Gå til innhold

[Løst] Noen spørsmål om kjølepasta

bi_a_op

Anbefalte innlegg

Hvilken termisk-/kjølepasta er den beste fra komplett? Har Phenom II 980, H80 eller H100 kjøler. Skal overklokke.

Hvis NB eller SB er varm på hovedkortet, vil det hjelpe å sprute på med litt kjølepasta?

Når jeg gjør dette (hvis jeg skal gjøre det) skal jeg smøre det utover som jeg ville gjort med smør på en skive? Eller smører jeg på som om det var majones?

Samme spørsmålet når jeg skal montere kjølere på CPU.

Takk for svar til teite spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjølepasta skal ikke sprutes oppå komponenter :p Spesielt ikke oppå kjøleribber og slikt...

Kjølepasta er forbehold mellom komponentet som produserer varmen og selve kjøleeren for å få bedre kontakt og spre varmen bedre. Det er svært lite som skal til. På en CPU holder det med en liten ert og så spre dette litt utover.. Holder med et svært tynt lag..

Selv har jeg holdt meg til Arctic Silver 5. men det er mange år siden jeg kjøpte...

Lenke til kommentar

Kjølepasta skal ikke sprutes oppå komponenter :p Spesielt ikke oppå kjøleribber og slikt...

Kjølepasta er forbehold mellom komponentet som produserer varmen og selve kjøleeren for å få bedre kontakt og spre varmen bedre. Det er svært lite som skal til. På en CPU holder det med en liten ert og så spre dette litt utover.. Holder med et svært tynt lag..

Selv har jeg holdt meg til Arctic Silver 5. men det er mange år siden jeg kjøpte...

"Sprut" i anførselstegn da :)

Men ville NB blitt kallere av litt kjølepasta direkte på?

Lenke til kommentar

Nå kommer vel såvidt jeg vet både H80 og H100 med ferdig påsmurt Shin Etsu-pasta som er noe av det beste som er å oppdrive, men det er alltids lurt å ha litt i bakhånd. Komplett har rimelig elendig utvalg hva pasta angår, men Arctic Silver og Noctua er greie valg.

Personlig sverger jeg til Arctic Cooling MX-2 pga. dens lave viskositet og glimrende ytelse, men sett bort fra "brukervennlighet" er det ikke mange gradene som skiller de beste merkene fra de verste så det er vanskelig å trå fullstendig feil her.

Lenke til kommentar

Noctua kjølepasta som selges på komplett.no er det beste som er og få tak i, den senket min temp med 10 grader. Koster 99 kroner, og husk og legg på en liten ert som er maks 5 mm og press cpu kjøleren over pastaen, ikke klin den utover først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...