Teufel Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Prøver å finne utav hvordan jeg skal få til ett prosjekt jeg holder på med. Dette gjelder automatisk kjørelys på bil. Skal lage en egen bryter på dette, men vil ikke at det skal aktivere oljetrykklyset. Vet at det er andre måter å gjøre dette på men vil finne ut hvordan jeg gjør det på denne måten for å lære litt om dioder... Hvordan finner jeg ut hvilken type diode jeg trenger? Skal blokke strømmen fra å gå til oljelampa. Hvor selger de billig elektronikk utstyr? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Du skal ikke bruke dioder, men motstandere for å redusere strøm. Er det snakk om diodelampe? Har du link eller tekniske spesifikasjoner til lampa? Hvis det er diodelampe uten formotstandere så er det veldig viktig å vite hvor mye strøm den skal trekke (tåler over tid). [edit] Dersom kjørelysene er aktivert med relé, sjekk samtidig om reléet kan ha ubrukte tilkoblingspunkter. Evt så kan du bytte til et relé med flere kontakter eller sette to reléer (reléspolene) i parallell. Til sistnevnte løsning trenger du kun et enkelt 12V rele med to kontaktpunkter. Endret 11. oktober 2011 av geir__hk Lenke til kommentar
Teufel Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Du skal ikke bruke dioder, men motstandere for å redusere strøm. Er det snakk om diodelampe? Har du link eller tekniske spesifikasjoner til lampa? Hvis det er diodelampe uten formotstandere så er det veldig viktig å vite hvor mye strøm den skal trekke (tåler over tid). [edit] Dersom kjørelysene er aktivert med relé, sjekk samtidig om reléet kan ha ubrukte tilkoblingspunkter. Evt så kan du bytte til et relé med flere kontakter eller sette to reléer (reléspolene) i parallell. Til sistnevnte løsning trenger du kun et enkelt 12V rele med to kontaktpunkter. Det er snakk om en helt anmindelig glødepære... Det er nok ett rele, men det er integrert i en styreboks uten andre tilkoblingsmuligheter... Trodde det var dioder (ikke LED) som kun sender strøm en vei... Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Trodde det var dioder (ikke LED) som kun sender strøm en vei... Et LED er en diode (LED=Light Emitting Diode) De har nesten samme tegn, bare at LED har piler som viser at den sender ut lys Tegn for LED Tegn for diode Endret 12. oktober 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hvor selger de billig elektronikk utstyr? Du får gode priser på ebay eller f.eks her: http://www.taydaelectronics.com/servlet/StoreFront Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Du skal ikke bruke dioder, men motstandere for å redusere strøm. Nei, det han trenger for å hindre at strøm fra påslått lysbryter går "feil vei" og også påvirker oljetrykklampa er nettopp en diode. Denne må tåle strømmen som går gjennom den og releet. (se lenger ned) Han kan for all del bruke et ekstra kjørelysrele, og paralellkoble utgangene fra de, men det er en unødvendig komplisert løsning. Rele med to uavhengige spoler har jeg ikke sett, men det betyr jo ikke at det ikke finnes. Dioden nede til venstre er forøvrig ikke strengt nødvendig med mindre lysbryteren legger kontakt til jord når den er avslått, eller det er andre utganger fra lysbryteren som ikke skal få spenning "bakveien" (varsellampe?), det er nok med bare den "vannrette" i midten av tegninga. Er det snakk om diodelampe? Har du link eller tekniske spesifikasjoner til lampa? Lampa er ikke relevant, det er releets strømtrekk som avgjør diodens nødvendige strømføringsevne. Spenninga på vanlig bilelektro-anlegg er maks 15V (normal ladespenning 14,4). Et "vanlig" 12V bilrele har som oftest en spole med ca. 80 Ohm motstand, som gir (I=U/R, dvs 12V/80Ohm) 0,15A eller 150mA. Det sikreste er jo å måle hvor mye strøm kretsen faktisk trekker, og legge til en viss margin. F.eks. denne skulle være tilstrekkelig i massevis. (maks 1A, og 1000V sperrespenning) Endret 15. oktober 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå