Gå til innhold

Android-telefon med kongebatteri for turer?

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en smarttelefon som har ekstremt god batterilevetid til bruk på turer. (Kajakk). Skjermen bør være på 4 tommer pga å kunne ha grei avlesbarhet på karter. Helst ikke større, siden telfonen da vil komme i konflikt med Krusell SealAbox vanntett-case som jeg har fra før. (maksbredde internt er 64-65mm på case'n).

Vurderte å gå ned til 3,7 tommer og satse på Motorola Defy siden denne allerede er IP67-sertifisert og dermed ikke trenge vanntett-case, men den ble uaktuell pga laber batterilevetid i følge tester.

Det er ikke så nøye med allskens fancy greier på den så lenge batteriet er greit og at den selvfølgelig har grei GPS. Kan nevne at jeg har SGS2 fra før, men denne er 1mm for bred for case'n min med sine 66mm... :cry: Batteriet er også igrunn so-so på den med flittig GPS-bruk. Hvordan har forresten batteriet på SGS(1) blitt det siste året etter oppdateringer? Man får kanskje heftige ekstra-batterier til den også nå?

Gode tips tas i mot med stor, stor takk :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjekt med et stort, ekstra batteri utenom. Har selv et Tekkeon 3450 med tilleggsmodulen 3450-10 med USB-utgang på tilsammen 20.000mAh, men siden jeg driver med kajakk og har mobilen i en cradle, er jeg avhengig av å ha en mobil som passer inn i vanntett-case'n min på 65mm bredde. Disse svære eksterne batteriene blir litt vanskelig å få stappet inn sammen med telefonen :) Men ypperlig når man er på tørt land ja.

Trenger derfor en mobil på maks 4 tommer skjerm som har god levetid på eget batteri. Tips? Formeninger om den nye plus-utgaven av den "gamle" Galaxy S?

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om turer på flere dager uten tilgang på lading, tror jeg ikke en smartphone er tingen. Bare det å ha skjermen på over lengre tid tapper batteriet meget fort. Så kommer GSM-kontakt i tillegg, som fort kan bruke ekstra mye batteri om du er utenfor allfarvei, da den konstant vil kjempe mot dårlige signaler/lete etter nye.

Ble dog litt nysgjerrig og kom fram til noe som kanskje kan være noe å tenke på. Ekstern GPS-modul som kommuniserer med telefonen via Bluetooth. Gjør et par søk etter f.eks "Bluetooth USB Provider" og "GPS Mouse", så finner du kanskje noe som kan vekke interesse. Dog er ikke bluetooth spesielt skånsomt mot batteri det heller, men tror nok det er hakket lettere i drift enn å bruke telefonens eget batteri til real-time lokalisering.

Lenke til kommentar

Turer: Nokia N8 eller Nokia N9. Tror sjelden jeg har vært borti mobiler med bedre levetid.

Skru av mobildata og kjør GPSen uassistert, eller assistert om du trenger, de har begge to ganske grei batteritid på akkurat dette med ovi maps etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at originalbatteriet til enhver smartmobil vil være for lite. Finn deg en telefon, der du får kjøpt ekstra kraftige batterier til.

Jeg har HTC Sensation, og man får nå kjøpt 3600 mah batteri til denne. Originalbatteriet er vel på 1520 mah (synes jeg å huske), så det blir ca en dobling i kapasiteten. Da burdet det holde en stund.

Sensation er vel muligens for stor for deg, men poenget mitt er at du først må lete etter extended battery, og så finne telfon ut fra det:)

[EDIT] 3600 mah batteriet til Sensation er med tykkere bakdeksel.

Endret av cazber
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om turer på flere dager uten tilgang på lading, tror jeg ikke en smartphone er tingen. Bare det å ha skjermen på over lengre tid tapper batteriet meget fort. Så kommer GSM-kontakt i tillegg, som fort kan bruke ekstra mye batteri om du er utenfor allfarvei, da den konstant vil kjempe mot dårlige signaler/lete etter nye.

Ble dog litt nysgjerrig og kom fram til noe som kanskje kan være noe å tenke på. Ekstern GPS-modul som kommuniserer med telefonen via Bluetooth. Gjør et par søk etter f.eks "Bluetooth USB Provider" og "GPS Mouse", så finner du kanskje noe som kan vekke interesse. Dog er ikke bluetooth spesielt skånsomt mot batteri det heller, men tror nok det er hakket lettere i drift enn å bruke telefonens eget batteri til real-time lokalisering.

Har tenkt i den retningen også på ekstern bluetooth-GPS som gir infoen til mobilen. Denne kunne ligge i ett av skottene tørt og godt sammen med Tekkeon-pakken på 20.000mAh og få strøm fra den. Tror ikke at hverken GPS- og bluetoothsignaler blir nevneverdig hindret av par-tre mm med karbon/kevlar skrog. Når man så på kvelden gjør strandhogg, kan jeg ta ut Tekkeon-pakken og lade mobilen trygt og tørt på land.

Kartene jeg har er nedlastet til offline bruk, så man sparer masse på strøm på GSM-bruk. Dette er også grunnen til at jeg ikke kan gå for en dedikert GPS eller annet enn android. Har godt over 1,5 mill kart-tiles over distriktet mitt, sjøkarter, topo og flyfoto. I tillegg har jeg ørten POI's som jeg har lagd selv.

Ekstern bluetooth-GPS og en eldre 4 tommers android som man får f.eks 3500mAh batteri til blir vel veien å gå. :thumbup:

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Har tenkt i den retningen også på ekstern bluetooth-GPS som gir infoen til mobilen.

Tror ikke dette er å anbefale. Min erfaring er at mobilen (riktignok var dette snakk om to forskjellige Symbian Series 60 telefoner fra Nokia, men dog) bruker langt mer strøm på en konstant serietilkobling via Bluetooth (GPS-modulen sender en konstant strøm med data til telefonen) enn ved bruk av intern GPS.

Når det gjelder batterilevetiden på Android telefoner, er meg bekjent Motorola Droid X2 den telefonen på markedet som har desidert lengst levetid med standardbatteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...