Gå til innhold

Privat eller ENK?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg byrjar i ny jobb som er deltid vedsia av studier. Eg skal jobbe over nettet, og får ca 900kr pr time, og får betalinga fra Danmark.

Eg er forferdelig usikker om eg skal velge eit ENK eller ta det privat. Frykter skattesmell på eit eller anna vis.

Noken som har nokon gode forslag ?

Hadde satt stor pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkeltpersonsforetak og privat er i det store og det hele to sider av samme sak. begge berører din private økonomi. Du tar i mot betaling privat hvis firmaet ansetter og betaler arbeidsgiveravgift eller du oppretter et ENK hvis du blir leid inn på konsulentbasis og fakturerer timer.

Er du ansatt eller blir du leid inn på timebasis?

Lenke til kommentar

Enkeltpersonsforetak og privat er i det store og det hele to sider av samme sak. begge berører din private økonomi. Du tar i mot betaling privat hvis firmaet ansetter og betaler arbeidsgiveravgift eller du oppretter et ENK hvis du blir leid inn på konsulentbasis og fakturerer timer.

Er du ansatt eller blir du leid inn på timebasis?

Takk for svar!

Eg jobber vel egentlig som sjølvstendig konsulent, så eg er ikkje ansatt, men får ca 900-1000 kr pr oppdrag på 1t fra personen i Danmark.

Kan vel egentig kalle det provisjon.

Lenke til kommentar

Da høres det ut som enk er noe for deg. Husk at av de 900 kr så må du betale moms hvis du overstiger 50 000 Nok i omsetning i året, noe du fort gjør med den timeprisen. Kanskje du skal undersøke om det er 900 eks. moms eller ink. Du må også sjekke opp i hvordan dette gjøres når du gjør oppdrag for utenlandske firma.

Hva er det forresten du driver med?

Lenke til kommentar

Takk for svar! det er desverre eks moms, for når min oppdragsgiver tar betalt fra utlandet så betaler han ikkje moms.

Eg leste no nettopp om at om eg registrerer meg som undervisningstjeneste så slepper eg moms.

Eg jobber med personlig utvikling, og hjelper mennesker til å virkelig få fart på livet sitt. Resultata hittil er fantastisk, og ingenting er så givande å sjå at andre mennesker får det bedre, korleis livet deira skyter fart, samtidig som eg utvikler meg og tjener godt på det.

Lenke til kommentar

Da du selger dine tjenester til Danmark så betyr det at du eksporterer dine tjenester.

Norsk merverdiavgift skal i utgangspunktet kun betales for varer og tjenester som blir brukt i Norge. Den tjenesten du produserer blir brukt i utlandet, og jeg tror derfor ikke at du trenger å betale merverdiavgift på denne omsetningen. Det er mottakeren som skal betale VAT i sitt land, i dette tilfelle Danmark.

§ 6-22. Utførsel av tjenester

(1) Omsetning av tjenester som helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet, er fritatt for merverdiavgift.

(2) Omsetning av fjernleverbare tjenester er fritatt for merverdiavgift når mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet. For omsetning av fjernleverbare tjenester til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet, gjelder første ledd.

(3) Omsetning av fjernleverbare tjenester i form av elektroniske tjenester, herunder elektroniske kommunikasjonstjenester, er fritatt for merverdiavgift også når tjenesten leveres til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet enn de som er nevnt i annet ledd. Første punktum gjelder likevel ikke dersom leveringen av elektroniske kommunikasjonstjenester skjer gjennom fast terminal i merverdiavgiftsområdet. Skjer leveringen av slike tjenester gjennom fast terminal utenfor merverdiavgiftsområdet, er leveringen fritatt. Første ledd gjelder ikke elektroniske kommunikasjonstjenester.

Kilde: Merverdiavgiftsloven

Det er sikkert noen registreringer du må gjøre for å bli anerkjent som eksportør. Ta kontakt med tollvesenet for mer detaljert informasjon og eventuelle søknadsskjema.

Lenke til kommentar

har på sikt tenkt å jobbe for meg sjølv også, så eg trur kanskje det å registrere meg som undervisingsforetak er den beste løsninga.

Takk for gode svar!

Noken som har gode kilde til kva eg kan sette på firmaet for å spare skatt ? Eg må jobbe heime, og er avhengi av data og internett. Samt bruker endel penger på bøker. Leser omtrent 1000 sider i veka, så det går endel i posten fra Amazon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...