Gå til innhold

Strømstyrende dioder


Anbefalte innlegg

Prøver å finne utav hvordan jeg skal få til ett prosjekt jeg holder på med.

 

post-60315-0-69130100-1318319624_thumb.jpg

 

Dette gjelder automatisk kjørelys på bil. Skal lage en egen bryter på dette, men vil ikke at det skal aktivere oljetrykklyset. Vet at det er andre måter å gjøre dette på men vil finne ut hvordan jeg gjør det på denne måten for å lære litt om dioder...

 

Hvordan finner jeg ut hvilken type diode jeg trenger? Skal blokke strømmen fra å gå til oljelampa.

 

Hvor selger de billig elektronikk utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke bruke dioder, men motstandere for å redusere strøm.

 

Er det snakk om diodelampe? Har du link eller tekniske spesifikasjoner til lampa?

 

Hvis det er diodelampe uten formotstandere så er det veldig viktig å vite hvor mye strøm den skal trekke (tåler over tid).

 

[edit]

Dersom kjørelysene er aktivert med relé, sjekk samtidig om reléet kan ha ubrukte tilkoblingspunkter.

Evt så kan du bytte til et relé med flere kontakter eller sette to reléer (reléspolene) i parallell.

Til sistnevnte løsning trenger du kun et enkelt 12V rele med to kontaktpunkter.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Du skal ikke bruke dioder, men motstandere for å redusere strøm.

 

Er det snakk om diodelampe? Har du link eller tekniske spesifikasjoner til lampa?

 

Hvis det er diodelampe uten formotstandere så er det veldig viktig å vite hvor mye strøm den skal trekke (tåler over tid).

 

[edit]

Dersom kjørelysene er aktivert med relé, sjekk samtidig om reléet kan ha ubrukte tilkoblingspunkter.

Evt så kan du bytte til et relé med flere kontakter eller sette to reléer (reléspolene) i parallell.

Til sistnevnte løsning trenger du kun et enkelt 12V rele med to kontaktpunkter.

 

Det er snakk om en helt anmindelig glødepære... Det er nok ett rele, men det er integrert i en styreboks uten andre tilkoblingsmuligheter...

Trodde det var dioder (ikke LED) som kun sender strøm en vei...

Lenke til kommentar

Du skal ikke bruke dioder, men motstandere for å redusere strøm.

Nei, det han trenger for å hindre at strøm fra påslått lysbryter går "feil vei" og også påvirker oljetrykklampa er nettopp en diode. Denne må tåle strømmen som går gjennom den og releet. (se lenger ned)

 

Han kan for all del bruke et ekstra kjørelysrele, og paralellkoble utgangene fra de, men det er en unødvendig komplisert løsning. Rele med to uavhengige spoler har jeg ikke sett, men det betyr jo ikke at det ikke finnes.

 

Dioden nede til venstre er forøvrig ikke strengt nødvendig med mindre lysbryteren legger kontakt til jord når den er avslått, eller det er andre utganger fra lysbryteren som ikke skal få spenning "bakveien" (varsellampe?), det er nok med bare den "vannrette" i midten av tegninga.

 

 

Er det snakk om diodelampe? Har du link eller tekniske spesifikasjoner til lampa?

Lampa er ikke relevant, det er releets strømtrekk som avgjør diodens nødvendige strømføringsevne. Spenninga på vanlig bilelektro-anlegg er maks 15V (normal ladespenning 14,4). Et "vanlig" 12V bilrele har som oftest en spole med ca. 80 Ohm motstand, som gir (I=U/R, dvs 12V/80Ohm) 0,15A eller 150mA. Det sikreste er jo å måle hvor mye strøm kretsen faktisk trekker, og legge til en viss margin.

 

F.eks. denne skulle være tilstrekkelig i massevis. (maks 1A, og 1000V sperrespenning)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...