Danieluh Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Heisann! Først: Lodding er en måte å smelte metaller for å lage forbindelser mellom elektriske komponenter på kretskort, lage forbindelse mellom ledninger osv. For å rengjøre loddespissen gnir man den mot en svamp blauta i vann. (svampen er hard før man bløter den) Har loddekurs om dagen, og læreren vår viste oss noe rart. Han fortalte om en elev som ikke gadd å fukte svampen i vasken. Siden vi bruker sprit til å rense med, og har dette på pulten, så brukte han dette for å bløte svampen. Men svampen var fremdeles like hard! Han viste oss ved å dynke en svamp i vann, og en i så mye sprit at det rant sprit av den. Min tidligere naturfag-lærer slo opp i datablad for stoffet, og der stod det at man kunne absorbere (det det heter?) spriten ved hjelp av svamp for å tørke opp eller noe. Hvorfor trekker ikke svampen til seg spriten? Hvorfor er svampen like hard når den tilføres flytende sprit? Takker for svar! Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Både ethanol og vann er polare, men de har forskjellig dipolmoment. Tettheten er også forskjellig. Det har kanskje noe med hvordan de egenskapene påvirker kappilærkraften i svampen. Hva er svampen laget av? Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Det er vanligvis ikke sprit (etanol) som brukes ved lodding, men isopropanol (en alkohol som også brukes som kondensfjerner i bensintanker). Jeg prøvde en gang å fjerne noen inntørka brusflekker på skrivebordet vha. tørkepapir dynka med isopropanol. Det gikk dårlig. Sukkeret løste seg ikke opp i det hele tatt. Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Forskjellig diploment? Vet ikke hva svampen er laget av, men han sier det er en helt vanlig svamp. (natur-svamp som han kalte det, men trodde det var sånn man dykker etter i havet uten at jeg har fordypa meg i produksjon av svamper..) Ser helt lik ut som den på bildet. Vi bruker ikke isopropanol, men det skal ha tilsvarende egenskaper. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Havsvamper er laget av spongin, et fiber bestående av kollagener. Usikker på hva det vil si i forhold til isopropanol :S håper noen andre kan svare! Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 SirDrinkAlot: Har lest litt om Dipolmoment nå. Det står lite konkret hva det egentlig er. Er det atomers eller molekylers evne til å tiltrekke hverandre? Slik at vi f.eks. får sterkest tiltrekningskraft når to stoffer er like polare/har samme dipolmoment? Hadde isåfall vært interessant å visst om spongin/kollagener er permanent polart eller ikke. Rekvirert sprit tror jeg de kaller det btw. Lenke til kommentar
idny Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) . Endret 12. oktober 2011 av idny Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 * Rektifisert sprit Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) SirDrinkAlot: Har lest litt om Dipolmoment nå. Det står lite konkret hva det egentlig er. Er det atomers eller molekylers evne til å tiltrekke hverandre? Slik at vi f.eks. får sterkest tiltrekningskraft når to stoffer er like polare/har samme dipolmoment? Hadde isåfall vært interessant å visst om spongin/kollagener er permanent polart eller ikke. Rekvirert sprit tror jeg de kaller det btw. Dipolmomentet for to ladninger -q og q er bare en vektor p=qd hvor d er en vektor som peker fra negativ til positiv ladning. For andre konfigurasjoner summerer du bare bidragene, eller integrerer over ladningstettheten. Uansett, du kan se på det som et mål på polariteten til et stoff. Nå vet jeg ikke om det er det som utgjør forskjellen her på om svampen blir fuktet eller ikke. Men dipolmomentet er forskjellig fra vann og ethanol og enda mer forskjellig på vann og isopropanol. Det kan muligens påvirke kapillærkraft mellom væsken og svampen slik at svampen ikke trekker væske inn alle porene. Dette var bare det første som falt meg inn som en mulig forklaring, jeg aner ikke om det er det som faktisk skjer. Endret 13. oktober 2011 av SirDrinkAlot 1 Lenke til kommentar
Danieluh Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Takker for svar^^ Høres ut som en fornuftig forklaring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå