Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til en oppgave - 1P matte

Anbefalte innlegg

Maria har tegnet en sirkel med 2 cm radius. Tommy vil tegne en sirkel som har fire ganger så stort areal som sirkelen til maria. Hvor mye må radiusen i sirkelen være?

Jeg regnet dette ut slik:

3.14 x 4 =12.56 = 13

4x4 =16

3.14 x 16 = 50

50 x 4 = 200

200/2 = 100

Radiusen må være 100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hint:

Arealet i 2cm radius sirkelen = 12.56

Arealet i den nye sirkelen må da bli 12.56 * 4 = 50.24

Du vet at r^2 * 3.14 = 50.24

Veien videre blir å regne seg TILBAKE.

Dette gjør du i to ledd, en deling og en kvadratrot.

Edit: Husk å les teksten nøye, og sett prøve.

Du har allerede funnet areal = 12,56 i ene sirkelen. Så nevner oppgaven at det neste arealet skal være 4 ganger så stort.

Du har så regnet deg frem til en radius på 100.

Viss du ganger den nye radiusen ut, altså 100*100*3.14. Blir dette arealet da fire ganger så stort som 12.56 ? :)

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Siden jeg ikke vet hvilken oppgave det er snakk om så kan jeg ikke poste løsningen. Jeg regner med at det er snakk om Sinus 1P matematikk.

Sinus 1P - matematikk VG1

Sinus 1YP - matematikk VG1

1) Velg kapittel i venstre kolonne.

2) Velg deretter delkapitel.

3) Trykk på "Løsninger. Oppgavene ???-???"

4) Finn og skriv av oppgaven.

Du finner løsningen til hver eneste oppgave i alle kapitlene i hele boka, bortsett fra oppgavesamlingen.

Dersom det er riktig forlag, og i studiedelen, så se bort ifra hint fra andre brukere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Målet er vel ikke å poste løsningen men å hjelpe TS med å klare å regne ut selv? Lærer lite av å kopiere svaret uten å skjønne hvordan man får akkurat det svaret.

TS kommer ikke her for å få undervisning, men for å få løsningen så fort som mulig. Å la TS få se en ferdig løsning er mest effektivt. TS kan analysere utregningen og dermed forstå hvorfor det ble gjort sånn i henholdt til bokas forklaring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Uansett om trådstarter er her for å få undervisning eller ikke, syns jeg oppfordring til å tenke selv er best. Å analysere i etterkant tror jeg de færreste tar seg tid til når de først har svaret.

Da er det deres egen feil at de ikke klarer å finne en forståelse når de har fått servert løsningen :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...