Gå til innhold

Sony NEX 7 = DSLR killer?

Anbefalte innlegg

Det skjer mye spennende i kameraverdenen akkurat nå. De nye kompakte moddellene fra Sony er noe av dette synes jeg.

Personlig har jeg aldri vært fan av slike speilløse kameraer fordi de har maglet blant annet mulighetene til og kontrollere innstillinger manuelt på en god måte. I tilegg har jeg vært veldig glad i den optiske søkeren + god AF. Det ser endelig ut til at denne teknologien er i ferd med og modnes. Hvor er det blitt av CaNikon? Det ser ut til at de er blitt TOTALT akterutseglt på dette området(foreløpig). Nikon's 1 serie var ikke akkurat banebrytende bortsett fra noen små "gimikker".(ikke at jeg har belegg for dette, men kan virke sånn)

Fordelene med slike speilløse kameraer er ganske så åpenbare, i tilegg til den kompakte størrelsen kan de skifte med en bildekvalitet på linje med hvilket som helst speilrefleks. Ulempene må være hvor solide og hvor "værtette" slike kameraer er i sammenlikning til kamera med speil.

Kan man nå trygt kaste de store speilkameraene på dynga for og så erstatte de med f.eks. NEX 7? Eller maler jeg alt rosenrødt nå?

En annen ting jeg også har fundert på er de optiske kvalitetene på objektivene, kan de virkelig sammenliknes med dyrere CaNikon objektiv?

Noen andre her på forumet som har tanker/meninger?

EDIT:

Personlig føler jeg at de store "gamle" kameraprodusentene har kjørt seg selv fast i gammeldags teknologi og lange gamle tradisjoner om hvordan et kamera skal se ut.(lever de på rykte/popularitet, fortjent/ufortjent hvem veit) Flere produsenter har kommet med ny og spennende teknologi på markedet(som i starten var en gimmikk, men er nå og vil i fremtiden bli tydelig forbedret).

Hvem veit, bare noen filosofiske tanker på slutten der.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store problemet med NEX er IMHO objektivutvalget - en "grei" kitzoom, en begredelig pancake og en alt for stor superzoom.

Låter spennende med den kommende Zeiss-24mm'en, men når en NEX-7 og en god 24mm kommer på 10k - hver - så blir det litt dyrt.

Topp å kunne bruke andre objektiver med adapter - men litt teit at mikrolinsene på NEX-sensorene kun later til å være optimalisert for NEX-objektiver og ikke objektiver med større registeravstand VIA adapter.

Men - når det er sagt - kikk på gårsdagens bonusbilder i Oktoberfesten min! :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1380252&pid=18426544&st=60entry18426544

Edit: La oss se hvordan de kommende objektivene blir - 50/1.8 og 30/3.5 macro, men hittil har optikken ikke direkte imponert...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ny teknologi er alltid spennende, men jeg lurer litt på hvor praktisk det er å gjøre alt så lite. Fikla litt med et Nex, og jeg følte det omtrent på samme måte som jeg gjør når jeg skriver på en minilaptop. Du skriver ikke lengre avhandlinger på noe sånt. For meg, som synes selv de minste DSLRene (som entrylevelseriene) er for små, er dette upraktisk lite.

Det er mulig små kamerasystemer er praktisk hvis man ikke gidder å dra med seg mye utstyr f.eks. på en reise, men jeg for min del forstår ikke problemet her heller. Det er jo ikke sånn at man på en ferie løper rundt hele dagen med fotosekk fullstappa med kamera, fem objektiver, stativ og hauger av utstyr. Man slenger det man ikke bruker i safen, og tar med seg kamerahus med påmontert objektiv ut, alt etter situasjonen. Egentlig på samme måte som jeg gjør det hjemme.

Men de siste årene har alle kjøpt speilrefleks, og 90+% bruker det som point and shoot på full automatikk. Disse vil nok være tjent med mindre systemkameraer (eller kompakt), for de gidder sannsynligvis ikke ta med seg det store kameraet ut uansett. Og Nex-en ser unektelig ganske snasen ut, noe mange nok liker. Litt sånn kameraets svar på Iphone utseendemessig. :)

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Man slenger det man ikke bruker i safen, og tar med seg kamerahus med påmontert objektiv ut, alt etter situasjonen.

Hvor store safer har de på de hotellene du bor på? De hotellsafene jeg har vært borti har muligens plass til middels zoom (f.eks. Canon 24-105 uten solblender).

For min del så føles ikke mitt m-4/3 utstyr som en minilaptop - det er heller det at standard speilreflekser føles som bærbare fra 80-90 tallet - de som ser ut som symaskiner ;)

Lenke til kommentar

Nikon's 1 serie var ikke akkurat banebrytende bortsett fra noen små "gimikker".(ikke at jeg har belegg for dette, men kan virke sånn)

Jeg er heller ikke spesielt imponert over Nikon 1, men de har en spennende egenskap som kan være med på å minske gapet mellom speilløst og speil; de har fasedetekterende AF-sensorer på bildesensoren. Hvor godt det fungerer i praksis, og hva det vil si for bildekvaliteten (ettersom AF-sensorene tar opp plass midt i bildet) skal bli spennende å se.

NEX-7 er nok ett knallbra kamera på mange måter. Sensoren er sikkert i toppklasse (vanskelig å si enda, ettersom den eneste testen av sensoren så langt er gjort med A77 som med sitt halvgjennomtrengelige speil har noe dårligere kvalitet på bildepipelinen), tre innstillingshjul og "ekte" blitssko (setter ekte i parantes ettersom det er den proprietære sony-skoen det er snakk om) og innebygget søker (med 30% høyere lineær oppløsning enn Panasonics toppmodeller, som hittil har vært målestokken i klassen) retter opp mye av de tingene NEX-5/3 manglet.

Dersom du primært skal skyte stillestående/saktegående objekter vil dnok NEX-7 levere vel så bra som de fleste speilrefleksene på markedet. Skal du derimot hovedsaklig skyte motiver i hurtig bevegelse vil fortsatt speilreflekser ha en stor fordel med fasedetekterende autofokus - kontrastbasert autofokus er fortsatt ganske langt unna å kunne gjennomføre skikkelig følgefokus.

Lenke til kommentar

Man slenger det man ikke bruker i safen, og tar med seg kamerahus med påmontert objektiv ut, alt etter situasjonen.

Hvor store safer har de på de hotellene du bor på? De hotellsafene jeg har vært borti har muligens plass til middels zoom (f.eks. Canon 24-105 uten solblender).

For min del så føles ikke mitt m-4/3 utstyr som en minilaptop - det er heller det at standard speilreflekser føles som bærbare fra 80-90 tallet - de som ser ut som symaskiner ;)

Den standardstørrelsen jeg har vært borti på 90 % av hotellene jeg har bodd på (de som avviker har enda større safe - også med plass til laptop), har fint plass til alt bortsett fra spesielt store teler. Med "alt" mener jeg plass til kamerahus og de 4-5 objektivene jeg har med. Jeg kunne sikkert dyttet inn det dobbelte hvis det var det om å gjøre.

Stativet får jeg ikke inn, dog, men det ligger pent og pyntelig i en låsbar koffert. :)

Reiser du derimot charter og er avhengig av den lille safeskuffen man finner i ymse resepsjoner i Syden, vil det naturligvis by på problemer.

Lenke til kommentar

Topp å kunne bruke andre objektiver med adapter - men litt teit at mikrolinsene på NEX-sensorene kun later til å være optimalisert for NEX-objektiver og ikke objektiver med større registeravstand VIA adapter.

Godt poeng. Hadde jeg vært overbevist om at NEX-5 / 7 hadde gitt god kvalitet på Leica M og Nikkor objektiver ahdde dette virkelig vært en killer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har troen på dette kameraet. men savner tester og flere objektivr. men jeg tror sony vil komme med flere obj siden de har satset såpass på nex. Vi får håpe flommer og jordskjelv roer seg ned slik at vi kan få klå litt på denne lekkerbiskenen.

Det tar rimelig lang tid å utvikle objektiver, så jeg tror ikke man skal forvente et ras av nye på kort tid. Husk at de kameraprodusentene som har mye å tilby på objektivfronten har utviklet sitt sortiment over svært lang tid, Sony er rimelig fersk i den sammenligningen, og enda ferskere er deres satsing på speilløse.

Så regn med år i denne sammenhengen, og år i flertall.

Tor

Lenke til kommentar

Den standardstørrelsen jeg har vært borti på 90 % av hotellene jeg har bodd på (de som avviker har enda større safe - også med plass til laptop), har fint plass til alt bortsett fra spesielt store teler. Med "alt" mener jeg plass til kamerahus og de 4-5 objektivene jeg har med. Jeg kunne sikkert dyttet inn det dobbelte hvis det var det om å gjøre.

Stativet får jeg ikke inn, dog, men det ligger pent og pyntelig i en låsbar koffert. :)

Reiser du derimot charter og er avhengig av den lille safeskuffen man finner i ymse resepsjoner i Syden, vil det naturligvis by på problemer.

Men - er det noen som alvorlig talt vektlegger betydelig hva man får inn i en safe i et eller annet hotel når man skal kjøpe et systemkamera? Høres noe merkverdig ut for min del at etpar ferieturer skal ha særlig vekt i denne sammenhengen. Et godt kompaktkamera som nr 2 burde uansett dekke mye av slike situasjoner dersom plass er et seriøst problem.

Tor

Lenke til kommentar

Men - er det noen som alvorlig talt vektlegger betydelig hva man får inn i en safe i et eller annet hotel når man skal kjøpe et systemkamera? Høres noe merkverdig ut for min del at etpar ferieturer skal ha særlig vekt i denne sammenhengen. Et godt kompaktkamera som nr 2 burde uansett dekke mye av slike situasjoner dersom plass er et seriøst problem.

Tor

Nei, jeg forstår heller ikke at noen vektlegger det. Vil man ha en ferietur med minst mulig utstyr må det være mer behagelig med et kompaktkamera i lomma.

Lenke til kommentar

Tor

Personlig så legger jeg aldri kamera i safen, så akkurat det er ikke mitt problem. Men jeg gidder ikke å bære meg i hjel for å ta gode bilder. Og når jeg er på ferie, så ønsker jeg å fortsette med å ta gode bilder. Så for meg er er et speilløst system et nartulig valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med tomsi her. Speilløst virker tiltalende siden det er kompakt, rimelig avansert, og med god nok bildekvalitet. De store aberene er vel fokus og søker. Har hørt mye bra om søkerne, men vil gjerne se det før jeg tror det. Ang fokus har jeg ikke hørt så mye bra, og vi må vel kanskje innse at det er en stund til speilløst tar igjen dslr der?

Lenke til kommentar

Det tar rimelig lang tid å utvikle objektiver, så jeg tror ikke man skal forvente et ras av nye på kort tid. Husk at de kameraprodusentene som har mye å tilby på objektivfronten har utviklet sitt sortiment over svært lang tid, Sony er rimelig fersk i den sammenligningen, og enda ferskere er deres satsing på speilløse.

Tor

hørt om minolta? Og hvem som kjøpte minolta?

Lenke til kommentar

Tor

hørt om minolta? Og hvem som kjøpte minolta?

Minolta på Nex7 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...