 10x + 2050

 

Denne sier oss at det koster 2050 kroner i faste kostnader og 10 kroner i variable kostnader. Hvis du produserer x = 0, blir kostnadene: k(x) = 2050. Skulle man velge å produsere én enhet, blir kostnadene: k(x) = 2060.

 

Vi har i oppgaven fått vite at kostnadene er 2840. Vi vet at kostnadsfunksjonen er k(x) = 10x + 2050. k(x) = 2840 i dette tilfellet. 2840 = 10x + 2050. 2840 - 2050 = 10x.

 

790 = 10x.

x = 79

Lenke til kommentar
k(x) = 10x + 2050 Denne sier oss at det koster 2050 kroner i faste kostnader og 10 kroner i variable kostnader. Hvis du produserer x = 0, blir kostnadene: k(x) = 2050. Skulle man velge å produsere én enhet, blir kostnadene: k(x) = 2060. Vi har i oppgaven fått vite at kostnadene er 2840. Vi vet at kostnadsfunksjonen er k(x) = 10x + 2050. k(x) = 2840 i dette tilfellet. 2840 = 10x + 2050. 2840 - 2050 = 10x. 790 = 10x. x = 79

 

Okei ser det nå. Tusen takk for hjelpen. Du har ikke noe å bidra med på oppg. 2 og 3 for de av oss som sliter med den også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...