Gå til innhold

Hva er BIOS?


big_glasses

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BIOS (Basic Input Output System) er et program som ligger på en ROM brikke på hovedkortet ditt. Når PC-en blir startet, blir hele innholdet i BIOS kopiert inn i minnet, og startet. BIOS vil deretter kjøre en sjekk av systemet og passe på at ting er i orden.

BIOS utgjør grunnleggende tjenester som er nødvendig for å starte PC-en, og i noen tilfeller også for at PC-en skal fungere etter den er startet.

 

BIOS er på god vei til å bli erstattet med UEFI (Unified Extensible Firmware Interface).

Lenke til kommentar

Her er det nok flere som roter. Flashbrikker (som husker uten strøm) lages med CMOS. CMOS er basis for de aller fleste kretser vi har i dag, også bios.

 

Deadhound: Tidlig på 80-tallet hadde en del maskiner bioser som ble lastet fra en spesiell reservert sektor på harddisken. Senere ble PROM (programmerbar rom), UVEPROM og elektrisk EEPROM mer vanlig. I dag er alle bioser EEPROM i ny og forbedret utgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
brikken er ikke mulig å fjerne fra hovedkortet, denne er loddet fast.

 

I gamle dager kunne man gjøre det, har selv byttet ut noen brikker.. ;)

(bl.a PLCC og DIP)

http://www.biosman.com/remove.htm

 

Jepp, dette stemmer, dessverre går ikke dette lenger på mange nye hovedkort, Dessverre.

EVGA Classified kortet mitt har en fastloddet brikke, siste jeg så med en som kunne taes ut av sokkelen var ABIT IX38, ABIT solgte også BIOS brikker i sin "Abit shop"

Lenke til kommentar

BIOS trenger ikke strøm for å huskes, da blander du BIOS og CMOS.CMOS må ha strøm og her ligger bare innstillingene slik som boot rekkefølge og overklokk for eksempel.

Var det jeg mente, forklarte kanskje litt dårlig. Mente at BIOSen burde kunne lagres på annet en flashminne, så lenge enheten ikke trenger strøm :)

 

 

Her er det nok flere som roter. Flashbrikker (som husker uten strøm) lages med CMOS. CMOS er basis for de aller fleste kretser vi har i dag, også bios.Deadhound: Tidlig på 80-tallet hadde en del maskiner bioser som ble lastet fra en spesiell reservert sektor på harddisken. Senere ble PROM (programmerbar rom), UVEPROM og elektrisk EEPROM mer vanlig. I dag er alle bioser EEPROM i ny og forbedret utgave.

Tusen takk. Så kort sagt BIOS ER ikke flashminne, men ligger på/i flashminne. Reagerte på det lærern min sa om at BIOS er flashminne, som da betyr at flashminne ER BIOS. Og dermed så er alle flashminner BIOS. (dro den tanken liitt langt... men synes ikke lærern er så veldig flink)

Lærern skrev også på en prøve at firewire er raskere enn USB uten å spesifisere hvilken USB version

Lenke til kommentar

BIOS er både og, BIOS benevlsen brukes også om BIOS brikke, som ER flashminnet som BIOS ligger på.

Så noen sier kun BIOS, mens BIOS brikken så spesifiserer du at du mener den FYSISKE hardware biten.

 

Årsaken til at BIOS er lagret i CMOS har vell litt med rask tilbakestilling av systemet og at det er litt arv fra gammelt av inne i bildet også.

Lenke til kommentar

Disse prøvene er litt rare, for eksempel, la meg gi følgende eksempel fra læreboka hvor kun ett alternativ er korrekt:

Hva kan vi si om ATX?

 

1: passer for Xeon-systemer

2: For VIA C3- prosessor

3: passer sammen med slot 1

4: er sammen som pci

5: 20 pins strømkontakt

 

Joda, logisk nok med ett slikt spørsmål så skulle man tro at 1,2,3 og 5 skulle være korrekt.

Dessverre er det kun ifølge læreboka nr 5 som er korrekt... Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar

han har nok ikke tenkt på usb 3 da.

 

usb 1.1 = 12Mbps

usb 2.0 = 480Mbps

 

Firewire 400 = 400Mbps

Firewire 800 = 800Mbps

 

med usb er/var hastigheten teoretisk, vet ikke om det samme gjelder for firewire.

 

Test fra 2002: http://ixbtlabs.com/articles/usb20vsfirewire/index-p2.html

Jeg spurte etter Firewire 800, men fikk høre at dette hadde noe med MAC å gjøre...

 

Husker jeg rett så var det noe med at Apple kjøpte rettighetene på bruk av firewire, på lik linje med Intel tunderbolt.

 

I mine øyne så har firewire alltid vært unødvendig siden få produserte noe serlig firewire utstyr i det hele tatt. :p

Så firewire har omtrent dødd ut nå og er vel borte om noen få år tenker jeg.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...