Gå til innhold

Problem med innebygd blits

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt kameraet mitt(Nikon D3000) siden oktober 2009, så jeg kjenner det rimelig greit. Jeg bruker bare manuelle innstillinger, og bruker aldri blits. Men i forrige uke var jeg på studietur, hvor vi fikk i oppgave å leke oss med blits og lys. Når jeg skulle fyre av blitsen så gikk det ikke, den vil ikke åpne seg. Ikke en gang manuelt. Noen som vet hva problemet kan være?

Det er ingen krise for meg, siden jeg aldri bruker den. Men veldig greit å kunne prøve og fikse det, hvis jeg skal selge det en gang.

Endret av cen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har riktignok Canon 550D, men har opplevd lignende noen ganger. Hos meg hører jeg at smekklåsen prøver å åpne (lager klikkelyder) en tre ganger før den gir opp og ber meg resette kamera. Har fikset dette ved å svakt ta tak i blitsen og skyve den litt til hver side. Trolig har den kilt seg litt fast, men har ikke utforsket dette grundigere da ovenstående fremgagsmåte har funket ved tre anledninger.

En annen feil jeg har hørt enkelte få på Canon er at kameraet sier ekstern blits er tilkoblet når den ikke er det. Normalt har da en liten tapp som kjenner om noe står i blitsskoen kilt seg fast i nedre posisjon. Ryktene sier at om en bare fikler litt spretter den opp igjen. Om dette problemet også kan forekomme på Nikon vet jeg ikke, heller ikke om det er relevant for ditt problem.

Lenke til kommentar

Min skal også egentlig lage en lyd, men det gjør den heller ikke. Lurer litt på om den har fått seg en smell. For noen uker siden mistet jeg kameraet i flisgulvet, fra nattbordet. Klarte å rive det ned i søvne. Ser at blitsskoen har fått seg ett hakk etter dette. Så kanskje det er grunnen. Ettersom jeg ikke bruker blitsen noe særlig så vet jeg ikke når problemet oppstod.

Jeg har prøvd å klappe litt på blitsen, samt å skyve den forsiktig til hver side. Men det går fortsatt ikke.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har riktignok Canon 550D, men har opplevd lignende noen ganger. Hos meg hører jeg at smekklåsen prøver å åpne (lager klikkelyder) en tre ganger før den gir opp og ber meg resette kamera. Har fikset dette ved å svakt ta tak i blitsen og skyve den litt til hver side. Trolig har den kilt seg litt fast, men har ikke utforsket dette grundigere da ovenstående fremgagsmåte har funket ved tre anledninger.

En annen feil jeg har hørt enkelte få på Canon er at kameraet sier ekstern blits er tilkoblet når den ikke er det. Normalt har da en liten tapp som kjenner om noe står i blitsskoen kilt seg fast i nedre posisjon. Ryktene sier at om en bare fikler litt spretter den opp igjen. Om dette problemet også kan forekomme på Nikon vet jeg ikke, heller ikke om det er relevant for ditt problem.

Begge deler er kjente Canon feil - har aldri hørt at Nikon har samme problem.

Lenke til kommentar

Hva med å sette kamera på auto og ta bilde inn i mot noe mørkt å se hva det gjør? Da skal blitzen sprette opp uansett om du har trykket i menyene. Eller en resset av kamera kan også prøves, hvordan dette gjøres på Nikon vet jeg desverre ikke men det kan nok andre svare for.

Er ikke en slik tapp som ofte feiler på canon 7D på dit Nikon? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1294885

Lenke til kommentar

Auto har jeg prøvd mange ganger allerede :p Prøvde det nå også, og det funker fortsatt ikke.

Jeg har sett på den tappen også, og den er som den skal være. Ser ut som dette blir et evigvarende problem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...