Gå til innhold

Batterilevetid, Olympus C-350ZOOM

Anbefalte innlegg

Har nettop kjøpt meg et Olympus C-350ZOOM kamera som jeg er veldig fornøyd med men det er en ting som plager meg. Batteri levetiden er utrolig lav. Batteriet varer i ca 2 dager, det er da ca 20 bilder og i tilleg så har jeg jo sett på endel bilder på kameraet og jeg bruker skjermen når jeg tar bilder. Så sier den at den er tom for batteri, men hvis jeg tar ut batteriene (duracell med batteri måler) og måler batterinivået så er den full og jeg kan i tilleg bruke discmannen min i flere dager etterpå med de samme batteriene. I Butikken sa de at dette var normalt og han ba meg kjøpe oppladbare batterier. ER dette normalt da???

Hilsen frustrert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Vanlige" batterier er ikke å anbefale til digitalkameraer. De har en helt annen utladingskurve og strømkapasitet enn oppladbare. Antar du bruker AA-celler, slik som jeg gjør på mitt større Olympus, og da bør du skaffe deg oppladbare på 1800 - 2000 mAH eller mer. Både Elkjøp og Expert har et merke som heter GP, (det er oransje og grønne batterier), de er meget seige. De har både løse 4-pakk samt lader med batterier. Du bør ha to sett batterier, slik at du hele tiden har ett fulladet sett i veska. Oppladbare er som sagt seige, men tar svært brått slutt og ofte er det ikke en gang nok strøm til å få inn linsa igjen. Da er det veldig kjekt med en pakke i veska....

Lenke til kommentar

Enig i forrige innlegg; NiCd-batterier (vanlige AA fra butikk eller bensinstasjon) bør kun brukes i nødfall. Dette skyldes at de leverer en spenning som synker relativt fort, slik at det blir for svakt for kameraet allerede når 40% av energien er brukt opp...(mens det f.eks. i en CD-spiller ville ha vært brukbart til 80%)

Et NiMH-batteri (oppladbart) vil derimot levere en tilnærmet konstant spenning som er høy nok til å drive kameraet i mye lengre tid. Og den andre fordelen er naturligvis at du kan lade det opp og spare en haug med penger. Selve batteriene koster ca 40kr, altså ikke en formue, og en batterilader til 3-400kr er også en grei investering du vil ha glede av..

Lenke til kommentar

Kan bare nevne at Nicd (nikkel kadmium) batterier er også oppladbare og ikke de "vanlige" alkaliske batteriene man kjøper på shell for alt for mange penger.

For å komme litt på topic igjen, ja det er vanlig, kjøp et par 1800 mAh nimh batterier og en god lader. GP har en lader som lader på 2 timer, denne koster rundt 400 tror jeg og er vel beste GP i forhold til pris. Ellers har de jo lader/batter-pakker på www.xd.no og litt rundt om kring. Har ingen erfaring med disse så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Og om det skulle være uklart, oppladbare batterier varer lengre, du får altså flere bilder per sett bilder, de anbefales altså ikke kun fordi de kan gjenbrukes.

Mvh.

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar

GP-laderen som carwash nevner, koster riktignok 400, men det er faktisk inkludert 4 batterier, og er derfor et svært godt kjøp.

Jeg har 1800 mAH fra GP, og har akkurat kjøpt et sett Hähnel fra MPX.no, på hele 2100mAH, og lader dem over natten i min originale Olympus-lader. Begge disse settene er dritseige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...