Gå til innhold

Bruke høyttaler med en høyttaler i manko?

M.H

Anbefalte innlegg

Sikkert et litt dumt spørsmål dette.

Men det har seg slik at jeg har fått tak i en helt grei forsterker som jeg etter hvert tenkte å skaffe noen greie høyttalere til. Men det hadde vært greit å kunne bruke forsterkeren i mellomtiden, bare for å få lyd. Og jeg har to litt eldre Jamo Classic ettellerannet høyttalere stående. Problemet er at den ene høyttaleren mangler det ene basselementet. Det skal altså være to basselementer, en mellomtone og en diskant i hver høyttaler, men det ene basselementet mangler i den ene høyttaleren. Jeg er jo klar over at det er langt i fra optimalt med tanke på lyden, men dårlig lyd er bedre enn ingen lyd. Spørsmålet er om dette kan skade forsterkeren på noen måte? Høyttalerne er egentlig 4 ohm hver, men jeg renger med dette forandres litt når det ene elementet er borte i den ene høyttaleren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Var det jeg regnet med. Ledningene til basselementet som er borte skal jeg selvfølgelig "blinde" skikkelig før de tas i bruk. Kommer ikke til å spille høyt. Bare slik at jeg får hørt på musikk. Er tortur å ikke kunne høre på musikk i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar

Ser på muligheten for å sette finne ett høyttalerelement til den høyttaleren som er borte. Noen som har peiling på hvor mange ohm hver høyttaler er? Er de seriekoblet? I så fall er vel hver høyttaler 16 ohm? Eller er de koblet på annen måte? Vet ikke hva som er vanlig i høyttalere til stereoanlegg. Er en Jamo Classic 8 det er snakk om.

Edit; Ser ut som to og to er koblet i serie. Hvordan de deretter er koblet på det lille "printkortet" inni var ikke så lett å se.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Høyttalere er vanligvis 4 eller 8ohm, hvis de er noe annet tilhører det skjeldenhetene... Vanligvis 8 for hushøyttalere, går sikkert an å finne det ut ved å søke på nettet. Hvis jeg var deg ville jeg bare kjøpt nytt basselement til begge, så slipper du å få forskjellig lyd, sikkert umulig å få tak i originale deler hvis det er gamle greier, men hos ljudia finner du nok gode erstatninger...

Lenke til kommentar

Jo, de er 8 ohm og 6,5" hver. I følge manualen som tilfeldigvis dukket opp etter mange år(!) Skal se om jeg finner noe. Ser det er vanskelig å finne 6,5" basselementer på ljudia. Men finner sikkert noe på ebay om ikke annet :p. Kjøper to stykk og bytter på begge.

Vet ikke helt hvor gode (eller dårlige :p) disse høyttalerne er. Jeg har faktisk aldri brukt dem selv. Men tror de var ganske billige når de var nye. Jeg fikk dem av en kompis siden høyttaleren var skadet, og senere borte. Men planen er nå uansett å bytte dem ut når lommeboken tillater det. :)

Lenke til kommentar

Var det jeg hadde mistanke om.

Har sett litt rundt på forskjellige nettsider etter høyttalere, men er ikke så godt å vite hva som er bra, og passer forsterkeren osv for en som langt i fra er noen HiFi-guru. :) Forsterkeren er forresten en Cambridge Azur 740A. Skulle gjerne vært og hørt på forskjellige høyttalere hos en forhandler, men bor litt grisgrendt til, så det er vel nesten 200 km i bil en vei til nermeste sted som forhandler slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...