multisync Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har nesten akkurat fått tatt førerkortklasse A, og ser på muligheten for å kjøpe meg en Honda Transalp 600 (som skal modifiseres en del). Denne sykkelen (som er relativt gammel) kan man få ganske mye billigre i tyskland, selv etter avgifter. Jeg er 20 år, og blir ikke 21 før i august 2012, mitt spørsmål er dermed som følger; finnes det vi kaller "mellomtung" i utlandet? Det er jo ikke noe på førerkortet som definerer det (?) det står jo bare "A" uavhengig om jeg har mellomtung eller tung. Hvis jeg kan kjøre denne i utlandet hadde det vært greit, da kunne jeg hentet sykkelen selv, og så bare fått min far til å kjøre den fra båten og hjem (evt. tilhenger) Det betyr også at jeg kunne fått kjørt meg en lengre tur til sommeren hvis økonomien tilsier at det lar seg gjøre Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Du kan jo ringe Statens vegvesens Kontaktsenter, de har ganske god greie på slikt... 06650 Lenke til kommentar
multisync Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 I følge DENNE wikipediasiden så er det i EU-land en egen mellomtungklasse som de kaller A2, som ikke finnes hos oss en gang. Og at du visstnok får klasse A når du blir 20, i motsetning til 21 som det er i Norge. Så da går jeg egentlig utifra at det er ganske fritt frem, siden jeg har A på kortet, og er 20 år. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 A2 skal innføres i Norge i 2013(?) mener jeg. Bare se til at sykkelen er registrert som 22kw eller mindre (og at vekta ikke ødelegger vekt/hk-forholdet), så skal det ikke være noe problem. Norsk politi vet jo ikke engang hvordan alder- og hk-reglene er, så det gjør nok ihvertfall ikke tysk politi. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Motorsykkelen er ikke under 22 kw, men som sagt, jeg er over 20, og har førerkort A. De vil nok bare gå utifra at det er samme regler i Norge som i resten av EU. Jeg vet ikke om de kan stoppe meg en gang når jeg bryter norske førerkortregler, men ikke f.eks. tyske. Endret 12. oktober 2011 av multisync Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 De kan nok stoppe deg, men om de vil gjøre noe er nok mindre sannsynlig. Politiet her til lands er også usikre på regelne pr dags dato, så om du er 20 (tok nettopp mellomtung) år og kjører tungregga sykkel, sier de ingenting. Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Men for i H! så RING OG SPØR! Det holder at EN nabo ringer politiet og klager på bråket og sier at det er en tung sykkel, så sjekker de garantert opp kva sykkelen er registrert som og hvilket førerkort du har(politiet har tilgang til disse registrene) og er de i tvil så kontakter de SVV og stiller de samme spørsmåla du burde ha stilt. OG får de høre at 'nei, det går ikkje' så... Er du innblanda i et uhell(tung sykkel, sikkert kraftigere enn det du er vant til å handtere) så kan du banne på at det blir store problemer, med både politi og forsikring. Forsikringsselskap har også tilgang til Autosys, og ser fort om sykkelen er regga som tung sykkel... PS, er veldig frista til å ringe kompisene i SVV og be de passe på for en bruktimportert Honda Transalp 600... Lenke til kommentar
multisync Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hey, poenget her er jo at jeg ikke skal kjøre den i Norge da folkens, hvis dere hadde lest så var det bare for å få den hjem fra f.eks. Tyskland. Og såvidt jeg forstår det så har jeg faktisk lov til å kjøre den der også Forsikringen derimot, er kanskje ikke så happy, men skal vel uansett ikke ha noe annet enn ansvarsforsikring (+ kjører jeg på min forsikring på vei hjem før jeg har fått den norskregistrert uansett?) Og kjørte forresten en Honda CBF 600 under kjøreropplæring, så ikke kom her og si at jeg ikke er opplært eller har erfaring på større sykkel Det er værre med f.eks. min far som har fått stempla inn tungsykkel på sertifikatet, men har aldri kjørt noe annet enn en vespa i ungdommen. Jeg hadde også A1 i 4 år før jeg fant ut at jeg skulle ta tung Endret 12. oktober 2011 av multisync Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Men for i H! så RING OG SPØR! Det holder at EN nabo ringer politiet og klager på bråket og sier at det er en tung sykkel, så sjekker de garantert opp kva sykkelen er registrert som og hvilket førerkort du har(politiet har tilgang til disse registrene) og er de i tvil så kontakter de SVV og stiller de samme spørsmåla du burde ha stilt. OG får de høre at 'nei, det går ikkje' så... Er du innblanda i et uhell(tung sykkel, sikkert kraftigere enn det du er vant til å handtere) så kan du banne på at det blir store problemer, med både politi og forsikring. Forsikringsselskap har også tilgang til Autosys, og ser fort om sykkelen er regga som tung sykkel... PS, er veldig frista til å ringe kompisene i SVV og be de passe på for en bruktimportert Honda Transalp 600... Du aner ikke hvor irritert jeg er på sånne som deg, som skal passe på alle andre og se til at alt går ifølge lovverket. Loven er jo helt på trynet uansett, men så langt kan nok ikke øyet ditt se. I trådstarters tilfelle, med en slapp, gammal Honda, vil ikke telefonen din til vegvesenet ha noe å si. At du i det hele tatt tror vegvesenet vil gjøre noe er rimelig naivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå