Minsc Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Trenger nå litt hjelp av dere Lukter vondt/kloakk når jeg tapper vann i vasken på badet. Tenkte jeg skulle få åpnet opp vannlåsen (?) og rensket ut, men så har nå ikke jeg peiling da. Er redd for å gjøre noe feil. Hvor skal jeg skru? Begge disse låsene sitter jo hardt som F, skal det gjøre det? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Vannlåsen skal sitte hardt fast, ja. Hvis ikke så begynner den å lekke. Vannlåsen du ahr tatt bilde av har fire deler. Festering oppe, festering bak og øvre og nedre omslutning. Den nedre kan skrus fra den øvre og det er bare å få et godt tak på den og vro mot klokken sett nedenfra. Ikke rykk, men øk trykket jevnt. Husk å ha en bøtte under til å samle opp vannet som er i låsen. Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Er jo helt umulig å få løs den "kuppelen" som sitter under. Den sitter DØNN fast. Jeg er ikke så svak i klypa, så tror ikke det er derfor Hvis jeg tar i mer nå, så drar jeg ut rørene (de bøyer seg). Holder fast hele greia med den andre hånda, men det bøyer seg allikevel. What to do. Lenke til kommentar
reor Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Trenger nå litt hjelp av dere Lukter vondt/kloakk når jeg tapper vann i vasken på badet. Tenkte jeg skulle få åpnet opp vannlåsen (?) og rensket ut, men så har nå ikke jeg peiling da. Er redd for å gjøre noe feil. Hvor skal jeg skru? Begge disse låsene sitter jo hardt som F, skal det gjøre det? Hvis det lukter vondt etter du har tappet vann i vasken og fyllt opp vannlåsen i sluken er det noe feil ett sted for fyllt vannlås er nettopp det du trenger for å holde kloakklukt borte. Går avløpsrøret fra vasken ned i en annen sluk? Evt sluken i badegolvet? I såfall er det også drit i sluket som bør fjernes. Gamle sluk har gjerne en rist på toppen som må fjernes for renhold. I moderne sluker er det en "labyrint" å ta opp for rengjøring. Før jeg hadde gått igang med prosjektet hadde jeg først skaffet tilveie det man trengte for renhold. Til eksempel grønnsepe og en flaskekost samt avdanket oppvaskekost. Når det gjelder vaskesvannlåsen du har bilde av er det ringene man skal skru opp mens man holder selve koppen. Løsn først begge ringene før du skrur ringene opp og koppen blir løs. Jeg ser ikke bort fra at ringene kan ha blitt skrudd fast med vannpume eller rørtang, men vanligvis er ikke dette nødvendig. Når du har fått koppen løs gjelder det å rengjøre "innmaten". Lykke til. Lenke til kommentar
satchman Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 En quick'n'dirty løsning hvis det faktisk er noe i vannlåsen (eller røret) som bidrar til lukten er å helle nedpå et par desiliter klorin, la det stå og godgjøre seg i noen minutter og så skylle godt. PS: Varmt vann og klorin er dårlig kombo - skyll med kaldt vann, ihvertfall i begynnelsen. Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Avløpsrøret går inn i veggen, så ser ut som det er lite jeg kan gjøre akkurat på dét punktet, hehe. Ah, er ikke rart jeg ikke får av koppen når jeg ikke har løsnet på ringene! Dumme meg! Jeg tror jeg eventuelt vil teste med kaldt vann og klorin før jeg gjør noe annet, for jeg må uansett gå til innkjøp av noe redskap her ^^ Skal se om jeg får gjort noe i morgen, så prøver jeg og få inn en oppdatering her. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Løsne de to festeringene med en vannpumpe tang så ordner det seg. Lenke til kommentar
Minsc Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Da fikk jeg fiksa det. Makan til mye dritt har jeg aldri sett.. fysj! Er nok ikke rensa på alle de årene leiligheten har vært her, virker det som.. Takk for all veiledning! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå