Bluestrewng Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Maria har tegnet en sirkel med 2 cm radius. Tommy vil tegne en sirkel som har fire ganger så stort areal som sirkelen til maria. Hvor mye må radiusen i sirkelen være? Jeg regnet dette ut slik: 3.14 x 4 =12.56 = 13 4x4 =16 3.14 x 16 = 50 50 x 4 = 200 200/2 = 100 Radiusen må være 100 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Nei 4 cm tror jeg (Noe å tenke på ?) Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Du fant jo arealet for den første sirkelen 12,56. Gang denne med 4 og finn r og dette arealet ( Areal = Pi*r^2) Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Hint: Arealet i 2cm radius sirkelen = 12.56 Arealet i den nye sirkelen må da bli 12.56 * 4 = 50.24 Du vet at r^2 * 3.14 = 50.24 Veien videre blir å regne seg TILBAKE. Dette gjør du i to ledd, en deling og en kvadratrot. Edit: Husk å les teksten nøye, og sett prøve. Du har allerede funnet areal = 12,56 i ene sirkelen. Så nevner oppgaven at det neste arealet skal være 4 ganger så stort. Du har så regnet deg frem til en radius på 100. Viss du ganger den nye radiusen ut, altså 100*100*3.14. Blir dette arealet da fire ganger så stort som 12.56 ? Endret 11. oktober 2011 av Solsviken Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Siden jeg ikke vet hvilken oppgave det er snakk om så kan jeg ikke poste løsningen. Jeg regner med at det er snakk om Sinus 1P matematikk. Sinus 1P - matematikk VG1 Sinus 1YP - matematikk VG1 1) Velg kapittel i venstre kolonne. 2) Velg deretter delkapitel. 3) Trykk på "Løsninger. Oppgavene ???-???" 4) Finn og skriv av oppgaven. Du finner løsningen til hver eneste oppgave i alle kapitlene i hele boka, bortsett fra oppgavesamlingen. Dersom det er riktig forlag, og i studiedelen, så se bort ifra hint fra andre brukere. Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Målet er vel ikke å poste løsningen men å hjelpe TS med å klare å regne ut selv? Lærer lite av å kopiere svaret uten å skjønne hvordan man får akkurat det svaret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Målet er vel ikke å poste løsningen men å hjelpe TS med å klare å regne ut selv? Lærer lite av å kopiere svaret uten å skjønne hvordan man får akkurat det svaret. TS kommer ikke her for å få undervisning, men for å få løsningen så fort som mulig. Å la TS få se en ferdig løsning er mest effektivt. TS kan analysere utregningen og dermed forstå hvorfor det ble gjort sånn i henholdt til bokas forklaring. Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Uansett om trådstarter er her for å få undervisning eller ikke, syns jeg oppfordring til å tenke selv er best. Å analysere i etterkant tror jeg de færreste tar seg tid til når de først har svaret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Uansett om trådstarter er her for å få undervisning eller ikke, syns jeg oppfordring til å tenke selv er best. Å analysere i etterkant tror jeg de færreste tar seg tid til når de først har svaret. Da er det deres egen feil at de ikke klarer å finne en forståelse når de har fått servert løsningen Endret 11. oktober 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Det er klart Alle har jo til syvende og sist ansvar for egen læring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå