Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk for Økonomer (BI)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så på 3e skal grafen ha disse punktene?

(-3, -62)

(-2, -44)

(-1, -26)

(0, -8)

(1, 10)

(2, 28)

(3, 46)

(4, 64)

(5, 82)

(6, 100)

(7, 118)

får ikke helt de samme verdiene som deg, men er ikke helt sikre på mine ennå, så må sjekke litt til

3d, fikk y= 18x-8

tror d er riktig, & bruker d anyway :)

Formelen og svaret står allerede tre-fire poster over her ;)

seriøst? ser ikke den oen steder... litt trøtt muligens :D , er andre folk enige m meg da?

Lenke til kommentar

seriøst? ser ikke den oen steder... litt trøtt muligens :D , er andre folk enige m meg da?

Tallene i posten til MadOx ser riktige ut, spør du meg.

Hei. på 3d har du formelen y-y1=a(x-x1)

a=stigningstallet. x=1, y=10. Stigningstallet finner du ved å sette 1 i deriverte funksjonen. Altså f'(1), som jeg fikk 18 på. Så setter du dem inn i formelen, og regner ut. Svaret skal bli: y=18x-8

Lenke til kommentar

Tallene i posten til MadOx ser riktige ut, spør du meg.

Hei. på 3d har du formelen y-y1=a(x-x1)

a=stigningstallet. x=1, y=10. Stigningstallet finner du ved å sette 1 i deriverte funksjonen. Altså f'(1), som jeg fikk 18 på. Så setter du dem inn i formelen, og regner ut. Svaret skal bli: y=18x-8

satte formelen inn på graphing calculator table på internett for å sjekke. får:

-3 162

-2 64

-1 14

0 0

1 10

2 32

3 54

4 64

5 50

6 0

7 -98

får og disse svarene på kalkulator

Lenke til kommentar

Noen som kunne forklart hvordan jeg skal taste inn stykket fra 2d på kalkulatoren, kom frem til samme ligningen som allerede er skrevet her, men får ikke det samme svaret :S

feks hvis x= 5 skriver d inn : -2x(5)^3+12x(5)^2 =50

Noen som kunne forklart hvordan jeg skal taste inn stykket fra 2d på kalkulatoren, kom frem til samme ligningen som allerede er skrevet her, men får ikke det samme svaret :S

woopz, sorry, så akkurat nå at d var 2d. eeh har ungått å føre inn den oppgava ennå :/
Lenke til kommentar

Hvis du er våken fortsatt, du har ikke tilfeldigvis svaret på 2e? vil bare dobbeltsjekke om jeg har fått det riktig :p

Glemte å skrive ikke noe problem :p lærer meg 2d senere ^^

jeppz, legger meg ikke før denne er postet. 2 e : er veldig dårlig på f.skjema, men fant faktisk dette eksempelet i boka, så d bør virkelig være riktig!

bruker utregningen fra 2b. der x blir 3 og 1

dermed faktoriserer jeg 2e til (x-3)(x-1) <0

setter d inn i skjema, og konklusjonen er:

-x^2+4x-3>0 når x<1 eller x>3

Lenke til kommentar

Hvis du er våken fortsatt, du har ikke tilfeldigvis svaret på 2e? vil bare dobbeltsjekke om jeg har fått det riktig :p

jeppz, legger meg ikke før denne er postet. 2 e : er veldig dårlig på f.skjema, men fant faktisk dette eksempelet i boka, så d bør virkelig være riktig!

Tusen hjertelig ;)

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig ;)

bare hyggelig, bra at jeg faktisk kan hjelpe noen og :) neste gang skal jeg passe på å bli ferdig i god tid slik at det ikke er igjen flere ting og lure på!
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Skrev "Dette er siste konteeksamen i dette faget og hvis jeg står og vipper håper jeg det går i favør E"... Var dette dumt å skrive? Er det forsøk på å påvirke sensor...? vil jeg stryke da? Var så nervøs :S Strøk i 1. klasse og tok det ikke før nå, som selvfølgelig var siste gang det er mulig å ta den...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

Jeg skal starte på en bachelor i økonomi og adm. ved BI Bergen til høsten, i den anledning lurte jeg på hvilke kapitler som har brukt å være pensum i mattefaget i høstsemesteret? Er en del år siden jeg hadde matte, og tenker på å jobbe en del med pensum i sommer.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei, oppgaven er UTlevert den 15 Oktober 2012. Å skal da leveres 29oktober 2012.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg er dårlig i matte. Youtube og matteboka er til heller liten hjelp, å kanskje det er flere som sliter?

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...