lasso23 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Har en oppgave jeg ikke helt skjøner, og ikke får til.. Noen som kan gi noen tips/råd/hjelp? Se på en bedrift som produserer en vare med kostnadsfunksjonen C(Q) = 18 + 2Q for alle Q > 0, men for Q = 0 gjelder C(0) = 0. Grensekostnaden for denne C-funksjonen er 4Q. (a) Forklar hva som menes med gjennomsnittskostnad, og finn en formel for gjennomsnittskostnaden som funksjon av produktmengden. (b) Vis at gjennomsnittskostnaden er lik grensekostnaden når Q = 3. © Tegn et diagram som viser bedriftens tilbudsfunksjon i frikonkurranse. (d) Finn bedriftens tilbudsfunksjon slik: Finn først for hvilke verdier av produktprisen tilbudet vil være lik null, og for hvilke verdier det vil være større enn null. (Begrunn svaret.) Finn deretter en formel for tilbudsfunksjonen som gjelder når tilbudet er større enn null. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 For det første: Vi gjør ikke leksene for deg, men vi kan hjelpe deg videre. Hva har du gjort så langt. For det andre: Enten kostnadsfunksjonen eller grensekostnadsfunksjonen er feil, skulle det stått C(q) =18 + 2q2? Lenke til kommentar
lasso23 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Ja, jeg hadde skrevet kostnadsfunksjonen feil. Probleme er at jeg virkelig ikke skjønner noe i det hele tatt. Tar faget ved siden av Jobb, så får ikke dratt på forelesninger. Har prøv i flere dager å finne ut av det, men skjønner det virkelig ikke. Hver gang jeg tror jeg skjønner det, finner jeg plutselig noe annet jeg tror er løsningen. Har ihvertfall kommet frem til at jeg tror det på a er: AC=18+2Q2 over Q? (får ikke til å skrive likninger her, hvordan gjør jeg det? Og jeg vil selvfølelig ikke at noen skal gjøre leksene for meg, kommer aldri til å klare eksamen hvis jeg ikke forstår det. Men jeg skjønner at det kunne oppfattes sånn.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Herer det beskrevet hvordan du skriver det fancy, men vi skjønner det meste med litt parenteser også. Gjennomsnittskostnaden er (18+2q2)/q, ja. Lenke til kommentar
lasso23 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 På oppgave b da, løser jeg den ved å finne uttrykkene for grensekostnaden og gjennomsnittskostnaden og sette det in i et diagram? For jeg skjønner ikke hvordan jeg skal regne meg til det. For grensekostnaden skal vel da være 12? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Nå gjør du det litt for vanskelig. Når det står "Vis at" holder det å regne ut grensekostnaden og gjennomsnittskostnaden for q=3 og komme frem til samme tallet. Og kostnaden er tolv, ja. Lenke til kommentar
lasso23 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Men jeg får ikke gjennomsnittskostnaden til å bli 12.. Hva er det jeg gjør feil når jeg får den til å bli 22? Lenke til kommentar
lasso23 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Nei, må skjønte jeg den alikevel Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 C(Q) = 18 + 2Q^2 Gjennomsnittskostnaden blir selvfølgelig kostnadene delt på antall enheter: C(Q)/Q = 18/Q + 2Q^2/Q = 18/Q + 2Q C(3) = 18/3 + 2*3 = 12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå